22 copy

در گروه پلیمرهای بورس کالا به جز دو گرید اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) و استایرن بوتادین رابر روشن 1502 که به ترتیب به میزان 21 و 31 دلار به ازای هر تن کاهش قیمت در معاملات جهانی داشتند، سایر گریدهای این محصولات با رشد قیمت پایه همراه شدند. صدرنشین نرخ پایه محصولات پلیمری در قیمت‌های اعلامی 18مهرماه، پلی‌اتیلن سبک خطی است که با 57 دلار افزایش در نرخ جهانی خود، رشد 73/ 4درصدی را در قیمت پایه به ثبت رساند و در هفته جاری با بهای پایه 30هزار و 329تومان عرضه خواهد شد. پلی‌پروپیلن فیلم با 64دلار افزایش، بیشترین صعود قیمت جهانی را در هفته گذشته داشت و با نرخ 1650دلار به ازای هر تن در بازارهای جهانی معامله شد. گروه پلی‌وینیل کلرایدهای (PVC) بورس کالا نیز هفته جاری در قیمت پایه به میزان 41/ 2درصد رشد داشتند که بخش عمده این افزایش مربوط به صعود نرخ جهانی این محصولات است.

در بین گروه شیمیایی‌‌‌های بورس کالا، اوره گرانوله با 66/ 20درصد افزایش نرخ پایه، بالاترین افزایش را در این گروه داشت؛ چرا که نرخ جهانی این محصول با 102دلار افزایش در بازارهای جهانی معامله شد. دی‌‌‌اتیل‌‌‌هگزانول (2EH) تنها گرید کاهشی در بین مواد اولیه شیمیایی است که با افت 169 دلاری نرخ جهانی این محصول، به میزان 10/ 8 درصد کاهش قیمت پایه را در هفته جاری تجربه کرد. از این رو با بهای پایه 40 هزار و 554 تومان عرضه خواهد شد.

  صعود داده‌‌‌های مهم معاملات هفتگی پتروشیمیایی‌‌‌ها

مواد اولیه پتروشیمیایی در حالی در بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفتند که طی دو هفته متوالی با صعود حجم معاملات همراه بودند، به طوری که از مسیر رشد تقاضا در کنار ثبات نسبی حجم عرضه، میزان دادوستد این محصولات روند افزایشی به خود گرفت. اینکه در بازارهای جهانی، رشد قیمت‌ها به وضوح نمایان شده، از جمله عواملی است که با اثر بر نرخ پایه این گروه از محصولات، سبب بازگشت ذهنیت افزایشی در بین معامله‌‌‌گران بازار محصولات پتروشیمیایی شده است، تا جایی که در هفته گذشته شاهد رشد محسوس بهای پایه مواد اولیه پلیمری و شیمیایی در بورس کالا بودیم. به این ترتیب محرک اصلی رشد تقاضا این بار قیمت‌های جهانی بودند که با سیگنال افزایشی رشد حجم معاملات را رقم زدند.

  نوسان قیمت جهانی نفت و نفتا در مسیر افزایشی

افزایش بهای نفت و دستیابی به قله‌‌‌های افزایشی نرخ، آن هم طی یک سال که از قیمت 38 دلاری در پایان اکتبر 2020، در حال حاضر به نرخی بالاتر از 82 دلار رسیده است، ترسیم‌کننده مسیر صعودی برای قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمیایی به شمار می‌رود؛ چرا که مهم‌ترین خوراک مایع شرکت‌های پتروشیمیایی یعنی نفتا هم‌جهت با بهای نفت خام نوسان می‌کند که در پایان معاملات روز جمعه، با نرخ 743 دلار و 69 سنت دادوستد شد که نسبت به ‌روز معاملاتی ماقبل بیش از 5 دلار افزایش را تجربه کرد. این صعود روزانه بهای نفتا اگرچه 68/ 0درصد برآورد شد، اما برایند نوسان قیمت هفتگی این خوراک ارزشمند، هفته گذشته بالغ بر 14 درصد به ثبت رسید. به این ترتیب بدیهی است که در صورت ثبات شرایط فعلی در بازارهای جهانی با وقفه کوتاه‌مدت شاهد رشد قیمت تمام‌شده محصولات پلیمری و شیمیایی در معاملات بازارهای جهانی باشیم.

هر بشکه نفت خام برنت روز جمعه که آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در بازارهای جهانی به شمار می‌رود، با بهای 82 دلار و 5 سنت مورد دادوستد قرار گرفت که به میزان 5/ 15درصد صعود قیمت هفتگی را به ثبت رساند. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد بهای نفت خام برنت طی یک سال گذشته رشدی بیش از 92 درصد داشته که یکی از سریع‌‌‌ترین نرخ‌های رشد در سه دهه اخیر به شمار می‌رود. تولیدکنندگان از این صعود نرخ نفت راضی به نظر می‌‌‌رسند، اما نیاز به افزایش تولید به‌شدت احساس می‌شود. به دنبال گزارش روز چهارشنبه هفته گذشته، وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد، در حال حاضر برنامه‌‌‌ای برای کاهش ذخایر نفت این کشور ندارد. شاید این گزینه برای مهار افزایش قیمت در نظر گرفته شده باشد؛ چرا که ایالات متحده از ذخایر استراتژیک خود تنها در مواردی استفاده می‌کند که قصد داشته باشد اختلالات تامین ناشی از وقایع طبیعی نظیر توفان یا سایر موارد را رفع کند. ارقام منتشرشده از سوی اداره اطلاعات انرژی (EIA)  حکایت از افزایش غیر‌منتظره 3/ 2 میلیون بشکه در سطح موجودی نفت خام دارد که برای دومین هفته متوالی افزایش داشته است.

  تداوم رشد حجم معاملات پلیمرهای بورس کالا

تالار فیزیکی بورس کالا هفته گذشته میزبان عرضه 98هزار و 931 تن انواع مواد اولیه پلیمری بود. این میزان عرضه که نسبت به هفته ماقبل خود رشد 6درصدی داشت، مقداری قابل قبول ارزیابی می‌شود که بالاتر از متوسط هفتگی 6 ماهه ابتدای سال‌جاری است.

در برابر این میزان عرضه، تقاضایی به اندازه 123 هزار و 315 تن به بورس کالا وارد شد که زمینه تداوم رشد حجم معاملات را برای دومین هفته متوالی رقم زد. البته میزان تقاضای هفته گذشته در مقایسه با هفته ماقبل آن از افت 8 درصدی حکایت دارد که هنوز هم در سطوح افزایشی قرار گرفته که نسبت به عرف داده‌‌‌های معاملات هفتگی قابل قبول ارزیابی می‌شود. بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که میزان متوسط تقاضای هفتگی برای پلیمرهای بورس کالا طی 6 ماه نخست امسال، 90 هزار و 496 تن است که در هر سه هفته معاملاتی ابتدای فصل پاییز، ارقامی بالاتر از این میزان برای تقاضای پلیمرها به ثبت رسیده است. اگرچه بهای آزاد دلار به عنوان یکی از مهم‌ترین محرک‌‌‌های تقاضای پلیمرها، طی هفته گذشته نوسان محدودی داشت و حتی به کانال قیمتی 27 هزار تومانی عقب‌‌‌نشینی کرد، اما سیگنال‌‌‌های افزایشی قدرتمندی که از سوی بازارهای جهانی مخابره می‌شود، زمینه‌‌‌ساز بازگشت ذهنیت افزایشی به این بازار شد، تاجایی که شاهد ورود تقاضای افزایشی برای خرید مواد اولیه پلیمری طی سه هفته متوالی در مهرماه بودیم.  ثمره رشد تقاضا در کنار افزایش محسوس حجم عرضه‌های هفته گذشته، صعود 3 درصدی حجم دادوستد پلیمرها در بورس کالا بود و به میزان 83 هزار و 340 تن از این گروه محصولات مورد دادوستد قرار گرفت که بیشترین مقدار طی 5 هفته گذشته به شمار می‌رود.

  صعود محدود هر سه داده حیاتی در معاملات شیمیایی‌‌‌ها

معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا نیز همچون پلیمرها با روند افزایشی هفته گذشته را به اتمام رساند. اگرچه این میزان افزایش در سه داده حیاتی معاملات این بازار محدود بود، اما سبب تداوم روند افزایشی دادوستدهای این گروه از محصولات شد. هفته گذشته به میزان 41 هزار و 410 تن از انواع محصولات شیمیایی در بورس کالا عرضه شد که تقاضای 52 هزار و 675 تنی برای خرید آن به ثبت رسید. تقابل عرضه و تقاضا در این بازار موجب معامله 33 هزار و 10 تن از محصولات شد که معامله نزدیک به 80 درصد از عرضه‌ها را رقم زد. روند افزایشی در بازار محصولات شیمیایی به دلیل ویژگی‌‌‌های فنی این بازار، به‌آرامی پیش می‌رود، اما رشد نرخ پایه با اهرم قیمت‌های جهانی بر معاملات این محصولات نیز اثر افزایشی خود را منعکس کرده و سبب رشد حجم معاملات محصولات شیمیایی شده است.