ورود پسته به بورس‌کالا

مدیرعامل بورس‌کالای ایران درخصوص زمان آغاز معاملات پسته در بورس‌کالا نیز گفت: به احتمال زیاد تا قبل از برداشت پسته (اواخر شهریور) شاهد عرضه پسته در بورس‌کالا خواهیم بود. وی اظهار کرد: عرضه پسته در بورس‌کالا به‌صورت مستمر خواهد بود و اکنون بحث پذیرش انبارها در دست بررسی است. سلطانی‌نژاد ادامه داد: به محض آنکه تعداد انبارها به میزانی برسد که امکان دسترسی تولیدکننده پسته به این انبارها فراهم شود، معاملات آن آغاز خواهد شد.

  نبود شفافیت در بازار خرما

مدیرعامل بورس‌کالای ایران در این خصوص که برخی کارشناسان پس از گرانی خرما در ماه مبارک رمضان بر لزوم ورود این محصول به بورس تاکید کردند، گفت: در صورت عرضه این کالا در بورس، شبکه‌ای برای توزیع آن در نظر گرفته می‌شد که از طریق آن می‌توانستیم تعدادی از عرضه‌کننده‌های عمده را موظف به خرید این کالا از تولیدکننده اصلی با رعایت سازوکار رقابتی کنیم و در انتها این کالا به زنجیره توزیع عرضه می‌شد. وی ادامه داد: همچنین امکان طراحی یک سامانه به منظور انجام معاملات خرما وجود دارد، اما تا زمانی که از منشا تولید، انبارگردانی و ذخیره آن اطلاعاتی در دست نباشد نمی‌توان سیاست‌گذاری‌های لازم را در این زمینه انجام داد. سلطانی‌نژاد معتقد است، اقدامات ما در حوزه انبارگردانی می‌تواند به سیاست‌گذاری‌های لازم برای میزان محصولات موجود در انبار کمک کند.

مدیرعامل بورس‌کالای ایران اظهار کرد: اکنون آمار درستی از میزان محصولات موجود در انبار وجود ندارد درحالی‌که اگر در این زمینه آمار دقیقی در اختیار باشد می‌توان سیاست‌گذاری‌های لازم برای بهبود معاملات را در دستور کار قرار داد، اما با توجه به نبود آمار درست نمی‌توان تصمیمات دقیقی را در این زمینه اتخاذ کرد. وی خاطرنشان کرد: با عرضه محصول در بورس‌کالا و پذیرش انبارها می‌توان از میزان عرضه خرما مطلع شد و سیاست‌های اقتصادی را براساس آن تنظیم کرد اما تا زمانی که بازار ثابتی وجود نداشته باشد باید در کوچه پس‌کوچه‌ها به‌دنبال کالای موردنظر گشت.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه خرما به زودی در بورس‌کالا عرضه می‌شود، گفت: زمانی که بازار متشکلی برای یک کالا وجود داشته باشد می‌توان از سیاست‌گذاری و قانون درستی برای آن کالا بهره‌مند شد.