تعیین تکلیف 984 هزار میلیارد تومان پول

سازمان برنامه و بودجه کشور از دو برنامه رونق تولید ملی و اصلاح ساختار بودجه رونمایی کرد. در این نشست کارشناسان این سازمان با اشاره به شعار رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری در سال جدید، سازمان برنامه و بودجه کشور را مخاطب اصلی این ابلاغیه قلمداد کرده و با رونمایی از این دو برنامه قدم اول را در اصلاح ساختار نقشه مالی دولت برداشتند. همچنین مسوولان برنامه خود را در تعیین و تکلیف ۹۸۴هزار میلیارد تومان پول شامل مالیات و یارانه پنهان تشریح کردند. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به رونمایی از برنامه رونق تولید، به بازبینی بودجه کشور با توجه به بیانات رهبری اشاره کرد. او در ادامه صحبت‌های خود به تسهیلات پرداخت شده به سیل‌زده‌ها اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال با نزولات جوی مواجه شدیم که هم برکت داشت و هم زحمت؛ ما با تمام قوا تلاش کردیم و امیدواریم با هماهنگی خلأهایی که وجود دارد را تکمیل کنیم. نوبخت افزود: در این راستا ضمن اینکه سازمان برنامه و بودجه بلافاصله به استان‌های درگیر، تنخواهی را به رقم ۵۶ میلیارد تومان پرداخت، ۱۰۰ میلیارد تومان هم به ستاد بحران پرداخت کرد و در صورت نیاز باز هم پرداخت صورت خواهد گرفت و اکنون، پرداخت ۵۰ درصد از ۴۴۲ میلیارد تومان نیز برای جبران خسارات کشاورزی در دستور کار داریم. نوبخت گفت: بنیاد مسکن نیز موظف شد به استان‌های سیل‌زده مراجعه کند و هر استانی شرایط بازپرداخت را داشت، تسهیلات را آغاز کند. او در تشریح صبحت‌های خود افزود: کمک بلاعوض می‌دهیم و ما‌به‌التفاوت تسهیلات را هم تضمین می‌کنیم: البته با توجه به اینکه برخی استان‌ها هنوز درگیر سیلاب هستند، نیاز به تقنین مجدد است و طبق قانون می‌توانیم از سرجمع اعتبارات بودجه برای جبران حوادث غیرمترقبه استفاده کنیم. نوبخت با تاکید بر اینکه هیچ نگرانی برای مردم آسیب دیده از سیل نباید وجود داشته باشد افزود: در جلسه‌ای که روز ۱۳ فروردین ۹۸ با مقام معظم رهبری داشتیم؛ تاکید شد هر جا نیاز باشد، ایشان حمایت خواهند کرد. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در زمینه اصلاح ساختار بودجه کشور هم اظهار کرد: یکی از حوزه‌های بسیار مهم در این زمینه تعیین تکلیف یارانه‌های پنهان است و براساس برآوردهای انجام شده، در حدود ۹۳۴ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان داریم و علاوه‌بر این، در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان حجم معافیت‌های مالیاتی است که باید این دو حوزه مهم تعیین تکلیف شود.

خط قرمز؛ استقراض از بانک مرکزی

سید حمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری رونمایی از برنامه رونق تولید ملی و اصلاح ساختار بودجه در سال ۹۸ گفت: سال  ۹۷ سالی بود که فضای اقتصادی پرتلاطم شد و آسیب‌های تاریخی با تحریم‌های ظالمانه دوباره چهره خود را نشان داد و عملا به سمت جنگ تمام عیار اقتصادی پیش برد. نقاط ضعف و عوامل بیرونی شناسایی شده و در ادامه طرحی برای پوشش نقاط آسیب طراحی شد. پورمحمدی با اشاره به ۵ رکن مدیریت منابع و مصارف بودجه، تامین حداقل معیشت، حمایت از اشتغال و تولید، مهار رشد نقدینگی و مدیریت بازار  ارز  ادامه داد: موارد ۴ و ۵ توسط سازمان برنامه تنظیم و مسوولیت اجرای آن با بانک مرکزی است و همچنین سه مورد دیگر جزو کارها و وظایف سازمان برنامه و بودجه بوده که در جلسات سران قوا به عنوان مطالبات مقام معظم رهبری بر آن تاکید شد. پورمحمدی با بیان اینکه در سال ۹۷ با چند مشکل در بودجه مواجه بودیم که از جمله آن، وضع تحریم‌ها در سال ۹۷ است، گفت: این موضوع منجر به کاهش منابع درآمدی دولت شد که خود را در کاهش درآمدهای گمرک، مالیات، واگذاری‌ها و نفت نشان داد. معاون سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: ازسوی دیگر، به علت تحریم‌ها، هم نوسانات در بازار ارز داشتیم و به دلیل افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، نرخ کالاها و خدمات بالا رفت. وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه بین دو فشار کم شدن منابع و مطالبات دستگاه‌ها برای دریافت بیشتر اعتبارات بود؛ ضمن اینکه باید از معیشت قشر ضعیف حمایت می‌شد. پورمحمدی گفت: بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که در این شرایط دولت برای پوشش هزینه‌های خود باید از بانک مرکزی و نظام بانکی استقراض می‌کرد؛ اما در سال ۹۷ استقراض از نظام بانکی به عنوان خط قرمز تعیین شد. وی افزود: بنابراین ما حتی در شرایط سخت هم، از پول پرقدرت هیچ گونه استفاده‌ای نکردیم. وی در مورد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی افزود: طبق مصوبه سران قوا ۱۲ درصد از سهم ۳۲ درصدی صندوق توسعه ملی برای امور ضروری و شرایط تحریم ذخیره شد که اگر امکان تحقق بودجه وجود نداشت استفاده شود اما یک ریال هم از این موضوع استفاده نشد و برای سال جاری ذخیره شده است.به گفته پورمحمدی، عدم استقراض از نظام بانکی و بانک مرکزی تامین ارز برای کالاهای اساسی، پوشش کامل اصل و فرع اوراق دولت و رشد اعتبارات عمرانی از جمله ویژگی‌های بودجه است. پرداخت‌های عمرانی در سال ۹۷ بدون در نظر گرفتن منابع آبهای مرزی ۲۰ درصد رشد داشته و با در نظر گرفتن منابع آب‌های مرزی، ۵۷ هزار میلیارد تومان به این بخش پرداخت شد. انقباض سنگین در سایر هزینه‌ها داشتیم تا کشور را در شرایط سخت اداره کنیم. پرداخت‌های ضروری را پرداخت کردیم.

تامین ۳۲۰ هزار میلیارد  تومان برای رونق تولید

افشین برمکی، رئیس امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه در نشست رونمایی از برنامه‌های تولید و اشتغال سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: رهبری در سال ۹۷ بیانیه گام دوم انقلاب را ابلاغ کردند که در آن بیانیه در مورد تولید تاکید داشتند و در نامگذاری سال ۹۸ نیز در این خصوص تاکید کرده‌اند. سازمان برنامه و بودجه کلیه تاکیدات رهبری را در دو محور حمایت از تولید و اصلاح ساختار اقتصاد کشور قرار داده است. برمکی به جزئیات برنامه رونق تولید پرداخت و گفت: ۶ سازوکار صندوق توسعه ملی، تبصره ۱۸ بودجه، تهاتر بدهی‌های دولت با بخش خصوصی، بودجه عمرانی، تسهیلات بانکی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی برای تجهیز منابع در راستای رونق تولید نیاز است.

رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای‌ اقتصاد سازمان برنامه و بودجه  اعلام کرد: ۱۷هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، ۲۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی صندوق توسعه، ۴۴ هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی و ۶۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی و ۱۰ هزار میلیارد تومان در زمینه دیگر منابع بودجه است. ۱۵۷ هزار میلیارد تومان نیز برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی است که در رونق تولید نقش خواهد داشت که ۶۶ هزار میلیارد تومان آن به سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفت و گاز اختصاص  دارد.  برمکی عنوان کرد: در مجموع ۳۲۰ هزار میلیارد تومان در اختیار سازمان برنامه و بودجه برای رونق تولید در سال ۹۸ قرار می‌گیرد. او یادآور شد: استفاده از مشارکت‌های خصوصی از دیگر رویکردهای سازمان در سال جاری است. برمکی افزود: سازمان برنامه و بودجه آنچه بخش خصوصی برای طرح‌های عمرانی نیاز داشته باشد از جمله مشوق‌های بانکی، بیمه‌ای، معافیت‌های مالیاتی و مصونیت قضایی مدیران فعال در این طرح‌ها و ... را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

تحقق ۹۰ درصدی منابع و مصارف بودجه ۹۷

علی حیدر نوری، رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور نیز به ضرورت‌‌های اجرای برنامه اصلاحات ساختاری بودجه پرداخت و گفت: نقشه راه و برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه عمومی و کاهش ناترازی بودجه با افق دو ساله تدوین و به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی رسانده و بودجه سال ۱۳۹۸ در چارچوب این برنامه تنظیم می‌شود.

رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه در مراسم رونمایی از برنامه اصلاح ساختار بودجه خلاصه‌ای از عملکرد مقدماتی بودجه سال گذشته را نیز ارائه کرد. نوری اظهار کرد: عملکرد ۱۲ ماهه بودجه سال ۹۷ نشان می‌دهد، حدود ۹۰ درصد منابع و مصارف عمومی بودجه معادل ۳۴۹ هزار و ۹۵۹ میلیارد تومان محقق شد. منابع دولت شامل سه جزء درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و منابع حاصل از واگذاری دارایی‌‌های سرمایه‌ای است. براساس آمار اعلام‌شده از سوی مدیر کل تلفیق بودجه سازمان برنامه کشور، از ۲۱۶ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده در قانون، ۱۸۳ هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان آن محقق شده است. علاوه بر این، در قسمت واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۱۲۰۹ میلیارد تومان بیش از قانون مصوب‌شده محقق شده است. به عبارت دیگر از ۱۰۷ هزار و ۵۶۱ میلیارد تومان که در قانون سال گذشته مصوب شده بود ۱۰۱ درصد آن که معادل ۱۰۸ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان است محقق شده است. سومین جزء منابع دولت که شامل  منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی است از ۶۳ هزار و ۴۰ میلیارد تومان مصوب‌شده ۹۱ درصد آن یعنی معادل ۵۷ هزار و ۳۷۱ میلیارد تومان آن در سال گذشته محقق شده است.

نوری در تشریح وضعیت مصارف عمومی دولت در سال گذشته گفت: ۹۴ درصد اعتبارات هزینه‌ای، ۷۶ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و ۸۳ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های مالی در سال ۹۷ محقق شد. او افزود: اگر عملکرد ۳۳ هزار و ۴۴۴ میلیارد تومانی اجرای بند و تبصره ۵ قانون بودجه ۹۷ را لحاظ کنیم، مجموع منابع و مصارف عمومی بودجه در سال گذشته به ۳۸۳ هزار و ۴۰۳ میلیارد تومان رسیده است، یعنی ۹۹ درصد از رقم مصوب‌شده در قانون محقق شده است. نوری گفت: در سال گذشته ۸۵ درصد درآمدها شامل ۸۹ درصد درآمدهای مالیاتی محقق شد که ناشی از تحقق ۹۵ درصد درآمدهای ناشی از مالیات مستقیم و تحقق ۶۴ درصدی درآمدهای گمرکی است. مدیرکل تلفیق بودجه سازمان برنامه تصریح کرد: همچنین ۷۷ درصد سایر درآمدها محقق شد که شامل تحقق ۶۶ درصدی درآمد ناشی از سود سهام و تحقق ۸۳ درصدی سایر درآمدهاست. نوری افزود: ۱۰۱ درصد درآمدهای ناشی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای محقق شد که بخش اعظم آن ناشی از تحقق ۹۸ درصدی درآمدهای ناشی از فروش نفت، میعانات گازی و گاز معادل ۱۰۱ هزار و ۱۱ میلیارد تومان است. او ادامه داد: ۷۶ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (بودجه عمرانی) در سال گذشته معادل ۴۶ هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان محقق شد. اگر بند و تبصره ۵ قانون بودجه ۹۷ را هم لحاظ کنیم، این رقم به ۵۰ هزار و ۷۴۸ میلیارد تومان معادل ۸۲ درصد بودجه عمرانی می‌رسد.

12 (2)