Untitled-7 copy

داده‌‌‌هایی که اداره آمار ملی Indec در روز جمعه 7ژوئن منتشر کرد، نشان می‌دهد که میزان استخراج لیتیوم در آرژانتین، به عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ فلز در جهان، از ماه ژانویه تا آوریل سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 49.7‌درصد افزایش داشته است. لیتیوم به عنوان فلز فوق‌‌‌العاده سبک مورد علاقه سازندگان باتری‌‌‌های قابل شارژ شناخته شده است که در آرژانتین رونق زیادی دارد و با اعلام پروژه‌‌‌ها و سرمایه‌گذاری‌‌‌ها در زمینه ساخت باتری‌‌‌های قابل شارژ استخراج فلز لیتیوم نیز در این کشور تقویت شده است. آرژانتین به همراه دو کشور شیلی و بولیوی مثلث لیتیوم را تشکیل می‌دهند و از کشورهایی همچون کانادا و چین سرمایه‌گذارانی را برای توسعه بخش معدنی این فلز جذب کرده‌‌‌اند. این موضوع توانسته است تا حدودی رکود اقتصادی و تورمی سه‌رقمی حاکم بر این کشورها را کنترل کند.

لیتیوم برای ناوگان خودروهای برقی آینده موردنیاز است و از این‌رو طی سال‌های اخیر افزایش سرسام‌‌‌آور قیمت آن در بازار مطرح بوده است و این موضوع تا سال گذشته پیش از کاهش فروش خودروهای برقی در چین ادامه داشت و پس از آن روند قیمتی نزولی شد. قیمت کربنات‌لیتیوم در ماه ژوئن نزدیک به 100‌هزار یوآن به ازای هر تن بود که در دسامبر 2023 به کمترین قیمت خود طی دوسال اخیر رسید و پس از آن قیمت فعلی در میان مازاد مواد خام برای تولیدکنندگان باتری خودروهای الکتریکی، به صورت محدود مورد معامله قرار گرفت. اگرچه صنعت خودروهای برقی به دلیل یارانه‌‌‌های دولتی که به تولیدکنندگان تخصیص داده می‌شود، به مقابله با مازاد باتری ادامه داد و از این رو معدنچیان لیتیوم به افزایش ظرفیت و اکتشاف ذخایر جدید ادامه دادند و انتظارات از مازاد عرضه را افزایش دادند.

آغاز پروژه جدید لیتیوم کودلکو از 2030

امید به تعادل نهایی در بازار، شیلی را به این سمت سوق داد که قصد دارد تولید را در یک‌دهه آینده دوبرابر کند. چنین تحولاتی به دنبال کاهش قیمت باتری‌‌‌ها به‌‌‌دلیل ادامه پاک‌سازی موجودی‌‌‌های مواد اولیه و محصول نهایی از سوی پکن در سال 2022 توسط تولیدکنندگان خودروهای برقی انجام می‌شود. علاوه بر این، تعرفه‌‌‌های گسترده از سوی ایالات‌متحده و موانع تجاری اتحادیه اروپا باعث افزایش عدم‌اطمینان در مورد توانایی چین برای جبران سرعت پایین تولید خودروهای الکتریکی شده است. با توجه به نیاز به خودروهای برقی و قابل شارژ، تولید این نوع خودروها در دنیا در حال افزایش است و از این‌رو شرکت‌های بزرگ معدنی نیز در راستای اکتشافات و استخراج‌‌‌های جدید گام برمی‌‌‌دارند. از این رو شرکت کودلکو در حال بررسی نامزدهای احتمالی سرمایه‌گذاری در پروژه لیتیوم واقع در بزرگ‌ترین معدن در شیلی برای آغاز در سال 2030 است.

پیش‌بینی شده است که ساخت این پروژه با نام «پالوما» در اوایل سال 2027 آغاز شود و اولین تولید آن در سال 2030 اتفاق بیفتد و شریک کودلکو در اوایل سال 2025 معرفی خواهد شد. این پروژه در مرحله ابتدایی به 1.2میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا بتواند سالانه حدود 20‌هزار تن لیتیوم را با استفاده از روش سنتی حوضچه تبخیر تولید کند و فاز بعدی برای دستیابی به 30‌هزار تن کربنات لیتیوم در سال از طریق استخراج مستقیم لیتیوم (DLE) متمرکز شده است. شیلی دومین تولیدکننده لیتیوم پس از استرالیاست که بزرگ‌ترین ذخایر شناخته‌شده از این فلز را دارد. این کشور در ماه مارس استخراج جدید لیتیوم را با همکاری سرمایه‌گذاران آغاز کرد، به این معنی که هرگونه عملیات در این سایت‌‌‌ها باید به صورت شراکتی انجام شود که در آن شرکت معدنچی شیلیایی مالک اکثریت سهام‌‌‌ است.