شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۸۹ دنیای اقتصاد

اخبار باشگاه اقتصاددانان - روزنامه شماره ۶۰۸۹

  • ملزومات انقلاب هوش‌مصنوعی

    حسین موسوی: هوش‌مصنوعی و ساخت آن چیزی نیست که مختص به قرن بیست‌ویکم باشد. بنی‌بشر از قرن بیستم و از دهه ۵۰ به‌‌‌دنبال ساخت و پیشبرد آن بوده است، اما پیشرفت‌‌‌ها در آن دوران در حد مقدمه یک کتاب قطور هم نبود. اما ممارست‌‌‌ها ادامه یافت تا اینکه به نقطه‌‌‌ای رسیده‌ایم که بنا به گفته سردبیر مجله نیوساینتیست: «ما باید هوش‌مصنوعی را انقلابی‌‌‌ترین توسعه فناوری در یک نسل و پیشرفتی که با سرعت گیج‌‌‌کننده‌‌‌ای اتفاق می‌‌‌افتد بدانیم». ما نمی‌‌‌دانیم با چه چیزی قرار است طرف شویم.
  • انقلاب صنعتی چهارم و تشدید نابرابری‏‏‌ها؟

    کریستینا جورجیوا/رئیس صندوق بین‌المللی پول
    ما در آستانه یک انقلاب فناوری هستیم که می‌‌‌تواند به بهره‌‌‌وری یک جهش اساسی بدهد، رشد جهانی را تقویت کند و درآمد را در سراسر جهان افزایش دهد. با این حال می‌‌‌تواند جایگزین مشاغل و تعمیق نابرابری شود. پیشرفت سریع هوش‌مصنوعی، جهان را مجذوب خود کرده است و همزمان باعث ایجاد هیجان و هشدار می‌شود و سوالات مهمی در مورد تاثیر بالقوه آن بر اقتصاد جهانی ایجاد می‌کند. پیش‌بینی اثر خالص آن دشوار است، زیرا هوش‌مصنوعی به روش‌های پیچیده‌‌‌ای در اقتصادها موج می‌‌‌زند. چیزی که می‌‌‌توانیم با اطمینان بگوییم، این است که باید مجموعه‌‌‌ای از سیاست‌‌‌ها را برای استفاده ایمن از پتانسیل عظیم هوش‌مصنوعی به نفع بشریت ارائه کنیم.
  • خط زمانی هوش‌مصنوعی

    ایده هوش‌مصنوعی از ۷۰سال پیش وجود داشت، اما پیشرفت در چند دهه اول متوقف و کند بود. تنها در اواخر دهه ۱۹۸۰ و با کشف پارادایم جدید و از پایین به بالا در یادگیری ماشین، مبتنی بر الگوریتم‌‌‌هایی که قادر به استنتاج آماری از مقادیر زیادی داده بود، هوش‌مصنوعی راه خود را پیدا کرد. تنها چند سال بعد، ظهور وب جهانی شروع به ارائه یک منبع آماده و همیشه در حال رشد از آن داده‌‌‌ها کرد.
  • تنیده در تار و پود زندگی‏‏‌ بشر

    تیم سردبیری نیوساینتیست
    این لحظه برای هوش‌مصنوعی شبیه لحظه‌‌‌های پیشین نیست. هوش‌های ‌مصنوعی‌‌‌ قدرتمند مبتنی بر زبان از نظر توانایی پیشرفت کرده‌‌‌اند و اکنون می‌‌‌توانند مجموعه‌‌‌ای از نثر قابل قبول تولید کنند که اغلب از متن نوشته‌شده توسط انسان قابل تشخیص نیست. آنها می‌‌‌توانند به سوالات فنی پیچیده، مانند سوالاتی که از وکلا و برنامه‌‌‌نویسان رایانه می‌شود پاسخ دهند؛ حتی می‌‌‌توانند به آموزش بهتر سایر هوش‌مصنوعی‌‌‌ها کمک کنند. در مرکز همه مدل‌‌‌های زبان بزرگ، انواع دیگری از هوش‌مصنوعی مولد قرار دارند که می‌‌‌توانند متن و تصاویر را در پاسخ به درخواست‌‌‌های انسان ایجاد کنند. استارت‌آپ‌‌‌هایی که توسط قدرتمندترین شرکت‌های فناوری جهان پشتیبانی می‌‌‌شوند، از سال ۲۰۲۲ استقرار این هوش‌مصنوعی‌‌‌های مولد را تسریع کرده‌‌‌اند؛ به میلیون‌‌‌ها نفر دسترسی به چت‌‌‌بات‌‌‌های قانع‌‌‌کننده اما اغلب نادرست را می‌دهند، در حالی که اینترنت را با نوشته‌‌‌ها و تصاویر تولیدشده توسط هوش‌مصنوعی پر می‌کنند.
  • محبوبیت رو به گسترش

    برگر تورماندسون/استاتیستا
    بازار هوش‌مصنوعی در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۸۴میلیارد دلار رشد کرد که یک جهش قابل‌توجه نزدیک به ۵۰میلیارد دلار در مقایسه با سال ۲۰۲۳ بود. انتظار می‌رود این رشد خیره‌‌‌کننده با رقابت بازار از مرز ۸۲۶میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ عبور کند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر