سوال: آیا تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری می‌توان به بهبود وضعیت بازار سرمایه امیدوار بود؟ تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری بازار چه وضعیتی خواهد داشت و ما سهامداران چه کنیم؟ آیا در این وضعیت و با این قیمت فروش سهام اقدام درستی است؟

پاسخ از مجتبی معتمدنیا، کارشناس بازار سرمایه:  واقعیت این است که همیشه قبل از انتخابات ریاست جمهوری بازار سرمایه عملا یک رشد کوتاه‌مدت داشته است. بنابراین اگر بخواهیم به آن سابقه تاریخی نگاه کنیم باید بازار یک رشد کوتاه‌مدت را تجربه کند.

ولی اتفاقی که الان افتاده، این است که اکنون همه مسائل تحت‌الشعاع برجام و پیش‌بینی نرخ دلار می‌گردد. طبیعتا فکر می‌کنم تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، نه انتقال قدرت، همین وضعیت الان را خواهیم داشت. البته روند خنثی منظورم است چون در این چند روز بازار روند منفی داشته است اما در این مدت تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری بازار روند خنثی خواهد داشت و شاخص در حد فاصل بین یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در نوسان خواهد بود. اما معتقدم بعد از انتخابات و انتخاب رئیس‌جمهور جدید شرایط بازار سرمایه تا حدودی متحول می‌شود.

درباره وضعیت بازار تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری و اینکه سهامداران با سهم‌های خود چه کنند بهتر است ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که اگر نخواهیم در حوزه بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنیم، در کدام بازار می‌توانیم ورود کنیم؟ واقعیت این است که بازار سرمایه به قیمت‌تر از بازارهای دیگر است. حداقل این است که اکنون نمی‌توان اصلاح شدیدی روی کلیت بازار متصور بود. بنابراین الان شرایط به گونه‌ای است که سوئیچ به بازارهای دیگر اصلا منطقی نیست. از سوی دیگر اگر نقدینگی جدید بخواهد ورود کند معتقدم بازار سرمایه جذاب‌تر است؛ اما به فاصله یکی دو هفته، حتی تا یک ماه آینده ورود انجام شود؛ ولی درباره سرمایه‌ای که در بازار وجود دارد، معتقدم فروش سهام با این قیمت‌ها با انتظار تورمی که وجود دارد و چاپ اسکناس که انجام شده و همچنین خلق نقدینگی که اتفاق افتاده است، به هیچ وجه منطقی نیست.