روندهای آسیایی ESG در 2024

در این مقاله، ما سه روند کلیدی ESG را در منطقه APAC  برای سال ۲۰۲۴ برجسته می‌‌‌کنیم:

افزایش خطر مسوولیت برای شست‌وشوی سبز، رشد در گزارش پایداری و تمرکز بیشتر بر بررسی‌ESG شرکت‌های فعال در APAC باید از این پیشرفت‌‌‌ها آگاه باشند تا از انطباق با این قوانین و مقررات جدید اطمینان حاصل کنند و ریسک‌‌‌های ESG را به طور موثر مدیریت کنند.

افزایش ریسک مسوولیت برای شست‌وشوی سبز

تبلیغات و ادعاهای زیست‌‌‌محیطی شرکت‌ها به‌‌‌طور فزاینده‌‌‌ای توسط مقامات نظارتی و سازمان‌های غیردولتی مورد بررسی قرار می‌‌‌گیرند؛ از جمله برای ادعاهای مربوط به مزایای اجتماعی یا زیست‌‌‌محیطی، یا شست‌وشوی سبز.

کره‌جنوبی: در سپتامبر ۲۰۲۳، کره‌جنوبی دستورالعمل‌‌‌های الزام‌‌‌آور قانونی جدیدی را برای جلوگیری از تبلیغات فریبنده و گمراه‌‌‌کننده مرتبط با محیط‌زیست معرفی کرد. این دستورالعمل‌‌‌ها قوانین فرعی هستند که قانون تبلیغات کره‌جنوبی را تکمیل می‌کنند. طبق دستورالعمل‌‌‌ها، تبلیغات مربوط به محیط‌زیست باید واقعی، واضح، قابل‌‌‌اثبات و جامع باشند. مهم‌تر از همه، تبلیغات نباید فریبنده یا گمراه‌‌‌کننده باشند. سه مثال قابل‌‌‌توجه در دستورالعمل ارائه شده است:

- برای یک شرکت هواپیمایی که اعتبار کربن خریداری می‌کند و ادعا می‌کند که پروازهای آن به آینده‌‌‌ای پایدار و بدون کربن خنثی کمک می‌کند، نامناسب خواهد بود نشان دهد که شرکت‌ها نمی‌توانند برای جبران انتشار کربن خود به اعتبارات کربن تکیه کنند و متعاقبا ادعا کنند که عملیات آنها «کربن خنثی» یا پایدار است.

- یک تولید‌‌‌کننده لباس نمی‌تواند ادعا کند که «۵۰‌درصد افزایش مواد بازیافتی» داشته است، در زمانی که استفاده از مواد بازیافتی را از ۲‌درصد به ۳‌درصد افزایش داده است. در حالی که این بیانیه از نظر فنی دقیق است، اما همچنان این تصور گمراه‌‌‌کننده را ایجاد می‌کند که افزایش مطلق زیادی در استفاده از مواد بازیافتی وجود دارد.

- یک شرکت تولیدی نمی‌تواند از چاپ ریز برای کاهش انتشار کربن خود استفاده کند. به طور خاص، اگر اکثر ردپای کربن شرکت از حمل‌‌‌و‌‌‌نقل کالاهایش باشد و ردپای کربن فرآیند تولید خود را تا ۳۳‌درصد کاهش دهد، برای شرکت گمراه‌‌‌کننده خواهد بود که تبلیغ کند که انتشار کربن خود را تا ۳۳‌درصد کاهش داده است و به صورت ریز عبارت «انحصاری حمل‌‌‌و‌‌‌نقل» را بیان کند.

نقض قانون تبلیغات می‌تواند منجر به مسوولیت‌‌‌های اداری، کیفری و مدنی شود. این شامل حبس تا دو سال می‌شود.

سنگاپور: در دسامبر ۲۰۲۳، سازمان استانداردهای تبلیغاتی سنگاپور (ASA) - برای اولین بار - به یک خرده‌‌‌فروش الکترونیک توصیه کرد که یک تبلیغ را به دلیل نگرانی‌های مربوط به شست‌وشوی سبز حذف کند. در این آگهی آمده است که استفاده از تهویه مطبوع خرده‌‌‌فروش «بهترین نکته» برای «نجات زمین» است. ASA دریافت که این آگهی «قابل‌‌‌قبول نیست»، زیرا این الزامات مندرج در آیین‌‌‌نامه رویه تبلیغات سنگاپور (کد تبلیغاتی) را نقض می‌کند که تبلیغات به هیچ‌‌‌وجه نباید با نادرستی، ابهام، اغراق، حذف یا موارد دیگر گمراه شود.

در حالی که انطباق با کد تبلیغات در سنگاپور داوطلبانه است، این پیشرفت اخیر همچنین بررسی دقیق‌‌‌تری نسبت به تبلیغات مرتبط با محیط‌زیست در سنگاپور را نشان می‌دهد. به موازات آن، کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده سنگاپور نیز در نوامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که در حال توسعه مجموعه‌‌‌ای از دستورالعمل‌‌‌ها برای ارائه شفافیت بیشتر در مورد ادعاهای بالقوه شست‌وشوی سبز است و دیدگاه‌‌‌های عمومی در مورد دستورالعمل‌‌‌ها در زمان مناسب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

استرالیا: در دسامبر ۲۰۲۳، کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا (ACCC)  راهنمای کسب‌و‌کارها در مورد ادعاهای زیست محیطی را صادر کرد. بر اساس این راهنما، اظهارات محیطی باید دقیق، درست، آسان برای درک، حمایت از شواهد، و مهم‌تر از همه، گمراه‌‌‌کننده یا فریبنده نباشد. به عنوان مثال، این ادعا که یک کسب و کار «انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای خود را جبران کرده است» اگر برای جبران انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای تولید شده توسط دفتر مرکزی خود اعتبار کربن خریداری کرده باشد، احتمالا گمراه‌‌‌کننده یا فریبنده است حتی اگر این کار را برای سایر عملیات خود انجام نداده باشد.

به طور جداگانه، کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا (ASIC)  اعلام کرده است که شست‌وشوی سبز در سال ۲۰۲۴ اولویت اجرایی خواهد بود. شرکت‌های تحت نظارت ASIC، از جمله شرکت‌های بورسی، بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، صندوق‌های بازنشستگی و سایر صندوق‌های مدیریت‌‌‌شده، باید از افزایش ریسک نظارتی مرتبط با شست‌وشوی سبز و اظهارات گمراه‌‌‌کننده آگاه باشند.

رشد در گزارش پایداری

یکی دیگر از روندهای کلیدی‌ESG، تعهدات اجباری گزارش‌‌‌دهی پایداری است که بر شرکت‌ها در سراسر جهان تحمیل شده است.

در اتحادیه اروپا، «موسسات منافع عمومی» بزرگ اتحادیه اروپا باید از الزامات جدید گزارش‌‌‌دهی پایداری در دستورالعمل گزارش‌‌‌دهی پایداری شرکتی اتحادیه اروپا (CSRD)  برای سال‌های مالی خود که از ۱ ژانویه ۲۰۲۴ یا پس از آن شروع می‌‌‌شوند، پیروی کنند.

در APAC، هفت پیشرفت قابل‌‌‌توجه دیگر وجود دارد که انتظار داریم در سال ۲۰۲۴ و پس از آن شاهد آن باشیم.

۱- در ژوئن ۲۰۲۳، هیات استانداردهای بین‌المللی پایداری (ISSB)  استانداردهای افتتاحیه خود را برای افشاهای مرتبط با پایداری منتشر کرد: الزامات عمومی برای افشای اطلاعات مالی مرتبط با پایداری (IFRS S۱) و افشاهای مرتبط با آب و هوا .(IFRS S۲) چند حوزه قضایی APAC، از جمله هنگ‌کنگ، ژاپن و سنگاپور نشان داده‌‌‌اند که استانداردهای افشای پایداری جدید ISSB را از اوایل سال ۲۰۲۵ در تعهدات گزارش‌‌‌دهی خود در‌‌‌نظر گرفته و گنجانده‌‌‌اند.

۲- در سنگاپور، همه ناشران در بورس اوراق بهادار سنگاپور (SGX)  از قبل ملزم به تهیه گزارش پایداری سالانه بر اساس «تطابق یا توضیح» هستند. با این حال، از سال‌جاری، این گزارش برای ناشران در صنایع خاص، یعنی: صنایع مالی، صنایع کشاورزی، غذا و محصولات جنگلی و صنایع انرژی، با توجه به عملیات خود برای سال مالی ۲۰۲۳ الزامی است. از سال ۲۰۲۵، این گزارش همچنین برای صادرکنندگان در صنعت مصالح و ساختمان و صنعت حمل‌‌‌و‌‌‌نقل، در رابطه با عملیات آنها برای سال مالی ۲۰۲۴، اجباری خواهد بود. الزام به ارائه گزارش پایداری سالانه در سنگاپور به طور فزاینده‌‌‌ای اجباری است. باید دید به مرور زمان به سایر صنایع هم تعمیم خواهد یافت یا خیر.

۳- سه بورس بزرگ در چین - بورس شانگهای، بورس اوراق بهادار شنژن و بورس اوراق بهادار پکن - پیش‌نویس دستورالعمل‌‌‌های گزارش پایداری جدید را اعلام کرده‌‌‌اند. بر اساس پیش‌‌‌نویس دستورالعمل‌‌‌ها، شرکت‌های بزرگ و فهرست‌‌‌شده ملزم به گزارش در مورد موضوعات ESG، از جمله ابتکارات برای کاهش خطرات آب و هوا، حفاظت از تنوع زیستی، استفاده بهینه از انرژی، و اطمینان از یکپارچگی و انعطاف‌‌‌پذیری زنجیره‌‌‌های تامین هستند. انتظار می‌رود شرکت‌های مربوطه گزارش‌‌‌های پایداری خود را برای اولین بار در سال ۲۰۲۶ ارائه کنند.

۴- دولت استرالیا پیش‌‌‌نویس لایحه‌‌‌ای منتشر کرده است که افشای مالی اجباری مرتبط با آب و هوا را برای سال مالی که از یک‌ژوئیه ۲۰۲۴ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۶ آغاز می‌شود، معرفی می‌کند که اواخر سال‌جاری به مجلس معرفی شد.

۵- سرویس نظارت مالی کره اعلام کرده است که از فوریه ۲۰۲۴، استانداردهای افشای جدید برای وجوه مرتبط با ESG اعمال می‌شود. در میان چیزهای دیگر، یک صندوق مرتبط با ESG باید اهداف ESG خود و استانداردها و فرآیندهای مورد استفاده برای انتخاب سرمایه‌گذاری‌‌‌های زیربنایی ESG را افشا کند. به طور گسترده‌‌‌تر، در اکتبر ۲۰۲۳، کمیسیون خدمات مالی کره نیز اعلام کرد که برخی دیگر از افشای اجباری ESG احتمالا از سال ۲۰۲۶ برای شرکت‌های فهرست‌شده کره‌‌‌ای اعمال خواهد شد. استانداردهای دقیق این افشاها هنوز مشخص نیست.

۶- در هند، قوانین جدید برای صندوق‌های ESG از اکتبر ۲۰۲۴ اعمال می‌شود. طبق این قوانین جدید، حداقل ۸۰‌درصد از دارایی‌‌‌های تحت مدیریت یک صندوقESG (AUM)i باید در راستای استراتژی ESG آن سرمایه‌گذاری شود. ۲۰‌درصد باقی‌‌‌مانده از AUM آن نیز باید در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری شود که با استراتژی ESG  صندوق در تضاد نیستند. علاوه بر این، حداقل ۶۵‌درصد از AUM صندوق باید در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری شود که مسوولیت‌‌‌های تجاری جامع و افشای گزارش‌‌‌های پایداری دارند و در مورد این افشاها اطمینان می‌دهند.

در نهایت، انتظار می‌رود که استفاده از طبقه‌‌‌بندی‌‌‌ها در APAC  افزایش یابد که به سیاستگذاران، تنظیم‌‌‌کننده‌‌‌ها، سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها زبان مشترکی برای مسائل ESG  ارائه می‌دهد. برای مثال، سنگاپور اولین طبقه‌‌‌بندی انتقال چندبخشی جهان را در دسامبر ۲۰۲۳ راه‌‌‌اندازی کرد. این طبقه‌‌‌بندی به منظور ایجاد یک سیستم طبقه‌‌‌بندی سازگار، ارائه معیاری برای فعالیت‌‌‌های سبز و محافظت در برابر شست‌وشوی سبز است. به طور مشابه، استرالیا و هنگ‌کنگ در سال ۲۰۲۳ شروع به توسعه طبقه‌‌‌بندی‌‌‌های خود کردند و انتظار می‌رود توسعه در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ ادامه یابد.

تمرکز بیشتر روی بررسی ESG

در نهایت، به نظر می‌رسد انگیزه سیاسی در APAC برای معرفی قوانینی وجود دارد که نیاز به بررسی جامع ESG دارد. این قوانین به دنبال چند تحول در سراسر جهان است که در آن الزام یک شرکت برای انجام بررسی ESG در زنجیره تامین خود به طور فزاینده‌‌‌ای اجباری است:

در اتحادیه اروپا، شورای اتحادیه اروپا و پارلمان اخیرا در دسامبر۲۰۲۳ به یک توافق موقت در مورد «دستورالعمل دقت لازم برای پایداری شرکت‌ها» (CSDDD)  دست یافتند. انتظار می‌رود که CSDDD تعهدات قانونی الزام‌‌‌آوری را برای شرکت‌های بزرگ در رابطه با اثرات زیست‌‌‌محیطی و حقوق بشر ناشی از عرضه‌‌‌شان معرفی کند. دامنه CSDDD احتمالا شامل شرکت‌های بزرگ غیر‌اتحادیه اروپا می‌شود که در اتحادیه اروپا گردش مالی ایجاد می‌کنند، بنابراین ممکن است بر تجارت‌‌‌های بزرگ APAC با عملیات در اتحادیه اروپا تاثیر بگذارد. مقررات موجود اتحادیه اروپا در حال حاضر تعهدات بررسی زنجیره تامین را بر مشاغلی که در صنایع خاصی فعالیت می‌کنند، تحمیل می‌کند، از جمله:

- مقررات جنگل‌‌‌زدایی اتحادیه اروپا، که برای مشاغلی اعمال می‌شود که کالاهای جنگلی خاصی را در بازار اتحادیه اروپا عرضه می‌کنند.

- مقررات باتری اتحادیه اروپا که برای تولید‌‌‌کنندگان، واردکنندگان و توزیع‌‌‌کنندگان باتری برای بازار اتحادیه اروپا اعمال می‌شود.

- مکانیزم تنظیم مرز کربن اتحادیه اروپا که برای واردکنندگان آهن و فولاد، سیمان، کودهای شیمیایی، آلومینیوم، برق و هیدروژن در اتحادیه اروپا اعمال می‌شود.

علاوه بر این، مقررات پیشنهادی کار اجباری اتحادیه اروپا، فروش هر کالایی را که با کار اجباری ساخته شده است در اتحادیه اروپا ممنوع خواهد کرد.

در ایالات متحده، مدت‌‌‌هاست که ممنوعیت واردات کالاهایی که به طور کامل یا جزئی با کار اجباری تولید می‌‌‌شوند، وجود دارد. با این‌‌‌حال، قانون پیشگیری از کار اجباری که از سال ۲۰۲۲ لازم‌‌‌الاجرا شد، یک «فرض ابطال‌‌‌پذیر» را ایجاد کرد که کالاهایی که به طور کامل تولید می‌‌‌شوند، تا حدی توسط نهادها و مناطق جغرافیایی خاص با کار اجباری تولید شده است و بار اثبات بالایی را برای واردکنندگان ایجاد می‌کند تا خلاف آن را نشان دهند. کسب و کارهایی که داوطلبانه در این برنامه‌‌‌ها شرکت می‌کنند (مانند واردکنندگان و صادرکنندگان آمریکایی) برای جلوگیری از استفاده از کار اجباری یا کودکان در زنجیره‌‌‌های تامین خود تلاش می‌کنند.

بسته به ماهیت عملیات یک کسب و کار، این الزامات بررسی دقیق می‌تواند برای شرکت‌های APAC با شرکت‌های تابعه، مشتریان یا شرکای تجاری در اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز اعمال شود.

در‌APAC، کره‌جنوبی «لایحه‌‌‌ای در مورد حمایت از حقوق بشر و محیط‌زیست برای مدیریت پایدار شرکت‌ها» در سپتامبر ۲۰۲۳ پیشنهاد کرد. بر اساس نسخه فعلی این لایحه، شرکت‌های بزرگ کره‌جنوبی ملزم به انجام موارد زیر هستند:

- یک کمیته بررسی حقوق بشر و محیط‌زیست (HREDD)  در هیات‌مدیره خود ایجاد کنند، یک مدیر HREDD را منصوب و یک خط‌مشی HREDD را معرفی کنند.

- بررسی سالانه خطرات حقوق بشر و زیست محیطی ناشی از فعالیت‌‌‌های آنها و فعالیت‌‌‌های شرکت‌ها در زنجیره تامین آنها انجام گیرد.

- برای کاهش خطرات حقوق بشری و زیست محیطی و ارائه کمک به قربانیانی که در بررسی سالانه آنها شناسایی شده‌اند، برنامه‌‌‌های اقدام را تهیه و اجرا کنند.

در حالی که ممکن است محتویات لایحه تغییر کند، کمیته استراتژی و مالی کنگره کره‌جنوبی در نوامبر ۲۰۲۳ یک بررسی کلی مثبت از این لایحه منتشر کرد.

در صورت ارائه، این لایحه نقطه عطفی برای حقوق بشر و بررسی‌‌‌های زیست محیطی در APAC خواهد بود و ممکن است منادی معرفی قوانین مشابه در سایر حوزه‌‌‌های قضایی APAC باشد. به‌ویژه، این ممکن است منجر به اصلاحات قانونی در ژاپن شود که قبلا دستورالعمل‌‌‌های غیر‌‌‌الزام‌‌‌آور در مورد احترام به حقوق بشر در زنجیره تامین مسوول در سپتامبر ۲۰۲۲ ارائه کرده است.