به گفته فعالان، در ابتدای روز برخی معامله‌گران تلاش کردند با جوسازی پیرامون خبر احتمال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی کشورهای اروپایی قیمت را در راستای افزایشی قرار دهند؛ با این حال ۳ عامل مهم سد راه این دسته شد. اولین عامل پایین بودن ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان بود که در ابتدای روز زیر مرز۴ هزار و ۸۰۰ تومان قرار داشت. دومین عامل، به افزایش عرضه ارز در روزهای انتهایی سال مربوط بود. سومین متغیر کاهشی روز گذشته، کاهش تقاضاهای مصرفی در اواخر اسفندماه بود. در واقع، عده زیادی از معامله‌گران باور داشتند، افرادی که نیاز به تهیه ارز برای مقاصد تجاری داشتند، تا میانه اسفند ارز مورد نیاز خود را تهیه کردند و در روزهایی انتهایی سال تنها تقاضای مسافران در بازار وجود دارد. با وجود این، عده زیادی از بازیگران ارزی اعتقاد دارند؛ در‌صورتی‌که بازارساز کمی از بازار غفلت کند، معامله‌گران در روزهای نیمه تعطیل بازار در سال ۹۷، قیمت دلار را با رشد کانالی مواجه خواهند کرد. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد بازارساز در روزهای ابتدایی سال آتی بهتر است بازار را به دقت رصد کند و حتی از این فرصت برای بهبود نظام توزیع ارز در بازار استفاده کند. روز گذشته همچنان تهیه ارز در حجم خرد برای بسیاری از افراد دشوار بود، موضوعی که با بهبود نظارت بر توزیع ارز می‌تواند بهبود یابد و زمینه‌های جوسازی بازیگران غیررسمی را کاهش دهد.

روز گذشته همسو با افت دلار، صرافی‌های منتخب قیمت یورو را نیز کاهش دادند. در اولین روز هفته، هر یورو با ۳۱ تومان افت بر تابلوی صرافی‌های یاد شده ۵ هزار و ۸۷۰ تومان قیمت خورد. براساس گفته‌های معامله‌گران در بازار غیررسمی این نرخ نزدیک به ۵ هزار و ۹۵۰ تومان بود.

در روزی که قیمت دلار و یورو کاهش پیدا کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز بیشتر تحت‌تاثیر نیروهای کاهشی قرار داشت. سکه که معاملات خود را در حوالی کانال یک میلیون و ۶۳۰ هزار تومان آغاز کرده بود، به سرعت تا ابتدای کانال یک میلیون و ۶۲۰ هزار تومان پایین رفت و در نهایت با قیمت یک میلیون و ۶۲۱ هزار تومان به کار خود پایان داد. این قیمت ۹ هزار تومان پایین‌تر از روز پنج‌شنبه بود. یکی از مهم‌ترین متغیرهایی که در نزول قیمت سکه اثرگذار بود، افزایش عرضه این فلز گرانبها بود. روز گذشته، براساس گفته‌های معامله‌گران بانک کارگشایی در حراج خود حجم زیادی سکه فروخت. برخلاف دفعات گذشته، این بار در حراج بانک کارگشایی قیمت‌ها بسیار کمتر از نرخ‌های بازار بودند. به‌عنوان مثال، در مقاطعی حتی سکه تمام در کانال یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان معامله شد. با توجه به ادامه حراج سکه در روز جاری احتمال دارد که فلز گرانبهای داخلی افت بیشتری را تجربه کند. در حراج روز گذشته بانک کارگشایی، براساس اظهارنظر معامله‌گران میزان تقاضا بسیار پایین آمده بود. روز گذشته نیم سکه و ربع سکه نیز یک کانال افت کردند.

بانک و بیمه


روند بازارها را در صفحه آینده‌نگر بخوانید