شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۱۰۲ دنیای اقتصاد

اخبار بنگاه های صنعتی و معدنی - روزنامه شماره ۶۰۱۰۲

  • نگاه شرکت‌های آلومینیومی به آفریقا

    دنیای اقتصاد-سید سجاد موسوی: هم اکنون حدود ۷۰۰‌هزار تن آلومینیوم در کشور تولید می‌شود که برای این میزان ۱ میلیون و ۴۰۰‌هزار تن پودر آلومینا نیاز است اما در کشور ما ۲۵۰‌هزار تن از این پودر تولید می‌شود و ما‌به‌التفاوت آن باید از طریق واردات تامین شود؛ چرا که منابع بوکسیت به عنوان ماده معدنی تولید پودر آلومینا در ایران بسیار کمیاب است. به همین جهت کارشناسان اعتقاد دارند مهم‌ترین اقدام دولت چهاردهم در این صنعت، برداشت از معدن بوکسیت گینه است که با وجود گذشت ۳۰ سال از اجاره آن، کماکان آورده‌ای برای ما نداشته و در واقع شاهد عزم جدی برای استفاده از آن نبوده‌ایم در حالی که کشورهای دیگر همچون امارات میلیون‌ها تن از آن برداشت کرده‌اند. صرف نظر از میزان کمیت تولید آلومینیوم در کشور، مساله دیگر این است که چرا با وجود یارانه برق بسیار بالایی که در اختیار تولیدکنندگان آلومینیوم قرار می‌گیرد، هزینه‌های تولید ایرانی‌ها حتی بالاتر از تولیدکنندگان کشورهایی است که از برق یارانه‌ای استفاده نمی‌کنند.
  • دوربرگردان شرکت‌های چینی

    به گزارش تحلیلگران فایننشال تایمز، شرکت‌های چینی در حال راه‌‌‌اندازی فروشگاه‌‌‌های خود در بسیاری از کشورهای ثالث نسبتا غیرمتعهد هستند، به این امید که بتوانند شکاف خصمانه فزاینده‌‌‌ای که چین را از غرب جدا می‌کند، پر کنند. انگیزه اصلی انتقال سرمایه‌گذاری به این کشورهای نسبتا محصور که شامل سنگاپور، ویتنام، ایرلند، مجارستان و مکزیک و سایرین می‌شود، دور زدن اقدامات حمایتی اعمال‌شده توسط قدرت‌‌‌های غربی علیه شرکت‌های مستقر در چین بوده است.
  • پیشرفت ۸۵درصدی سبلان دو

    معاون نظارت و راهبری فنی هلدینگ پتروفرهنگ از تسریع در روند اجرایی پروژه سبلان دو (دنا) خبر داد و گفت: با تکمیل و بهره‌‌برداری از این پروژه، گروه پتروفرهنگ به بزرگ‌ترین تولیدکننده متانول کشور تبدیل خواهد شد. به گزارش روابط عمومی و ارتباطات هلدینگ پتروفرهنگ، دکتر محمد زین‌‌العابدین در بازدید از روند اجرایی پروژه سبلان دو (دنا) و مجتمع سبلان با تشریح دستاوردهای ادغام دو پتروشیمی سبلان و دنا اظهار کرد: هم‌‌اکنون پروژه سبلان دو (دنا) نزدیک به ۸۵‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد که طبق برنامه زمان‌بندی شده در نیمه دوم سال آینده تکمیل و وارد مدار تولید خواهد شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر