شماره روزنامه ۶۱۳۳
|

  • مسیر هفت‏‏‌ماهه بازار سیمان

    دنیای اقتصاد - هاجر شادمانی: بررسی مسیر هفت‏‏‌ماهه بازار معاملات سیمان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران نشان‌دهنده رشد ۳۶.۵درصدی میانگین بهای این ماده اولیه ساختمانی در بازه زمانی مهر‌ماه نسبت‌به فروردین ۱۴۰۳ است. این میزان تقریبا نزدیک به سطح دوبرابری نرخ تورم عمومی در این بازه زمانی است. در مهرماه امسال، میانگین قیمت فروش هر کیلوگرم سیمان عرضه‌شده در بورس‌کالای ایران به‌ هزار و ۳۸۴تومان رسید که نسبت به میانگین قیمت این محصول صنعتی در اولین ماه از فصل سال (فروردین ۱۴۰۳)، رشد ۳۶.۵درصدی داشته است. متوسط قیمت هر کیلوگرم انواع سیمان عرضه‌شده در بورس‌کالا طی فروردین‌ماه امسال، ‌هزار و ۱۴تومان بود. «دنیای‌اقتصاد» دست‏‏‌کم پنج‌عامل مهم در رشد بهای سیمان در بازه زمانی هفت‌ماهه ۱۴۰۳را شناسایی کرده است.
  • سنگ‏‏‌آهن نزولی شد

    دنیای اقتصاد -نسیم نوحه‏‏‌خوان: چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد، سیاست‌‌‌های محرک اقتصادی را در پیش گرفته که این موضوع موجب شده است تا چشم‌‌‌انداز تقاضا برای انواع محصولات فولادی به‌ویژه میلگرد بهبود یابد. از این‌رو سنگ‌آهن به‌عنوان ماده اولیه زنجیره فولاد به این موضوع واکنش نشان داد و در روز سه‌‌‌شنبه ۲۲ اکتبر وارد کانال ۱۰۵دلار به ازای هر تن شد. قیمت معاملات آتی سنگ‌آهن در روز سه‌‌‌شنبه ۲۲اکتبر تحت‌تاثیر نگرانی‌های ناشی از کاهش میزان تقاضا برای شمش فولادی به‌عنوان ماده اولیه مقاطع طویل روند کاهشی را در پیش گرفت.
  • قفل معاملات سکه بورسی

    دنیای اقتصاد -هاجر شادمانی: افت شدید کاهش عرضه گواهی سپرده تمام‌سکه در بازار مالی بورس‌کالای ایران موجب بروز جهت متفاوت معاملاتی در صندوق‌های طلا و سکه بورسی شد. در حالی که معاملات سکه بورسی اول هفته جاری تا افت بیش از ۸۵درصدی در حجم روزانه معاملات را تجربه کرد، حجم روزانه معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا، تا بیش از ۵۰‌درصد افزایش یافت.
  • تداوم حمایت دلار مبادله‏‏‌ای از قیمت‌های پایه

    دنیای اقتصاد -نسیم نوحه‌خوان: قیمت پایه محصولات پتروشیمی در روز ۲۹مهرماه در حالی افزایشی اعلام شد که نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌‌‌ای برای بیستمین هفته متوالی با رشد همراه بود و از این‌رو افزایش ۷۹۴تومانی دلار مبادله موجب رشد قیمت پایه ۶۷‌درصد از محصولات پتروشیمی در بازار داخلی شد.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر