حرکت دلار در موقعیت جدید

 به گفته فعالان، خبر جدید وال‌استریت ژورنال، متغیری بود که فضای بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد. معامله‌گران به نقل از وال‌استریت‌‌ژورنال عنوان می‌کردند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌هایی محرمانه اعلام کرده است که ایران دسترسی بازرسانش به اماکن مرتبط هسته‌ای را مسدود کرده است. این موضوع موجب شد که برخی از معامله‌گران چنین تصوری را برجسته کنند که احتمال افزایش تنش بین ایران و آژانس بالا رفته است.

افزایش روز چهارشنبه دلار برای بازیگران فنی اهمیت زیادی داشت؛ چراکه موجب شد اسکناس آمریکایی از زندان ۱۰روزه رها شود. دلار از دوشنبه هفته گذشته توان صعود به بالای محدوده ۲۷هزار و۳۰۰تومان را نداشت و هیچ‌گاه نیز به زیر حمایت ۲۶هزار و ۸۰۰تومانی نرفت.

 شوک شبانه به دلار

اسکناس آمریکایی تا ساعت ۴ بعدازظهر روز سه‌شنبه نوسانات محدودی داشت؛ ولی در همان مقطع زمانی توانست خود را تا محدوده ۲۷هزار و ۲۰۰تومان بالا بکشد. همان‌طور که در گزارش قبلی «دنیای اقتصاد» اشاره شد، برگشت دلار به بالای خط ۲۷هزار تومانی و برجسته کردن برخی اخبار سیاسی در بازار نشان می‌داد که رفتار معامله‌گران دچار چرخش شده است. این چرخش از ساعت ۶ بعدازظهر روز سه‌شنبه آشکارتر شد. غروب روز سه‌شنبه خبر وال‌استریت ژورنال درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد.

 با انتشار این خبر، چنان سطح خریدها در معاملات پشت‌خطی زیاد شد که اسکناس آمریکایی در مقطعی به بالای محدوده ۲۷هزار و ۵۰۰تومان رفت. شوک شبانه به دلار با ادامه افزایش قیمت این ارز در روز چهارشنبه دنبال شد. گزارش شد که پس از ساعت ۴ بعدازظهر حتی دلار در مقطع کوتاهی بالای ۲۷هزار و۷۰۰ تومان معامله شده است. برخی تحلیلگران فنی باور داشتند درصورتی‌که دلار بتواند از محدوده ۲۷هزار و ۸۰۰تومان عبور کند، موج جدیدی از خریداران وارد بازار خواهند شد. با این حال، عده‌ای از معامله‌گران نیز احتمال اصلاح قیمت دلار از نزدیکی محدوده ۲۷هزار و ۸۰۰تومان را مطرح کردند.

به نظر می‌رسد بازار تا حدی منتظر نتایج گزارش آژانس باقی بماند. در این فضا، ممکن است بازارساز نیز با انتخاب رئیس جدید بانک مرکزی، ارز بیشتری را روانه معاملات کند و به‌طور موقت هیجانات بازار را تقلیل دهد.

 وضعیت دشوار سکه امامی

روز چهارشنبه، سکه وضعیت دشواری داشت. از یکسو تحت فشار نزول اونس طلا قرار داشت و از سوی دیگر به کمک دلار قصد داشت که مقاومت ۱۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان را بشکند. ساعت ۳ بعدازظهر، فلز گرانبهای داخلی در محدوده ۱۲میلیون و ۱۸۰هزار تومان معامله شد که ۷۰هزار تومان بیشتر از روز سه‌شنبه بود. به این ترتیب می‌توان گفت که فلز گرانبهای داخلی در روز پنجم هفته همسو با حرکت دلار جابه‌جا شد؛ ولی به‌دلیل نزول بهای اونس طلا در بازارهای جهانی نتوانست از مقاومت پیش روی خود عبور کند. طلای جهانی تا ساعت ۲۰ بعدازظهردیروز توان حضور بالای مرز هزار و ۸۰۰ دلاری را نداشت و به این ترتیب، سد بزرگی در راه شکست مقاومت قیمتی سکه امامی شد.

برخی فعالان بازار اعتقاد داشتند در صورتی که طی روزهای آتی، اونس طلا بتواند به بالای مرز هزار و ۸۰۰ دلاری برگردد و دلار نیز بالای محدوده ۲۷هزار و ۵۰۰تومان تثبیت شود، صعود سکه به بالای خط ۱۲میلیون و ۲۰۰هزار تومانی قطعی خواهد بود.

 تحلیلگران فنی باور دارند که در صورت شکست این مقاومت فنی در بازار سکه، خریداران بیشتری وارد بازار خواهند شد. سکه مدت‌هاست که در دامنه ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار تا ۱۲ میلیون و ۲۰۰هزار تومان زندانی شده است. هر زمان قیمت فلز گرانبهای داخلی به محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نزدیک شده است، تعداد خریداران بازار افزایشی پیدا کرده است و با نزدیک شدن به محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰هزار تومانی، فروشندگان دست بالا را در معاملات به‌دست آورده‌اند.