10 پیش‌بینی برای سال 2023

با آنکه پیش‌بینی آینده، به‌ویژه در محیط کنونی و برای بازاری نظیر بازار ارزهای دیجیتالی کاری بسیار دشوار است؛ اما در آستانه سال جدید میلادی کارشناسان و نهادهای سرمایه‌گذاری تلاش می‌کنند تحولات و روندهای ۱۲ماه آینده را پیش‌بینی کنند. این پیش‌بینی‌‌‌ها بر مبنای شرایط کنونی صورت گرفته و ممکن است تحقق نیابد. جمی بورک، موسس و مدیر شرکت آوتلایر ونچرز می‌‌‌گوید: «تحولاتی که در سه‌ماه نخست سال جدید در حوزه تامین مالی پروژه‌‌‌های رمزنگاری‌شده رخ خواهد داد، بر بازار بسیار اثرگذار خواهد بود. اگر میزان سرمایه خطرپذیری که وارد این فضا می‌شود زیاد باشد، شرایط تا پایان سال بهتر خواهد شد. البته سرمایه‌گذاران تمایل ندارند ریسک بپذیرند و در سال جدید نیز اثرات رویدادهای سال‌جاری بر رفتار آنها مشاهده خواهد شد.» در مطلب حاضر به ۱۰ پیش‌بینی درباره افق بازار دارایی‌‌‌های رمزنگاری‌شده در سال جدید میلادی اشاره می‌شود. 

نخستین مورد، تمرکز بر تدوین مقررات است. بدون‌شک طی سال جدید میلادی بحث‌‌‌ها بر سر مقررات برای دنیای دارایی‌‌‌های دیجیتالی به اوج خود خواهد رسید. به دلیل رویدادهایی که در ماه‌‌‌های اخیر رخ داده است، نهادهای قانون‌گذار مقررات سختگیرانه برای اعمال بر بازار ارزهای دیجیتالی پیشنهاد خواهند کرد و مسلما سرمایه‌گذاران و استفاده‌‌‌کنندگان از این ارزها تلاش خواهند کرد از اعمال مقرراتی که غیرمتمرکز بودن این فضا را تهدید می‌کند جلوگیری کنند. یکی از ویژگی‌های ذاتی دنیای ارزهای دیجیتالی بی‌‌‌نام و غیرمتمرکز بودن این دنیاست. مقررات برای اعمال کنترل و نظارت با این ویژگی دنیای دارایی‌‌‌های غیرمتمرکز در تضاد قرار دارد.

دومین تحول، تداوم رشد پلتفرم‌‌‌های وب۳ است. انتظار می‌رود پروژه‌‌‌های تعریف‌شده در فضای دیجیتالی از حالت سفته‌‌‌بازی دور شود و به سمت کارآیی عملی حرکت کند. یکی از تحلیلگران می‌‌‌گوید: تمرکز بر تجارب معنادار و اجتماعی یکی از تحولات سال جدید خواهد بود؛ این یعنی شکل‌‌‌گیری پلتفرم‌‌‌ها و پروتکل‌‌‌های اجتماعی وب۳. بنابراین شاهد رشد پروژه‌‌‌های کاربردی‌‌‌تر خواهیم بود.

سومین مورد، اثرگذاری فروپاشی صرافی اف‌‌‌تی‌‌‌ایکس بر رفتار سرمایه‌گذاران و تحولات بازار است. شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران، بانک‌ها و صندوق‌ها به‌شدت مایلند بازار از فروپاشی عبور کند؛ اما واقعیت این است که تا وقتی نقایص سیستم رفع نشود و زمان نگذرد سرمایه‌گذاران به این محیط اطمینان پیدا نخواهند کرد. بنابراین در ماه‌‌‌های آینده، سرمایه‌گذاران تمایل کمی به حضور فراگیر در بازار ارزهای دیجیتالی خواهند داشت و اگر موارد جدید ورشکستگی صرافی‌‌‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری رخ دهد، جو منفی برای مدتی طولانی‌‌‌تر ادامه پیدا خواهد کرد. هراس سرمایه‌گذاران بر دنیای دارایی‌‌‌های دیجیتالی اثرات منفی خواهد گذاشت و احتمالا رویدادهایی رخ خواهد داد که انتظارش را نداریم.

چهارمین مورد، افزایش پذیرش و نفوذ بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی در سطح جهان است. چندی پیش با آلکس گلدشتاین، یکی از کارشناسان بنیاد حقوق بشر صحبت می‌‌‌کردم. او به‌تازگی از کنفرانسی در زمینه بیت‌کوین در کشور غنا بازگشته بود و می‌گفت: «از میزان نفوذ بیت‌کوین در کشورهای مختلف آفریقایی به‌شدت متعجب شدم.»او با مردم روستایی در کشورهای کامرون، جمهوری دموکراتیک کنگو، سومالی و حتی مناطق درگیری نظامی صحبت کرده بود و آنها به او گفته بودند که با بیت‌کوین سروکار دارند. او می‌‌‌گوید سال جدید میلادی یکی از مهم‌ترین روندها در دنیای دارایی‌‌‌های رمزنگاری‌شده گسترش پذیرش بیت‌کوین است.

پنجمین تحول در سال جدید میلادی، کاهش فعالیت برخی سرمایه‌گذاران در این محیط و سرمایه‌گذاری در حوزه‌‌‌های دیگر است. واقعیت این است که سال‌جاری میلادی برای بسیاری از سرمایه‌گذاران در این بازار سالی پرحادثه و زیانبار بوده و برخی تحلیلگران معتقدند طبیعی است که اکنون یعنی در «زمستان کریپتو» سرمایه‌گذاران کمتر به این فضا و محیط فکر کنند و به حوزه‌‌‌های دیگر مورد علاقه‌ خود بپردازند. رویدادهای سال‌جاری برای خیلی‌ها غیرمنتظره بوده و مدتی طول خواهد کشید تا آرامش به سرمایه‌گذاران بازگردد.

ششمین تحول، گسترش وب۳ است. یکی از متخصصان متاورس می‌‌‌گوید: «در سال جدید میلادی شاهد گسترش پذیرش وب۳ خواهیم بود. طی سال جدید میلادی بین دست‌‌‌اندرکاران وب۳ و برندهای مشهور لوکس یا تولیدکننده کالاهای مصرفی همکاری بیشتری صورت خواهد گرفت و هدف از این همکاری، یافتن مدل‌‌‌های تجاری جدید و جذب مشتری‌‌‌هاست. همچنین همزمان با توسعه فناوری هوش مصنوعی، شاهد نقش‌‌‌آفرینی برجسته‌‌‌تر بلاک‌چین خواهیم بود.»

هفتمین مورد، رشد محیط توکن‌‌‌های غیرقابل تعویض است. تمایل به توسعه این توکن‌‌‌ها در سال‌جاری ادامه پیدا کرده و این نشانه‌‌‌ این است که این بخش جزء نخستین بخش‌‌‌هایی است که در سال جدید رونق بیشتری پیدا خواهند کرد. طی سال‌جاری برندهای مشهور وب۲ از جمله استارباکس و دیزنی در حوزه توکن‌‌‌های یادشده سرمایه‌گذاری‌‌‌های بزرگی انجام داده‌‌‌اند. در سال جدید میلادی این روند ادامه پیدا خواهد کرد و برندهای بیشتری به سمت توکن‌‌‌های غیرقابل تعویض حرکت خواهند کرد.

هشتمین مورد، رونق بخش گیمینگ است. پیش‌بینی می‌شود عنوان‌‌‌های بازی وب۳ از جمله بیگ‌تایم و استاراطلس که مدتی در حال رشد بوده‌‌‌اند، در سال جدید بدرخشند. اما سازمان‌های غیرمتمرکز خودگردان چه سرنوشتی خواهند داشت؟ این حوزه نیز طی سال جدید رشد خواهد کرد. در سال‌جاری تعداد سازمان‌هایی که هر ماه ایجاد شدند، بیش از تعداد آنها در کل سال گذشته است.

نهمین مورد، جداسازی فرآیندهایی است که صرافی‌ها و شرکت‌های فعال حوزه ارزهای دیجیتالی انجام می‌دهند. به این شکل از تکرار آنچه در صرافی اف‌‌‌تی‌‌‌ایکس رخ داد جلوگیری خواهد شد. تحول دیگر این است که تمرکز افزایش خواهد یافت. وقتی میزان اعتماد سرمایه‌گذاران کم است، سهم صرافی‌‌‌های بزرگ نظیر بایننس، یونی‌سواپ و کوین‌دسک افزایش می‌‌‌یابد؛ زیرا سرمایه‌گذاران به صرافی‌‌‌های کوچک‌تر و ضعیف‌‌‌تر اطمینان نمی‌‌‌کنند.

در نهایت دهمین مورد، تغییر گروه‌‌‌بندی‌‌‌ها با هدف رفع نواقص و بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران است. تحلیلگران معتقدند پروژه‌‌‌های جدید در محیط دارایی‌‌‌های رمزنگاری‌شده بدون احیای اعتماد سرمایه‌گذاران قابل اجرا نیستند و ضروری است به شکل‌‌‌های گوناگون ابتدا اعتماد به فعالان بازار بازگردد. سال جدید میلادی مانند سال‌جاری دوران پرحادثه‌ای برای بازار دارایی‌‌‌های رمزنگاری‌شده خواهد بود و می‌‌‌توان انتظار داشت که نوسان قیمت ارزهای دیجیتالی زیاد باشد.