شماره روزنامه ۶۱۳۶
|

  • سقوط طلای بورسی

    دنیای اقتصاد -هاجر شادمانی: به دنبال کاهش بهای ارز، سکه و طلا در بازار داخلی در معاملات روز گذشته، سطح قیمت‌ها و بازدهی روزانه واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های طلای عرضه‌شده در بازار مالی بورس‌کالا نیز به‌شدت افت کرد. بهای واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های طلا، افت ۴.۵ تا ۹درصدی در بازدهی روزانه را به ثبت رساند. از آن جمله بهای هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق طلای لوتوس از سطح ۳۵‌هزار و ۱۴۵تومانی در آخرین روز معاملاتی هفته قبل (چهارشنبه دوم آبان‌ماه) در معاملات روز گذشته (شنبه ۵ آبان)، با بیش از ۹درصد کاهش، در محدوده ۳۱‌هزار و ۹۸۰تومانی در نوسان بود. این ریزش تحت‌تاثیر حجیم شدن حباب قیمت سکه و طلا در معاملات روزهای گذشته و برخی پیش‌بینی‏‏‌ها و انتظارات از بابت عدم‌تشدید تنش‏‏‌ها در روزهای بعد، پس از رخداد سیاسی بامداد دیروز، در معاملات اول هفته جاری رصد شد. فعالان بازار معتقدند، بازار دارایی‏‏‌های طلایی در روزهای قبل، رشد‏‏‌های ناشی از تنش را پیش‏‏‌خور کرده و در صورتی که تنش‏‏‌ها بیشتر نشود، می‏‏‌توان فرضیه ادامه کاهش قیمت‌ها در روزهای بعد را مطرح کرد.
  • لیتیوم به کف قیمتی دو سال اخیر رسید

    دنیای‌اقتصاد: قیمت لیتیوم و نیکل در ماه اکتبر به پایین‌‌‌ترین سطح خود رسیدند. به عبارت بهتر لیتیوم کمترین قیمت را از ماه مارس ۲۰۲۱ تاکنون به ثبت رسانده، چراکه تقاضا برای این دو فلز کاهش یافته است و با توجه به روند نزولی فروش خودروهای الکتریکی در بازار جهانی مازاد باتری وجود دارد و از این‌رو میزان تقاضا برای نیکل و لیتیوم به عنوان مواد اولیه ساخت باتری این نوع خودروها در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته کاهش یافته و این موضوع به‌طور مستقیم بر قیمت این دو فلز تاثیرگذار بوده است. فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال‌‌‌ گذشته کاهش یافته است.
  • میلگرد بورسی تقاضای مصرفی ندارد

    دنیای اقتصاد -نسیم نوحه‏‏‌خوان: بخش فولاد بدون توجه به افزایش انتظارات تورمی پیش می‌رود و به نوعی وضعیت آرامش قبل از توفان را سپری می‌کند. در حال حاضر مشکل برق واحدهای فولادی به اتمام رسیده و با توجه به احتمال بالای قطعی گاز در فصل سرما، واحدها و کارخانه‏‏‌های فولادی در تلاش هستند با حداکثر توان خود محصول تولید کنند تا با انبارهای پر به پیشواز زمستان بروند. میلگرد بورسی مشتری ندارد و عملا واحدهای نورد با معضل کمبود نقدینگی مواجه هستند و از این‌رو شمش نیز در تالار فیزیکی مشتری واقعی ندارد و هدف از عرضه محصولات فولادی در بازار فیزیکی توسعه صادرات است.
  • دو عامل رکوردشکنی قیمت نقره

    هاجر شادمانی: تشدید نااطمینانی‌‌‌ها و رشد فزاینده تقاضا برای خرید نقره در بازار جهانی، صعود بهای این فلز گرانبها در بازار جهانی را سرعت داد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در حالی که قیمت نقره در بازار جهانی طی یک‌سال گذشته رکوردهای جدیدی از رشد را تجربه کرده و هم‌‌‌اکنون نیز در بالاترین سطح نسبت به ۱۲سال اخیر قرار دارد، پیش‌بینی‌‌‌ها از تداوم رشد بهای نقره تحت‌تاثیر دست‌‌‌کم دو عامل مهم و اصلی حکایت دارد.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر