پنجمین روز هفته، صحنه شدت گرفتن نزول سکه و دلار بود. اسکناس آمریکایی محدوده حمایتی اول ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومانی را از دست داد و به سوی حمایت ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومانی حرکت کرد. در بازار سکه نیز مرز ۱۱ میلیون تومانی حفظ نشد و این فلز گرانبها در انتهای کانال ۱۰ میلیون تومانی به کار خود پایان داد. سکه امامی ۳۰۰ هزار تومان کاهش را به ثبت رساند و به بهای ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، عامل اصلی افت سکه، نزول قیمت دلار بود؛ اسکناس آمریکایی دیروز ۴۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. افت اسکناس آمریکایی تحت‌تاثیر متغیرهای مختلفی قرار داشت. از یک سو گفته می‌شد که تقاضای حواله‌ای دلار افت کرده است و از سوی دیگر، نوسان‌گیران پس از چند روز تلاش نتوانسته بودند قیمت را به بالای ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان ببرند، در نتیجه با ناامید شدن از قرار گرفتن این ارز در مسیر صعودی، فروشنده شدند. از نشانه‌های افت تقاضای حواله‌ای دلار می‌توان به پایین آمدن نرخ این ارز در سامانه نیما اشاره کرد که به نزدیکی ابتدای مرز ۲۵ هزار تومان رسیده بود. همچنین قیمت حواله درهم نیز روز گذشته محدوده ۶ هزار و ۹۰۰ تومانی را از دست داد و رهسپار کانال ۶ هزار و ۸۰۰ تومانی شد.

   نفع سیاسی بازار ارز

برخی معامله‌گران باور دارند، هر چقدر بازار به آغاز دوره بایدن نزدیک‌تر می‌شود، میزان فروش‌های هیجانی می‌تواند بیشتر شود. حضور بایدن در حال حاضر از نگاه برخی معامله‌گران به معنای پایان فشار حداکثری است که این مساله خود زمینه‌ساز نزول انتظارات تورمی شده است. در زمینه ترکیب نقدینگی نیز اتفاقاتی رخ داده است که بخشی از نوسانات کنونی را توضیح می‌دهد. آخرین آمارهای بانک مرکزی مربوط به آذرماه نشان می‌داد که رشد پول در آبان ماه صفر شده است؛ آمارهای کلی این نهاد بیانگر کاهش سیالیت سپرده‌ها بود، امری که می‌تواند توضیح دهنده کاهش نوسانات افزایشی در تمام بازارهای داخلی باشد. در روزهای اخیر نه تنها ارز و سکه روند نزولی داشته‌اند که در بازار سهام نیز شاخص کل بورس، افت زیادی را به ثبت رسانده است.

  متغیر سیاسی دولت

در کنار عوامل بنیادی، عده‌ای از معامله‌گران باور داشتند، صحبت‌های رئیس‌جمهور نیز در افت قیمت دلار اثر داشت. روحانی دیروز اعلام کرد، اگر پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شود، قیمت دلار تا ۱۵ هزار تومان هم می‌تواند افت کند. بازار در ابتدا واکنش افزایشی به این صحبت‌ها نشان داد؛ ولی بلافاصله با حجم بیشتری از فروش مواجه شد. به‌نظر می‌رسد، بازار تصور می‌کند که ممکن است که دولت در آخرین سال صدارت خود بخواهد حجم زیادی ارز به بازار تزریق و قیمت‌ها را دچار افت شدیدی کند.

  بی‌محلی دلار به وزیر امور خارجه آمریکا

کاهش قیمت دلار در روز چهارشنبه در شرایطی رخ داد که برخی معامله‌گران انتظار داشتند این ارز در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا راه صعودی را در پیش بگیرد. مایک پمپئو، روز سه‌شنبه در صحبت‌هایی ایران را مورد اتهام قرار داده بود که با القاعده ارتباط زیادی دارد. نوسان‌گیران سعی داشتند بازار را به چنین باوری برسانند که این ادعا می‌تواند زمینه‌ساز افزایش احتمال حمله نظامی به ایران شود. با این حال، به‌نظر می‌رسد، بزرگان بازار در آخرین روزهای دولت فعلی آمریکا، وزیر امور خارجه این کشور را چندان جدی نمی‌گیرند.

  توصیه تحلیلگران فنی به بازیگران ارزی

در حالی که عده‌ای از معامله‌گران بر طبل ادامه افت قیمت‌ها می‌کوبند، تحلیلگران فنی اعتقاد دارند که اول باید واکنش دلار به مرز ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومانی را مورد سنجش قرار داد. به گفته آنها تا این مرز شکسته نشود، نباید انتظار افت بیشتر قیمت‌ها را داشت. قیمت دلار چند بار در این نقطه مورد حمایت خریداران قرار گرفته است. اگر دلار بتواند از این نقطه بازگردد، سکه نیز به بالای مرز ۱۱ میلیونی بازخواهد گشت. سکه روز چهارشنبه از سوی اونس طلا نیز سیگنال افزایشی دریافت نکرد، در نتیجه با راحتی بیشتر نزولی و وارد کانال ۱۰ میلیون تومانی شد.

 

قیمت دلار واقعی نیست