شماره روزنامه ۶۰۲۱
|

  • تغییر فاز دارایی‏‏‌های طلایی بورسی

    دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی: دارایی‏‏‌های طلایی بورسی ظرف آخرین روز معاملاتی هفته با افت نرخ مواجه شدند. کاهش بهای طلای جهانی همزمان با عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد در شرایطی که از ریسک‏‏‌های سیاسی حاکم بر فضای اقتصادی کشور کاسته شده است، از این جریان افت قیمت حمایت کرد. در این شرایط صندوق‌های طلایی که بخش قابل‌توجهی از پرتفوی آنها بر شمش طلا سرمایه‌گذاری شده، همچنان مورد توجه بیشتر فعالان بازار هستند، به نحوی که همچنان با نرخی بالاتر از ارزش بنیادی به فروش می‏‏‌روند.
  • فروش ۵ میلیون کیلووات ساعت برق از تابلوی مشتقه

    دنیای‌اقتصاد: ظرف روز چهارشنبه نهم خردادماه ۵میلیون و ۱۱۷‌هزار کیلووات ساعت برق طی ۸۵معامله از تابلوی مشتقه برق بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت. ارزش ریالی این معاملات بالغ بر ۸۴۹میلیارد و ۳۸۴میلیون ریال بود.
  • رفتار دوگانه بازارهای کالایی

    دنیای اقتصاد: در حالی که معامله‌‌‌گران به انتظار گزارش تورم روز جمعه فدرال‌رزرو نشسته‌‌‌اند، شاخص برنت به بالاترین بهای چهارماهه خود رسید، این در حالی است که طلا و مس عقبگرد کردند و از موضع رکوردشکنی پا پس کشیدند و در این بین افزایش تقاضای چینی‌‌‌ها برای محصولات فولادی، سنگ‌آهن را در رده کامودیتی‌‌‌های صعودی قرار داد. قیمت آتی نفت‌خام برنت در روز سه‌‌‌شنبه به بیش از ۸۳دلار به ازای هر بشکه و به بالاترین سطح خود طی چهارماه گذشته رسید. این در حالی است که خریداران و متقاضیان نفت برنت در انتظار نتایج ارزیابی مسیر سیاست پولی فدرال‌رزرو ایالات‌متحده آمریکا هستند.
  • نوریلسک روسیه، پالایشگاه فلزات گروه پلاتین احداث می‌کند

    شرکت بزرگ فلزات روسی نوریلسک نیکل (نورنیکل) در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک پالایشگاه فلزات گروه پلاتین (PGMs) در بحرین است. به گزارش «اکوایران»، نوریلسک، بزرگ‌ترین تولیدکننده پالادیوم در جهان و تولیدکننده اصلی پلاتین است که به ترتیب ۴۱‌درصد و ۱۲‌درصد از تولید معدن جهانی را تشکیل می‌دهد. هر دو فلز عمدتا در اگزوز خودرو برای خنثی کردن انتشار مضر موتور استفاده می‌شوند و پلاتین نیز در جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس گزارشی از کیتکونیوز، یک منبع آشنا با این موضوع، پنج‌شنبه هفته قبل به رویترز گفت که شرکت بزرگ فلزات روسی (نوریلسک) در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک پالایشگاه فلزات گروه پلاتین (PGMs) در بحرین است. این منبع چارچوب زمانی پروژه یا ظرفیت تولید پالایشگاه را ارائه نکرده است.
  • خطرات تورمی در پس تنش‏‏‌های خاورمیانه

    اکوایران: بانک جهانی اعلام کرده است که قیمت‌های جهانی کالا پس از کاهش شدید، هم‌‌‌اکنون ثابت شده‌‌‌اند که می‌‌‌تواند کاهش سریع نرخ‌های بهره توسط بانک‌های مرکزی را دشوار سازد. تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک مداوم و احتمال بروز تنش در خاورمیانه می‌‌‌تواند تورم جهانی را افزایش دهد. قیمت طلا و فلزات موردنیاز برای انتقال انرژی پاک نیز افزایش می‌‌‌یابد. براساس آخرین گزارش چشم‌‌‌انداز بازارهای کالایی بانک جهانی، قیمت‌های جهانی کالا پس از کاهش شدیدی که نقش تعیین‌‌‌کننده‌‌‌ای در کاهش تورم کلی در سال گذشته داشت، هم‌‌‌اکنون ثابت شده‌‌‌اند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر