لایحه بودجه یکی از پیچیده‌ترین اسناد مالی است که برای فهم روابط اعداد و ارقام آن باید پیشینه خیلی از اتفاقات در کشور را دانست. یکی از قسمت‌هایی که در بودجه کشور با ابهاماتی مواجه است، ردیف بودجه کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی برخی از نهادها و موسسات دولتی است که شامل مبلغ قابل‌توجهی است. بودجه‌ای که هیچ گونه نظارتی روی تخصیص آنها وجود ندارد و مدیران هر گونه که صلاح بدانند، آن را به اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص می‌دهند و امکان انحراف در تخصیص این بودجه‌ها بسیار بالاست. در لایحه بودجه ۹۸، کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی در اختیار ۶ نهاد قرار دارد. مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، سازمان برنامه و بودجه، دادگستری، وزارت ارشاد و نهاد ریاست‌جمهوری ۶ ارگانی هستند که در مجموع ۵/ ۱۹۱ میلیارد تومان ردیف بودجه کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی را در اختیار دارند. محاسبات نشان می‌دهد رقم بودجه در نظر گرفته شده برای این ردیف هزینه‌ای در سال ۹۸، حدودا ۶/ ۲۵ درصد به نسبت قانون بودجه ۹۷ کاهش داشته است. عملکرد بودجه ۹۷ نشان می‌دهد این ۶ دستگاه و نهاد حدودا ۴/ ۲۵۷ میلیارد تومان برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی اختیار عمل داشته‌اند که به نسبت عملکرد ۹۶ رشد ۱۸۰ درصدی داشته است.

 بودجه در اختیار سه قوه

در جدول شماره ۷ لایحه بودجه ۹۸، خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی و زیرمجموعه آنها گزارش می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد مجلس شورای اسلامی در عملکرد بودجه ۹۶، حدود ۵/ ۹ میلیارد تومان به‌عنوان کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی هزینه کرده است. این ردیف بودجه در سال ۹۷ با رشد بیش از ۳۰۰ درصد به حدود ۴/ ۴۱ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. اما به‌نظر می‌رسد با توجه به شرایط بودجه سال آینده، این ردیف بودجه با کاهش مواجه شده و با رشد منفی ۸/ ۷۵ درصد به ۱۰ میلیارد تومان رسیده است.

شورای نگهبان نیز در هزینه‌های سال آینده خود ردیف کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی را در نظر گرفته است. براساس لایحه بودجه ۹۸، شورای نگهبان یک میلیارد تومان برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی در نظر گرفته است که به نسبت قانون بودجه سال‌جاری، ۷/ ۶۶ درصد کاهش داشته است. بررسی ارقام منتشر شده نشان می‌دهد شورای نگهبان در عملکرد سال ۹۶ حدود ۳۹۶ میلیون تومان برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی هزینه کرده است. اما نکته قابل‌توجه این است که در عملکرد سال ۹۷ این رقم با رشد چشمگیر ۶۶۰ درصدی به ۳ میلیارد تومان رسیده است.  بررسی لایحه بودجه ۹۸ نمایانگر این است که سازمان برنامه و بودجه نیز شامل این ردیف هزینه در زیرمجموعه دستگاه‌های خود است. آمار منتشر شده نشان می‌دهد سازمان برنامه و بودجه برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی ۵ میلیارد تومان در نظر گرفته است که به نسبت عملکرد ۹۷ حدود ۶/ ۲۸ درصد کاهش داشته است. در قانون بودجه ۹۷، برای این ردیف هزینه‌ای معادل ۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که به نسبت عملکرد سال قبل ۶/ ۲۴ درصد رشد داشته است.  وزارت دادگستری نیز دارای ردیف بودجه معادل ۳/ ۲ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۸ است. آمار و ارقام بودجه‌ای نشان می‌دهد که در قانون بودجه ۹۷، وزارت دادگستری ۳/ ۴ میلیارد تومان برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی در نظر گرفته است که به نسبت بودجه ۹۶ رشد قابل‌توجه ۸۸۰ درصدی داشته، این در حالی است که رشد این ردیف بودجه در سال ۹۸ به نسبت ۹۷ با کاهش ۴۶ درصدی مواجه بوده است.

نهاد ریاست‌جمهوری در دو ردیف بودجه‌ای برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی در نظر گرفته است. در ردیف اول ۲/ ۷۰ میلیارد تومان و در ردیف دوم که به معاونت امور مجلس نهاد ریاست‌جمهوری تعلق دارد، رقمی معادل ۳ میلیارد تومان در نظر گرفته است. نکته قابل‌توجه در مورد این ردیف بودجه‌ای این است که در جدول اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اصلی و زیرمجموعه بر حسب فصول هزینه، یک میلیارد تومان آن برای استفاده از کالا و خدمات و ۲ میلیارد تومان آن به‌عنوان کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است. بررسی اعداد و ارقام نشان می‌دهد نهاد ریاست‌جمهوری در بودجه ۹۷ نیز مقدار ۲/ ۷۰ میلیارد تومان برای این ردیف بودجه در نظر گرفته بوده است که به این ترتیب تغییری در مبلغ در نظر گرفته شده در لایحه بودجه ۹۸ ایجاد نشده است. اما به نسبت عملکرد ۹۶ حدود ۱۱ درصد رشد در این ردیف بودجه دیده شده است. در مورد معاونت امور مجلس نهاد ریاست‌جمهوری رقم در نظر گرفته شده در لایحه بودجه سال آینده به نسبت قانون بودجه سال‌جاری کاهش ۳/ ۱۴ درصدی دیده می‌شود. در واقع عملکرد بودجه ۹۷ نشان می‌دهد که برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی ۵/ ۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این رقم به نسبت عملکرد ۹۶ رشد ۶/ ۱۱ درصد داشته است.

در لایحه بودجه ۹۸ وزارت ارشاد اسلامی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار غیر‌متمرکز برای کمک به اشخاص حقوقی غیر‌دولتی در نظر گرفته که کل آن به‌صورت کمک‌های بلاعوض طبقه‌بندی شده است. مقایسه لایحه بودجه ۹۸ با قانون بودجه سال‌جاری نشان می‌دهد که این ردیف بودجه‌ای کاهش ۲۲ درصدی داشته است. در عملکرد بودجه ۹۷ برای کمک به اشخاص حقوقی غیر‌دولتی حدود ۱۲۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که در عملکرد بودجه ۹۶ رقم بودجه در نظر گرفته شده برای این ردیف، ۵/ ۹ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۷ و ۹۸ با رشد قابل‌توجهی مواجه شده است.

 عدم‌شفافیت در بودجه در اختیار

اگرچه مقایسه بودجه در نظر گرفته شده برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی در لایحه بودجه ۹۸ و عملکرد بودجه ۹۷ کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است، اما عدم‌شفافیت در مورد این ردیف هزینه‌ای با هدف اصلی بودجه‌نویسی که شفافیت در هزینه‌های دولت است مغایرت دارد. بودجه کمک به اشخصاص حقیقی و حقوقی که از آن به‌عنوان بودجه در اختیار نیز نامبرده می‌شود بودجه‌ای است که در اختیار مدیران برخی از ارگان‌ها و نهادها قرار می‌گیرد و به نوعی بودجه مدیریتی محسوب می‌شود. در نتیجه نحوه تخصیص آن به صلاحدید مدیر مربوطه بستگی دارد و دیوان محاسبات نمی‌تواند نظارتی بر تخصیص آن داشته باشد. به‌نظر می‌رسد لازم است در سال‌های آتی شفاف‌سازی در مورد نحوه استفاده از بودجه در اختیار صورت گیرد تا علاوه‌بر اینکه از فساد جلوگیری شود، شبهات پیرامون این موضوع نیز برطرف شود.