فضای سردرگمی در بازار ارز

این قیمت ۱۰ تومان کمتر از روز یکشنبه بود.  در بازار سکه هم دیروز بازار دو نیمه متفاوت را تجربه کرد. سکه در ابتدا حتی تا محدوده ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی اوج گرفت، ولی در ادامه روز با نزول شدیدی مواجه شد و ساعت ۳ بعدازظهر در محدوده ۱۱ میلیون تومانی قرار گرفت که ۱۵۰ هزار تومان کمتر از روز یکشنبه بود. برخی گزارش‌ها حکایت از آن داشت که فلز گرانبهای داخلی پس از ساعت ۴ بعدازظهر به زیر مرز ۱۱ میلیون تومانی رفت. این مساله ممکن است روند بازار در روز جاری را تحت‌تاثیر قرار دهد.  به گفته فعالان، معامله‌گران سکه انتظار داشتند که دلار بالای مرز ۲۵ هزار تومان باقی بماند، ولی این اتفاق رخ نداد. در بازار طلای جهانی هم قیمت این فلز گرانبها در ابتدای روز نزولی شد و تا ساعت ۳ بعدازظهر نتوانست به بالای هزار و ۸۵۵ دلار برود. این در حالی بود که معامله‌گران سکه انتظار رشد بیشتری را برای اونس طلا در شروع بازارهای جهانی داشتند. با وجود اثر اونس، آینده قیمت سکه را به نظر می‌رسد، روند آتی قیمت دلار تعیین کند.

دلار در دو راهی قیمتی

به باور تحلیلگران فنی، بازار ارز در یک دو راهی قرار گرفته است؛ برای ادامه روند نزولی نیاز دارد که محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی را از دست بدهد و بازگشت به جاده صعودی نیاز به شکست محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی دارد. در شرایط کنونی، انتظارات متناقضی در بازار ارز وجود دارد؛‌ دسته‌ای از معامله‌گران امیدوار به افزایش قیمت هستند؛ بالا بودن نرخ حواله درهم و ارزش دلار در هرات افغانستان در کنار ماندن دلار در کانال ۲۵ هزار تومان در سامانه نیما از جمله متغیرهایی هستند که انتظارات افزایشی را در بازار فعال نگه داشته است. در مقابل، احتمال آزاد شدن منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی و پایان فشار حداکثری با پذیرش شکست از سوی ترامپ، برخی معامله‌گران را نسبت به آینده کاهشی بازار امیدوار کرده است.

 خط‌دهی درهم به بازار دلار

در سومین روز هفته، حواله درهم تا ساعت ۲ بعدازظهر توانست بالای سطح ۶ هزار و ۹۵۰ تومان نوسان کند و حتی در مقطعی به بالای ۶ هزار و ۹۷۰ تومان برود. با این سطح از قیمت حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی در کمترین حالت می‌توانست بالای سطح ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار بگیرد. این مساله موجب می‌شد که معامله‌گران نقدی در بازار داخلی با احتیاط بیشتری در موقعیت فروش قرار بگیرند، چرا که احساس می‌کنند، بازار از لحاظ حواله‌ای، آمادگی نزول به سوی سطوح پایین‌تر را ندارد. در کنار این، نرخ دلار در سامانه نیما که معاملات بزرگ و تجاری در آن انجام می‌شود، به زیر ۲۵ هزار تومان نزول نکرد. این اتفاق هم تا حدی اندازه انتظارات کاهشی را پایین آورد. همچنین برخی معامله‌گران غیررسمی باور داشتند که بازار ارز تهران در روزهای اخیر تحت تاثیر بازار هرات افغانستان قرار داشته است و بالا بودن ارزش دلار در شهر مرزی هرات موجب شده است که تمایل به فروش ارز در ایران پایین بیاید. البته عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند، کانال‌های اطلاع‌رسانی، قیمت‌های دقیقی را از بازار هرات گزارش نمی‌کنند و بیشتر به دنبال نوسان‌گیری هستند. از نگاه آنها، در بازار ارز داخلی، معاملات هرات تنها تاثیر روانی دارد. البته اگر ایران به منابع ارزی بلوکه شده خود دسترسی پیدا کند، هیچ کدام از عوامل یاد شده نمی‌توانند مانعی در برابر سقوط دلار ایجاد کنند.