ثبت معاملات 60 درصدی شمش

بخش فولاد از ابتدای تیرماه تا اواسط مرداد با چالش‌‌‌های مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند که مهم‌ترین آنها موضوع انرژی بود. طبق گفته فعالان این حوزه، از ابتدای تابستان سال‌جاری تعداد روز و میزان ساعت قطعی‌‌‌های برق نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته و این موضوع به‌طور مستقیم بر میزان تولید واحدهای صنعتی تاثیر گذاشته است. در این میان، محصول میانی زنجیره فولاد بیش از سایر حلقه‌‌‌ها تحت‌تاثیر قرار گرفته است که نمود آن را می‌‌‌توان در میزان عرضه‌‌‌های تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران طی دوماه گذشته مشاهده کرد. به‌طور کلی کشور با بحران انرژی مواجه است و در اوج مصرف برق براساس آمار منتشرشده ۲۵‌درصد برق موردنیاز کسری وجود دارد و همین موضوع موجب تعطیلی کارخانه‌‌‌های تولیدی فعال در بخش فولاد می‌شود. بسیاری از کارشناسان انرژی معتقدند که برای عبور از این بحران باید به سمت ساخت نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر و خورشیدی حرکت کرد که ساخت این نوع نیروگاه‌‌‌ها نیز به زمان پنج‌ساله نیاز دارد.

صنایع فولادی با بحران انرژی مواجه هستند

در حال حاضر برخی از واحدهای فولادی بزرگ نیروگاه‌‌‌های سیکل ترکیبی اختصاصی دارند، اما موضوع مهمی که در اینجا مطرح می‌شود، آن است که گاز سوخت مصرفی این نوع نیروگاه‌‌‌ها به حساب می‌‌‌آید و در شرایطی که کشور در فصل سرما با بحران کمبود گاز مواجه می‌‌‌شد، عملا تامین سوخت برای نیروگاه‌‌‌های سیکل ترکیبی به مجموع چالش‌‌‌های واحدهای فولادی اضافه می‌شود و از این‌رو برای تامین سوخت نیروگاه‌‌‌ها گازوئیل جایگزین می‌شود که آلایندگی در پی دارد. بنابراین به عقیده کارشناسان، بهترین روش حل مشکل برق واحدهای فولادی ساخت نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر و خورشیدی است که برای جلوگیری از فاجعه‌‌‌های احتمالی طی ۱۰سال آینده ساخت این نوع نیروگاه‌‌‌ها از حالا باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.  براساس پیش‌بینی‌‌‌ها از اواخر مردادماه میزان قطعی برق در واحدهای صنعتی کاهش می‌‌‌یابد و شرایط تولید به ماه‌‌‌های ابتدایی سال بازخواهد گشت. بررسی بازار فیزیکی محصولات زنجیره فولاد نشان می‌دهد که طی هفته گذشته و همچنین هفته جاری، میزان عرضه و معاملات محصولات مختلف نسبت به تیرماه افزایش داشته است. به‌عنوان مثال، در روز معاملاتی ۲۱مردادماه تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران میزبان ۲۴۲‌هزار تن آهن اسفنجی بود که با توجه به ثبت تقاضای ۰.۸برابری نسبت به عرضه، ۵۸.۷‌درصد از آهن اسفنجی‌‌‌های عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون هر کیلوگرم آهن اسفنجی در معاملات ۲۱مردادماه، ۱۲‌هزار و ۸۷تومان به ثبت رسید که نسبت به معاملات هفته گذشته ۰.۱‌درصد کاهش داشته است. این در حالی است که قیمت پایه این محصول در کانال ۱۱‌هزار و ۹۶۳تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد که نسبت به هفته گذشته افزایش یک‌درصدی را به ثبت رسانده است. به‌طور کلی برای سومین هفته متوالی، نسبت حجم معامله به عرضه آهن اسفنجی در بورس‌کالا افزایشی رقم خورد که نشان‌‌‌دهنده امیدواری فولادسازان نسبت به کاهش محدودیت‌های برق بر اثر کاهش نسبی گرماست که با ادامه این روند در شهریورماه قطعی‌‌‌های برق به پایان می‌رسد و میزان تولید و عرضه به حالت عادی برمی‌‌‌گردد. از طرفی قیمت معاملاتی آهن اسفنجی در اوج رکود بازار مصرف این محصول به کمتر از ۱۲‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم نرسید که به معنای تثبیت کف قیمتی این محصول است.

7 copy

معاملات 60درصدی شمش

بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران در روز دوشنبه 22مردادماه نشان می‌دهد که تا لحظه تنظیم این گزارش، نسبت حجم معاملات به عرضه این محصول از 70.9‌درصد در سومین هفته مردادماه به 60‌درصد کاهش داشته که 10.9‌درصد افت را گزارش می‌کند. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که حجم عرضه این محصول میانی فولاد در روز 22مردادماه 1403 نسبت به هفته گذشته 18.6‌درصد افزایش داشته است. بررسی معاملات روز دوشنبه 22مردادماه نشان می‌دهد بورس‌کالا میزبان عرضه بیش از 128‌هزار و 775تن شمش بود که با توجه به تقاضای 1.2برابری نسبت به عرضه 60‌درصد از عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون شمش در معاملات روز دوشنبه 22مردادماه، 22‌هزار و 652تومان به ازای هر کیلوگرم بود که کاهش 0.6درصدی را نسبت به هفته سوم مردادماه گزارش می‌کند.  همچنین بررسی رینگ فیزیکی نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات در روز 22مردادماه نسبت به هفته سوم ماه جاری به ترتیب 18.6‌درصد و 4‌درصد افزایش داشته‌‌‌ است. قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه‌‌‌های شمش در بازه 20‌هزار و 850تومان تا 22‌هزار و 948تومان به‌ازای هر کیلوگرم تعیین شد. میانگین قیمت پایه شمش در روز معاملاتی 22مردادماه 21‌هزار و 899تومان به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته 0.3‌درصد افت را گزارش می‌کند.  شمش با میانگین قیمت 22‌هزار و 652تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار فیزیکی مورد معامله قرار گرفت که با احتساب هزینه حمل و تولید کف قیمت میلگرد به 26‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌‌‌رسد. بررسی معاملات روز 22مردادماه نشان می‌دهد که امیدها به پایان قطعی برق در واحدهای فولادی بازگشته و از این‌رو میزان عرضه شمش افزایشی بوده و مشتریان با رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران آشتی کردند و پیش‌بینی می‌شود طی هفته آتی میزان عرضه و معاملات افزایشی باشد و قیمت پایه این محصول میانی رنگ ثبات را به خود ببیند.