کاربری با نام «رضا» در پاسخ به این توصیه پرسید: «‌تو بلاتکلیفی نذار مارو دیگه، الان پشت در اتاقشم بزنم دوتا بیام بیرون یا نه؟» یکی دیگر از کاربران نیز این گونه شوخی کرد: «البته این بار کمی آرام‌تر بزنه که اگه خدایی نکرده باز ریخت، بتونه برگرده.» کاربر دیگری گفت‌وگو با رئیسش را منتشر کرد و نوشت: «من که گفتم واسم قهوه بیاره. میگه باز سبز شدی روت زیاد شد.» «حجم سپید» اما گفت ‌‎این دفعه تا سیو سود نکند در گوش رئیس نمی‌زنی. علی حبیبی‌پور که به نظر خودش رئیس اداره‌ای بود نوشت: «آقا کارمندهای ما رو تحریک نکن.»

سردی و گرمی سهامداران

احسان مال‌اندیش، یکی از فعالان بازار سرمایه دیروز اما از عدم تعادل رفتاری سهامداران گلایه کرد و نوشت: «۹۰ درصد از سهامداران ‎بورس ایران با یک غوره سردی‌شان می‌کند و با یک مویز گرمی.» هم‌نظران با او نیز کم نبودند. مثلا یکی از این کاربران نوشت: «ما هم از دست اینا مثل کشمش چروک شدیم انقدر حرص خوردیم که بابا دو دقیقه هیچ کاری نکنید.» علی مسلمی هم کاربر دیگری بود که در انتقاد به این رفتار نوشت: «از عید تا الان یا صف خرید دیدیم یا صف فروش. تقریبا حالت نرمال نداریم انگار.»

قانون پایستگی صف

در چند ماه اخیر صف‌های بازار سرمایه از قانون پایستگی انرژی تبعیت می‌کنند؛ به عبارتی صف‌ها از بین نمی‌روند بلکه از صف فروش به صف خرید تبدیل می‌شوند. دیروز میترا فرخ‌پور، فعال بازار سرمایه با گلایه از این وضعیت نوشت: «این آخه چه بازاریه که برای فروش سهم حتما باید بری تو صف فروش، برای خریدش هم حتما باید بری تو صف خرید. بعد میگن مردم آماتورن. این ‎دامنه نوسان رو بردارید خب.»

یکی از کاربران دیگر در فضای مجازی صحبت‌های او را تایید کرد و نوشت: ‌«واسه اصلاح پرتفو تقریبا یه نیم ساعت فقط وقت داری. اگه نکنی باز هم تو صف خرید گیر می‌کنی. خیلی بده.»

 

سعید اسلامی‌بیدگلی

تحلیلگر بازار سرمایه

‌مثبت‌های هیجانی هم به‌اندازه منفی‌‌های هیجانی مساله‌زا و مشکل‌آفرین هستند. مدیران اما در روزهای منفی به تکاپو می‌افتند و جلسه پشت جلسه تشکیل می‌دهند؛ و در روزهای مثبت یا بی‌تفاوتند یا از خوشحالی دست‌هایشان را به هم می‌مالند.

 

 میلاد منشی‌پور

مدیرعامل و بنیان‌گذار تپسی

‌پیش‌بینی می‌کردیم که با مطرح شدن موضوع ورود به بورس تپسی، شایعاتی (هدف‌دار یا بی‌هدف) ایجاد شود، اما فکر نمی‌کردیم من هدف این شایعات باشم! به حرف و حدیث‌ها گوش ندیم. ما برنامه‌های زیاد و‌ بلندمدتی برای رشد تپسی داریم، من هم قصد رفتن‌ ندارم! نه از ایران و نه از تپسی.

ناهید صباحی

خبرنگار

حالا که بازار برگشته تمام کسایی که این مدت تا مرز سکته پیش رفته بودن می‌خوان بیان بگن ما که پرتفومون رو بسته بودیم اصلا دو هفته بهش نگاه هم ننداختیم.

داود سوری

اقتصاددان

روز سبز بازار روزی است که محدودیت‌های خودساخته را از روی آن بردارند. روز سبز بازار روزی است که مغزهای کوچک زنگ‌زده بازار را مدیریت نکنند!

 

آرزو ترکتاز

روزنامه‌نگار

اینایی که با شنیدن شایعه بسته شدن مازندران زودتر میرن که پشت در نمونن همونایی هستن که با شایعه سقوط ‎بورس میرن صف فروش.

 

محمدحسین بابالو

روزنامه‌نگار

چقدر خوبه آدم توی روزهای سبز بورس توییت نزنه. امیدوارم این سبزی بازار تا اواسط هفته آینده ادامه پیدا کنه تا یه نفس راحتی بکشیم یعنی 4 روز سبز حتی سبز کم‌رنگ. تحلیل نبود آرزویی بر پایه تجربه‌های قبلی بود. اهل پیش‌بینی بورسی نیستم.