شماره روزنامه ۶۱۲۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۲۵ دنیای اقتصاد

اخبار باشگاه اقتصاددانان - روزنامه شماره ۶۱۲۵

  • اهرم جدید توسعه استانی

    البرز نظامی: کارکرد استاندار و استانداری چیست؟ این مقام و دستگاه یک امر تشریفاتی است یا خیر؟ استا‌‌‌ندار و استانداری در نظام اداری کشور ما دارای جایگاه معناداری هستند؟ به زعم برخی از اهالی فن این حوزه، شایسته است که استاندار و استانداری دارای جایگاه ممتاز و معناداری در نظام اداری کشور باشند. لکن، برخی ادعا می‌کنند که در واقعیت این‌گونه نیست. پیرو این ادعا، هر استانی در کشور ما، متناسب با مختصات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که دارد، در حال دست‌‌‌وپنجه نرم کردن با مسائل خاص خود است.
  • خوزستان یعنی ایران

    دکتر سید مرتضی افقه /دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز
    پیش از مرور ویژگی‌های استاندار خوزستان، بیان چند نکته مهم پیرامون رویه‌های غلط در انتصابات مدیران میانی، به‌خصوص استانداران ضروری است:
  • گرای دولت در فارس

    دکتر رها پوراحمدی/پژوهشگر اقتصادی در استانداری فارس
    مطابق قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، استانداران در قلمرو ماموریت خویش به‌عنوان نماینده عالی دولت، مسوولیت اجرای سیاست‌‌‌های عمومی کشور در ارتباط با وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌هایی را که به‌‌‌‌نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند برعهده دارند. استاندار مسوول برقراری و حفظ نظم و امنیت استان است. به نظر می‌رسد این مسوولیت در سال‌های اخیر به نحو معناداری سایر وظایف و ماموریت‌های استانداری را تحت‌‌‌الشعاع قرار داده است.
  • چطور مسیر فرار از ایلام را معکوس کنیم؟

    محمدحسین شاوردی/پژوهشگر سیاستگذاری عمومی
    بسیاری این روزها ایلام را با مرز مهران که مسیر سفر به عراق است می‌‌‌شناسند و با مشاهده ترافیک ایام سفر، تصور می‌کنند فضا در این قطعه کوچک از پازل ایران تغییر کرده است. اما برای کسانی که تجربه زیستن در این استان کوچک اما جوان را دارند، حقیقت ماجرا چیزی غیر از شلوغی، ترافیک و زیارت یا کلیشه خودکشی زنان یا حتی فرهنگ کردی است. در ایلام فقر بیداد می‌کند، روابط و آشنابازی بر فضای کلی دستگاه اداری استان سیطره دارد و زیرساخت‌‌‌های بسیار ضعیف، امکان هر نوع ابداع را از افراد خلاق این استان گرفته و آن را به تکه‌‌‌ای جداافتاده از جهان تبدیل کرده است. برای فهم اثر این آفات روی جامعه کوچک استان، سهم این استان از اشتغال صنعتی کشور، سهم این استان از نرخ ارزش‌افزوده بدون نفت و نیز مرور برخی متغیرهای دیگر مثل خط فقر مناطق شهری ضروری است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر