به گزارش روابط عمومی ذوب‌‌‌آهن اصفهان ایرج رخصتی گفت: این شرکت در راستای مسوولیت‌‌‌های اجتماعی و تامین آب موردنیاز خط تولید کارخانه، بخشی از پساب زرین‌‌‌شهر به میزان ۶۰ لیتر بر ثانیه، پساب شهرهای فولاد شهر، ایمان‌‌‌شهر و ۱۱ روستای فلاورجان به میزان تقریبی ۳۵۰ لیتر بر ثانیه را خریداری کرد و در این راستا، دهم آذر سال ۹۸ قرارداد احداث تصفیه‌‌‌خانه این شرکت با گروه مپنا به صورت BOT منعقد شد. وی افزود: انتقال و تصفیه تمامی پساب‌‌‌های خریداری شده با تکمیل خطوط انتقال ورودی و خروجی و تصفیه‌‌‌خانه از برنامه‌‌‌های آینده ذوب‌‌‌آهن در این زمینه محسوب می‌شود. همچنین در راستای کاهش مصرف آب در نیروگاه و بخش‌‌‌های مختلف تولیدی، مطالعات در حال تکمیل بوده و پروژه‌‌‌های تبدیل برج‌‌‌های خنک‌‌‌کننده انجام خواهد شد. این پساب عدم‌وابستگی به منابع آبی زاینده‌‌‌رود را به عنوان یک منبع آب پایدار برای خط تولید ذوب‌‌‌آهن اصفهان فراهم می‌‌‌آورد.

مدیرعامل ذوب‌‌‌آهن اصفهان تصریح کرد: با برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های صرفه‌‌‌جویی و استفاده از تمامی پساب‌‌‌های خریداری شده و پساب موجود کارخانه در ابتدا حدود ۳۵‌درصد و تا چند سال آینده با اجرای پروژه‌‌‌ها، نیاز ذوب‌‌‌آهن به آب رودخانه مرتفع خواهد شد. همچنین وحید مظهری مدیرعامل شرکت توسعه نوین آب مپنا با اشاره به اینکه در قرارداد فعلی مجموع پساب و فاضلاب بخش بهداشتی به ظرفیت ۵۵۰ مترمکعب بر ساعت و بخش پساب صنعتی نیز ۳۰۰ مترمکعب بر ساعت است، گفت: خروجی این تصفیه‌‌‌خانه آب نرم با سختی پایین‌‌‌تر از PPM ۱۰۰ و آب صنعتی با سختی پایین‌‌‌تر از PPM ۳۰۰ است که جهت مصارف صنعتی به ذوب‌‌‌آهن تحویل داده می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که از چه فناوری‌‌‌هایی در این پروژه استفاده می‌شود، گفت: گروه مپنا با تبادل اطلاعات و جلسات با واحد مهندسی کارخانه ذوب‌‌‌آهن متعهد شد از پیشرفته‌‌‌ترین فناوری‌‌‌های موجود در صنعت تصفیه آب و پساب استفاده کند.

مظهری اضافه کرد: در این پروژه علاوه بر استفاده از ظرفیت‌‌‌های تولیدی ساخت داخل، فناوری‌‌‌های پیشرفته نیز از معتبرترین برندهای دنیا خریداری شد و امید است این بخش از تجهیزات که از خارج از کشور تامین شده‌‌‌اند با انتقال فناوری، داخلی‌‌‌سازی شوند و شاهد رونق تولید و اشتغال در صنعت تصفیه آب و پساب باشیم.