شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۹۰ دنیای اقتصاد

اخبار باشگاه اقتصاددانان - روزنامه شماره ۶۰۹۰

  • حکایت تلخ گزارشگری مالی در ایران

    محمدصادق صفا: در شرایط فعلی، گزارش‌‌‌دهی مالی در ایران براساس استانداردهای حسابداری ملی صورت می‌گیرد. این استانداردها عمدتا از استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) و استانداردهای حسابداری بین‌المللی (IAS) ترجمه شده‌‌‌اند. اما باید توجه داشت که روش‌های مورد استفاده در ایران، به دلیل ماهیت ترجمه‌‌‌ای و تعدیل‌‌‌های صورت‌گرفته، کارآیی لازم را ندارند.
  • گزارشگری با استاندارد ملی؛ واقعیت یا توهم؟

    دکتر امیر پوریانسب/ عضو سابق کارگروه تدوین استانداردهای حسابد‌اری ایران
    ما در ایران نه به‌طور شکلی و نه حتی به شکل مفهومی با موضوعی به نام استانداردهای گزارش‌دهی مالی مواجه نیستیم و هنوز از همان عنوان استانداردهای حسابداری استفاده می‌شود. از لحاظ محتوایی از دو منظر می‌توان به این پرسش پاسخ داد که در شرایط فعلی از چه استانداردهایی برای گزارش‌دهی مالی در ایران استفاده می‌شود؟ منظر اول این است که استانداردها بعضا براساس استانداردهای گزارش‌دهی مالی بین‌المللی یا همان IFRS ترجمه شده‌اند، ولی عمدتا مبتنی بر IASها یا استانداردهای حسابداری بین‌المللی ملغی‌نشده و ملغی‌شده، هستند. آنچه در این میان حائز اهمیت است، این نکته است که استانداردهای گزارش‌دهی مالی بین‌المللی از ۲۰۰۱ جایگزین استانداردهای حسابداری بین‌المللی شده است.
  • استانداردهای گزارشگری مالی

    دکتر محسن غلامرضایی/ مدیرعامل مرکز آموزش حسابداران خبره
    در حال حاضر ایران از استانداردهای حسابداری ملی استفاده می‌کند که با برخی استانداردهای بین‌المللی همگراست، اما نیاز به بهبود کارآیی این استانداردها وجود دارد. تحریم‌‌‌های اقتصادی و تفاوت‌‌‌های ساختاری میان شرکت‌های ایرانی و بین‌المللی، پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی مانند IFRS را با چالش‌‌‌‌های متفاوتی مواجه کرده است. مشکلاتی مانند نداشتن ‌هماهنگی و تطابق با اصول بین‌المللی، موجب شده است تا بسیاری از کشورها به سمت استفاده از استانداردهای بین‌المللی حرکت کنند. برای بهبود وضعیت، ایران باید به همگرایی کامل با استانداردهای بین‌المللی بپردازد و در عین حال، استانداردهای مجزایی را برای بنگاه‌‌‌های کوچک و متوسط تدوین کند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر