درست است که اسکناس آمریکایی در مجموع در هفته قبل بازدهی مثبت را به ثبت رساند، ولی تعداد زیادی از معامله‌گران باور دارند، این ارز در آخرین هفته سال، سوختی ندارد که به این ارز برای افزایش بیشتر قیمت کمک کند؛ آنها اعتقاد داشتند، روند روزهای آخر بازار در هفته گذشته نیز نشان می‌داد که هیجان از بازار رخت بسته است و قیمت با یک شیب آرام در جاده کاهشی حرکت می‌کند.  یکی از دلایلی که این بخش از معامله‌گران را به افت بیشتر قیمت امیدوار کرده است، خروج تقاضای مسافرتی از بازار است. به گفته برخی بازیگران با تجربه ارزی، در مقاطع مشابه سال‌های قبل در هفته‌های انتهای اسفند و ابتدای فروردین تقاضا برای خرید اسکناس آمریکایی و پول برخی کشورهای همسایه در بازار بالا می‌رفت، ولی در سال جاری، به دلیل گسترش ویروس کرونا، امکان سفر به بسیاری از کشورها محدود شده است؛ این مساله عاملی است که از نگاه این دسته از بازیگران ارزی موجب می‌شود فشار کمتری در دو هفته آتی به بازار ارز وارد شود، چرا که سفر به‌طور کلی از مبدا ایران با محدودیت‌هایی مواجه است. در گذشته بسیاری از ایرانی‌ها از اواخر اسفندماه برای تهیه ارز مورد نیاز سفر خود به‌خصوص به کشورهای همسایه وارد بازار می‌شدند و همین مساله قیمت دلار و سایر ارزها را تحریک می‌کرد.

با این حال، در شرایط اخیر، شانس افزایشی‌ها برای استفاده از این متغیر به‌عنوان عاملی برای بالا بردن قیمت‌ها کاسته شده است و شانس افزایشی‌ها فعلا به همان عوامل گذشته محدود می‌شود: جوسازی پیرامون کاهش بیشتر قیمت نفت و نگرانی‌های ایجاد شده پیرامون شیوع ویروس کرونا. درست است که ویروس کرونا، تقاضای مسافرتی را از بازار حذف کرده است، ولی می‌تواند منجر به ورود تقاضای احتیاطی به بازار شود. افرادی که نگران شیوع این ویروس هستند، ممکن است بخواهند بخشی از سرمایه خود را از کشور خارج کنند. در کنار این، گفته می‌شود صادرات به کشورهای همسایه نیز کمی سخت‌تر شده است و این مساله نیز ارزآوری کشور را کمی دشوارتر می‌کند.

به عبارت دیگر گسترش ویروس کرونا می‌تواند آثار متناقضی بر بازار ارز داشته باشد؛ از یکسو تقاضای مسافرتی را حذف کند، از سوی دیگر تقاضای احتیاطی را بالا ببرد یا حتی سمت عرضه ارز را دچار مشکل کند. قیمت نفت نیز در هفته‌های اخیر تحت تاثیر افزایش تولید کشورهای بزرگ نفتی دچار کاهش قابل ملاحظه‌ای شده است. کاهش قیمت نفت می‌تواند دو دردسر ایجاد کند: اول اینکه هر چقدر قیمت نفت پایین‌تر بیاید، کشورها ریسک کمتری می‌کنند که از ایران تحت تحریم، نفت بخرند و دوم اینکه طبیعتا کاهش درآمد نفت یعنی کاهش درآمدهای ارزی.

در این میان، دو متغیر نیز می‌توانند قیمت را در هفته آتی به سوی نرخ‌های پایین‌تر حرکت دهند: اولی خواست بازارساز مبنی بر کاهش قیمت‌ها به کانال ۱۴ هزار تومانی و دومی سودگیری معامله‌گران فنی در کانال ۱۵ هزار تومان.

خواست بازارساز و سودگیری معامله‌گران

در سه روز انتهایی هفته گذشته، قیمت دلار در بازار آزاد در کانال ۱۵ هزار تومانی قرار داشت ولی همزمان در برابر تابلوی صرافی‌های بانکی قیمت این ارز در کانال ۱۴ هزار تومانی ثبت شده بود. برخی فعالان باور داشتند، این اتفاق نشان‌دهنده آن است که بازارساز تمایل دارد قیمت دلار را در بازار آزاد یک کانال عقب‌تر ببرد. آنها تصور می‌کنند کاهش قیمت دلار در سه روز انتهایی هفته گذشته نیز تا حدی ناشی از عرضه بازارساز بوده است. به این ترتیب، یکی از عواملی که از نظر برخی فعالان به‌عنوان یک متغیر کاهشی در بازار مطرح می‌شود، خواست بازارساز است. روز سه‌شنبه قیمت صرافی‌های بانکی به کانال ۱۴ هزار تومانی رفت و روی عدد ۱۴ هزار و ۹۵۰ تومان قرار گرفت. روزهای چهارشنبه و پنج شنبه نیز نرخ فروش دلار صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۹۵۰ تومان بود. در این فاصله کمترین قیمتی که در بازار آزاد ارز برای دلار ثبت شد، زیر ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان نبود.

در کنار این، برخی فعالان باور دارند که ممکن است معامله‌گران ارزی در هفته آخر سال سعی کنند با فروش دلار در کانال ۱۵ هزار تومانی سودگیری خود را آغاز کنند و افزایش فروش آنها منجر به بازگشت دلار به کانال ۱۴هزار تومانی شود. البته بیش از ۱۰ روز است که معامله‌گران ارزی در برابر نزول دلار به زیر محدوده ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومانی مقاومت کرده‌اند و از این جهت، شاید ورود به کانال پایین‌تر کمی دشوارتر به نظر برسد. آخرین بار شنبه دو هفته پیش بازار نوسان در کانال ۱۴ هزار تومانی را تجربه کرده و پس از آن به نوعی می‌توان گفت که در کانال ۱۵ هزار تومان تثبیت شده است.

بازدهی هفتگی سکه مثبت شد

سکه در هفته‌ای که گذشت توانست بیش از ۲درصد افزایش قیمت را به ثبت برساند، در شرایطی که در سه روز انتهایی هفته سه افت متوالی را تجربه کرده بود. در آخرین روز هفته نیز سهم فلز گران بهای داخلی افت ۳۰ هزار تومانی و رسیدن به قیمت ۶ میلیونی بود. البته برای بسیاری از معامله‌گران حفظ مرز ۶ میلیون تومانی اهمیت زیادی داشت و به‌عنوان متغیری مطرح می‌شد که می‌تواند همچنان انتظارات افزایشی را در بازار فعال نگه دارد. به گفته فعالان، تقاضای فیزیکی برای سکه توسط افراد عادی محدود شده است ولی تقاضای معاملاتی و سفته بازی افزایش یافته است. اتفاق‌های مربوط به ویروس کرونا نااطمینانی‌ها را افزایش داده است و در شرایط نااطمینانی معمولا تقاضا برای سکه و طلا بالا می‌رود و البته نوسانات نیز زیاد می‌شود. در این میان، تغییرات طلای جهانی نیز می‌تواند بهای سکه را از خود بیشتر متاثر کند. طلای جهانی یک روز در آستانه شکست مرز هزار و ۷۰۰ دلاری قرار می‌گیرد و روز دیگر به زیر کانال هزار و ۶۰۰ دلاری سقوط می‌کند. همین نوسانات شدید مسلما انتظارات بازیگران داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته گفته می‌شد یک متغیر نوسانی هفته گذشته از بازار حذف شده است و شاید این عامل بتواند آرامش بیشتری را در بازار ارز هفته جاری رقم بزند. به گفته یکی از فعالان، در اواسط هفته گذشته معاملات سالانه سکه با نرخ ۶ میلیونی تومانی تسویه خورد و در حال حاضر افزایشی‌ها دیگر چندان به دنبال بالا نگه داشتن قیمت سکه نیستند. این موضوع یعنی به احتمال زیاد اگر اتفاقی در بازارهای دلار و طلای جهانی رخ ندهد، سکه به تنهایی نمی‌تواند با کمک سفته بازی رشد کند.

 

13-01