ادامه حرکت رو به جلو

اتکای جهان به فناوری همچنان در حال افزایش است و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. در واقع روند دیجیتالی شدن و نوآوری که طی دوره همه‌گیری سرعت بیشتری پیدا کرد، ادامه می‌یابد و شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در فناوری‌های نوظهور هستیم. همه‌گیری کرونا بحرانی بود که درهم‌تنیدگی جهانی تجارت و سرمایه‌گذاری را نشان داد. این عامل در کنار ضعف اقتصاد جهان و جنگ اوکراین، چالش‌های بزرگ برای پیشرفت فناوری در سال جاری میلادی خواهند بود. با وجود عدم قطعیت‌های سیاسی و اقتصادی سال جاری، پیش‌بینی شده است سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری به میزان چشمگیر افزایش خواهد یافت و به این ترتیب یک بار دیگر ثابت می‌شود که بزرگ‌ترین نوآوری‌های جهان در دوران‌های سخت اقتصادی و سیاسی صورت می‌گیرد. سال جاری سرمایه‌گذاری در فناوری‌های مختلف افزایش خواهد یافت. در ادامه به حوزه‌های مهم فناوری و پیش‌بینی‌هایی که درباره رشد ارزش بازارها شده است، اشاره می‌کنیم.

هوش مصنوعی. ارزش صنعت هوش مصنوعی سال جاری ۹۳میلیارد دلار خواهد بود که ۱۲درصد نسبت به سال قبل بالاتر است. هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین فناوری‌های نوظهور است؛ زیرا با استفاده از آن می‌توان زمینه رشد و توسعه دیگر فناوری‌ها نظیر اینترنت اشیا، محاسبات کوانتومی و روبوتیکس را فراهم کرد. بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ آمریکا و چین بیشترین تعداد حق اختراع جهان را در حوزه هوش مصنوعی ثبت کردند؛ اما صنعت هوش مصنوعی با ریسک عرضه نامشخص تراشه‌های پیشرفته نیمه‌هادی مواجه است. محدودیت‌هایی که آمریکا سال گذشته میلادی در حوزه فناوری اعمال کرد بر دسترسی چین به «تراشه‌ها با ارزش بالا» تاثیر خواهد گذاشت. صنعت هوش مصنوعی تنها در صورتی توسعه می‌یابد که صنعت‌نیمه هادی مشکلات حوزه زنجیره جهانی عرضه را حل کند. پیش‌بینی شده است درآمد تراشه‌های هوش مصنوعی سال جاری به ۲۳میلیارد دلار خواهد رسید.

محاسبات ابری. سال جاری ارزش بازار جهانی محاسبات ابری با ۱۵درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۷۳۴میلیارد دلار خواهد رسید. شرکت‌ها بیش از پیش از فضای ابری استفاده خواهند کرد تا از هزینه‌ها بکاهند و از انعطاف بیشتری برخوردار باشند. محاسبات ابری نه‌تنها برای عملیات‌های شرکت‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد، بلکه در کنار هوش مصنوعی، عاملی بسیار مهم در توسعه فناوری های نوظهور نظیر روبوتیکس و اینترنت اشیا است. این فناوری‌ها به دسترسی مداوم به میزانی بالا از داده‌ها وابسته هستند و محاسبات ابری این دسترسی را برای آنها فراهم می‌کند.

امنیت سایبری. ارزش صنعت امنیت سایبری سال۲۰۲۰ حدود ۱۲۶میلیارد دلار بود و این رقم سال ۲۰۲۵ به مرز ۲۰۰میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که رشد سالانه حدود ۱۰درصدی را نشان می‌دهد. هر سال بر موارد و پیچیدگی جرایم سایبری افزوده می‌شود و این در حالی است که صنعت امنیت سایبری با یک مشکل بسیار بزرگ یعنی کمبود متخصصان این حوزه مواجه است و نیز متخصصانی که مهارت‌های بالا در مواجهه با این تهدیدهای سایبری داشته باشد، کافی نیستند. بر شدت حملات افزوده شده و در سال جاری میلادی متخصصان امنیت سایبری از روش‌های جدید برای مقابله با تهدیدها استفاده خواهند کرد. از هوش مصنوعی به‌طور فزاینده در حوزه مبارزه با حملات سایبری استفاده خواهد شد. دنیای فناوری به ویژه فناوری‌های پیشرفته پیوسته در حال تغییر است و ضروری است برای جلوگیری از حملات امنیتی به ساختارهای فناوری در بخش‌های گوناگون از روش‌ها و ابزارهای جدید استفاده شود.

متاورس. تا سال۲۰۲۵ ارزش بازار متاورس به ۳۷۶میلیارد دلار خواهد رسید. با آنکه سال جاری میلادی متاورس همچنان یک روند مهم در دنیای فناوری‌هاست؛ اما به‌دلیل پرچالش شدن شرایط اقتصادی، متاورس برای مصرف‌کنندگان جذابیت کمتری خواهد داشت. تحقیقات نشان می‌دهد متاورس تنها زمانی می‌تواند نقشی بزرگ و تحول‌آفرین بازی کند که نقایص کنونی آن رفع شود و این شرط سال جاری تحقق پیدا نخواهد کرد؛ البته حرکت در مسیر توسعه قابلیت‌های متاورس ادامه پیدا می‌کند. انتظار می‌رود سال جاری متاورس برای مشاغل و شرکت‌ها توسعه پیدا کند؛ طوری‌که مدیران راحت‌تر بتوانند از آن و ظرفیت‌هایی که برای کسب‌وکار و فروش دارد بهره ببرند.

دنیای متاورس پیچیدگی‌های زیادی دارد و در حوزه‌های گوناگون به تدوین مقررات، ایجاد زیرساخت‌های همکاری، ارزیابی ریسک، سیستم‌های نگهداری، بهینه‌سازی روندها، شبیه‌سازی محصولات، طراحی و... نیاز است. بلاک‌چین و ارزهای رمزنگاری‌شده. دو ماه پیش صرافی اف تی ایکس دچار ورشکستگی شد و با این اتفاق لطمات بزرگ به اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار ارزهای رمزنگاری‌شده وارد شد. سال پیش قیمت این ارزها به‌شدت کاهش یافت و به باور تحلیلگران، تحولات بزرگ‌تر در این بازار رخ خواهد داد. یکی از این تحولات تدوین مقررات در آمریکا برای فعالیت‌ها در صنعت دارایی های رمزنگاری شده است.

سال جاری بر تدوین مقررات برای تراکنش‌ها در دنیای ارزهای دیجیتالی تمرکز خواهد شد و هدف اصلی از مقررات، حفاظت از سرمایه‌گذاران است. بدون شک این مقررات، محدودیت‌هایی برای صرافی‌ها و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات ایجاد خواهد کرد؛ اما انتظار می‌رود حوادثی شبیه ورشکستگی صرافی اف‌تی‌ایکس دیگر رخ ندهد. شفاف‌سازی عملیات‌ها و برنامه‌ها یک ابزار مهم جلوگیری از رویدادهای زیانبار در این صنعت است. برخی تحلیلگران معتقدند تدوین مقررات سبب اطمینان سرمایه‌گذاران به بازار و رونق آن می‌شود؛ درحالی‌که برخی می‌گویند محدودیت‌ها از جذابیت این بازار برای سرمایه‌گذاران خواهد کاست. باید دید چه نوع مقرراتی تدوین می‌شود و واکنش سرمایه‌گذاران به مقررات چیست.

روبوتیکس. سال۲۰۲۰ ارزش بازار روبوتیکس ۴۵میلیارد دلار بود و انتظار می‌رود این رقم در سال۲۰۳۰ به مرز ۵۷۰ میلیارد دلار برسد. از دید کارشناسان، سه عامل یعنی رشد نرخ تورم، اختلال‌ها در زنجیره‌های تامین و جنگ اوکراین، انقلاب اتوماسیون را تسریع کرده است. پیش‌بینی می‌شود درآمد بازار خدمات روبوتیکس سال جاری ۵۵میلیارد دلار باشد. از روبوت‌ها در حوزه های مختلف از جمله انبارداری، تحویل کالا با پهپاد و... استفاده خواهد شد. سال جاری میلادی ارزش بازار جهانی پهپادها به بالاتر از ۲۴ میلیارد دلار خواهد رسید و عواملی نظیر پیشرفت فناوری، هوش مصنوعی و مقررات مناسب، از رونق این بازار حمایت می‌کنند. افزایش هزینه‌های انرژی و شکنندگی زنجیره‌های تامین جزو چالش‌های این بخش هستند.

اینترنت اشیا. سال جاری میلادی ارزش بازار اینترنت اشیا در حوزه کسب و کارها و بخش تجاری به ۶۵۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.از این رقم ۳۱۵ میلیارد دلار به شهرهای هوشمند مربوط است و ۳۳۵ میلیارد دلار با اینترنت صنعتی در ارتباط است.این بخش سال جاری میلادی رشد خواهد کرد و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف آن افزایش خواهد یافت.سه بازار اینترنت اشیا یعنی خانه‌ها، خودروها و ابزارهای پوشیدنی سال جاری ۲۷ درصد درآمد جهانی اینترنت اشیا را تشکیل خواهند داد.سال جاری فناوری پوشیدنی از لحاظ درآمد سریع ترین رشد را خواهد داشت و پس از آن، بخش های خودرو و خانه قرار دارند.

محاسبات کوانتومی. ارزش بازار محاسبات کوانتومی تا سال ۲۰۲۵ به ۵ میلیارد دلار خواهد رسید و از سال ۲۰۲۷ محاسبات کوانتومی تجاری آغاز خواهد شد. کارشناسان معتقدند سرعت رشد این حوزه از فناوری سال جاری افزایش خواهد یافت. بعید است شرکت‌ها رایانه‌های کوانتومی بخرند؛ اما به QaaS یعنی «کوانتوم به‌عنوان یک خدمت» اتکا خواهند کرد. شرکت‌های فعال در حوزه فناوری، نهادهای دولتی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دفاعی به خرید رایانه‌های کوانتومی اقدام خواهند کرد تا از آنها برای اهداف مختلف خود استفاده کنند.