اواخر هفته گذشته قیمت میلگرد در بازار داخلی در بالاترین رقم خود در هفته‌های اخیر قرار داشت و از آن زمان تاکنون شاهد افت قیمت‌ها هستیم تا جایی که بهای هر کیلوگرم میلگرد نیشابور (فولادخراسان) به نزدیکی ۵ هزار تومان در هر کیلوگرم کاهش داشت که از افت جدی قیمت‌ها حکایت دارد. این بازی قیمتی البته به اواخر راه خود نزدیک شده است و بعد از این افت نرخ می‌توان گفت که بازار با تخلیه هیجان فروش روبه‌رو شده و منطقی‌تر رفتار خواهد کرد. همین‌که بازار باز هم قیمت‌هایی نزدیک به ۵ هزار تومان را برای هر کیلوگرم میلگرد مشاهده کرده به معنی رسیدن به یک سطح روانی قیمتی است و می‌تواند قیمت ۵ هزار تومانی در هر کیلوگرم میلگرد را رقمی باورپذیر تلقی کند بنابراین احتمال نوسان محدود در نزدیکی همین نرخ وجود دارد. در گذشته بازار فولاد به سختی توانست قیمت ۵ هزار تومانی را به‌دست آورد و به سادگی هم این نرخ را از دست نداد و این بار باز همین بازی آغاز شده است. با رسیدن بازار میلگرد به متوسط قیمت‌های ۵ هزار تومانی در هر کیلوگرم باز هم آرامشی نسبی در بازار فولاد حکمفرما شده و البته جرقه‌های پراکنده از رشد قیمت آزاد ارز نیز به کمک بازار فولاد آمده است.

در بورس‌کالا نیز بهای شمش در تناسب بالایی با نوسان قیمت میلگرد در بازار آزاد حرکت می‌کند. بعد از اوج بهای شمش در هفته گذشته، باز هم شمش فولاد یک روند نزولی قیمتی در بورس‌کالا را آغاز کرده است که می‌تواند به‌عنوان اثرات متقابل بورس و بازار بر یکدیگر تلقی شود. این درحالی است که عرضه‌های مصنوعات فولادی یا شمش در بورس‌کالا به نسبت بالاست و همین داده می‌تواند نگرانی از ضعف عرضه‌ها را محدود سازد. از سوی دیگر شاهد هستیم که عرضه‌های گسترده مصنوعات فولادی با محوریت میلگرد در بورس‌کالا با توجه مثبت خریداران همراه نشده که نشان می‌دهد حتی تقاضای سفته‌بازی چندانی هم زیر پوست بازار وجود ندارد تا بتوان از این مسیر رشد قیمت‌های جدیدی را پیش‌بینی کرد. بازار آرامش فعلی را به سختی به‌دست آورده است و به قیمت نوسان نرخ‌های جدی ایجاد شده که در این رفت و برگشت قیمت‌ها، بخشی از موجودی انبارها نیز تخلیه و به بازارهای مختلف گسیل شده یا توسط خریداران نهایی به سمت مصرف در پروژه‌های مختلف حرکت کرده است.

این نکته البته با احتساب تغییر در موجودی انبارها مطرح شده و به احتمال قوی از سمت تمامی فعالان بازار مورد تایید نخواهد بود ولی نوسان قیمت‌ها این احتمال را رد نمی‌کنند. البته ثبات نسبی قیمت‌ها در سطوحی نزدیک به ۵ هزار تومان در شرایط فعلی برای بازار فولاد می‌تواند یک داده مثبت و مطلوب باشد تا از یکسو آرامش از دست رفته قبلی را بازیابی کرده و از سوی دیگر نگرانی از کاهش بیشتر قیمت‌ها را محدود سازد. همچنین بازار همه‌ساله احتمال رشد قیمت‌ها در روزهای پایانی سال را به‌دلیل افزایش تقاضا در نظر می‌گیرد و این آرامش نرخ می‌تواند فضای بهتری را برای رشد نرخ در اسفندماه به همراه داشته باشد. البته این بازار به هیچ عنوان بدون داده‌های جانبی نخواهد بود و نوسان قیمت دلار یا رشد بهای شمش در بورس‌کالا می‌تواند جریان عمومی قیمت‌ها را تغییر دهد که چنین احتمالی هم غیرممکن نیست.

در هر حال بعد از نوسان جدی قیمت‌ها در روزهای اخیر؛ سکوت قیمتی فعلی به معنی کاهش محسوس حجم خرید و فروش خواهد بود، گویی رکود باز هم به بازار فولاد بازگشته است. این وضعیت موجب شده تا فروش کارخانه‌ها با ابهام همراه شود و می‌تواند آرامش نسبی قیمت‌ها را حتی تا دو هفته آینده به همراه داشته باشد ولی تجربه نشان داده است که با نوسان قیمت ارز در بازار غیررسمی، بازار آهن نیز به حرکت درآمده و رفتارهای سفته‌بازی باز هم به سازوکارهای معاملاتی وارد شده که می‌تواند تغییراتی را در بازار ایجاد کند. از سوی دیگر نوسان قیمت مواد اولیه و تغییر در هزینه‌های تولید و نیاز به افزایش درآمدزایی کارخانه‌ها باز هم در اواخر سال جاری خودنمایی خواهد کرد که به تکانه‌های رشد قیمتی احتمالی اواخر بهمن‌ماه و اوایل اسفند منتهی می‌شود تا بازار فولاد از عرف سنتی خود تبعیت کند.

نکته دیگر را باید در کف قیمت‌ها جست‌وجو کرد. همان‌گونه که عنوان شد بهای هر کیلوگرم میلگرد در بازار تهران و برای تحویل از انبار رقمی نزدیک به ۵ هزار تومان پیشنهاد می‌شود و البته قیمت‌هایی کمتر از این رقم هم به وفور پیشنهاد می‌شوند ولی آرامش نسبی قیمتی اواخر هفته جاری نشان می‌دهد که گویی بازار فولاد با یک سرعت‌گیر جدید روبه‌رو شده و آن قیمت خرید است. اغلب محموله‌های موجود در بازار داخلی که نه تغییر کیفیت داده و نه مورد معامله و حمل مجدد قرار گرفته‌اند؛ فاصله قیمتی چندانی با نرخ‌های فعلی ندارند و می‌‌تواند به‌عنوان یک کف قیمتی به شمار رود. البته هیچ بعید نیست که در روزهای سخت فعلی از لحاظ تولید و فروش، برخی مشکلات مالی تجار و کارخانه‌ها برجسته‌تر از قبل شده که به نگرانی‌های جدیدی دامن بزند ولی اوضاع بازار فولاد می‌تواند در یک آرامش نسبی تداوم یابد. شاید ثبات نسبی قیمت‌ها بتواند بهترین چشم‌انداز قیمتی برای بازار فولاد باشد ولی در نهایت بازار است که برای همه تعیین تکلیف خواهد کرد و تنها می‌توان رخدادهای موجود در بازار را مورد بررسی قرار داد تا شاید پیش‌بینی دقیق‌تری از اوضاع را بتوان ترسیم کرد.نکته دیگر تاثیرپذیری گسترده بازار فولاد از داده‌های حاشیه‌ای یا بعضا سیاسی بود که التهاب جدیدی را در این بازار رقم زد. این رفتار قیمتی یعنی هیجان خرید و رشد نرخ سریع‌تر و شدیدتر از حد انتظار بود و البته با تغییر فاز اوضاع، دقیقا شرایطی بالعکس هفته گذشته، در هفته جاری مشاهده شد. این رخداد یک نگرانی جدی در بازار فولاد به‌شمار می‌رود و نشان می‌دهد که این بازار مهم داخلی بیش از سایر بازارهای مشابه نسبت به داده‌های جانبی در بازار واکنش نشان می‌دهد. این سیگنال به خودی خود یک نگرانی جدی است زیرا داده‌های غیربنیادین و حتی غیراقتصادی بر نوسان قیمت‌ها اثر گذاشته و هیچ بعید نیست که این بازی‌ها به مرور زمان باز هم تداوم یابد.

12