به گزارش «ایلنا» سریک ژومانگارین معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت قزاقستان در حاشیه دیدار با وزیر جهادکشاورزی ایران، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال‌حاضر روابط دو کشور ایران و قزاقستان به سطح استراتژیک خود رسیده است.

وی افزود: درخصوص مسائل تجارت ما بین دو کشور جلسات متعددی را در سطح روسای‌جمهور، وزرا و مدیران داشته‌ایم.

معاون نخست‌وزیر قزاقستان تصریح کرد: این جلسات باید به افزایش مبادلات تجاری منجر شود، امروز درخصوص سقف ۳‌میلیارد دلار تجارت بین دو کشور بحث و تبادل‌نظر شد که حداقل از این میزان یک‌میلیارد دلار آن باید مربوط به محصولات کشاورزی باشد.

وی ادامه داد: ما آمادگی داریم گندم و جو را به ایران ارسال کنیم و آمادگی داریم واردات مرکبات، صیفی، خرما، پسته و خرمالو را از ایران انجام دهیم.

ژومانگارین با بیان اینکه لجستیک در تجارت بسیار حائزاهمیت است، گفت: استفاده از تمام امکانات لجستیکی اعم از راه‌آهن، خط هوایی، زمینی و دریایی مدنظر دو کشور است لذا فردا به بندرعباس خواهیم رفت تا ترمینال یا زیربنای تجاری قزاقستان را در این منطقه احداث کنیم.

وی ادامه داد: امروز در زمینه سوآپ نفت و محصولات کشاورزی تبادل‌نظر کردیم و مساله صادرات برق میان سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان مطرح ‌شده‌است، همچنین درخصوص ایجاد کمیته مشترک کشاورزی تبادل‌نظر شد و مقرر شد جامعه کشاورزی دو کشور بتوانند یک شرکت مشترک صادرات و واردات تشکیل دهند تا تجارت مابین دو کشور ارتقا یابد.

وزیر تجارت قزاقستان گفت: از سرمایه‌گذاران ایرانی دعوت می‌کنم برای سرمایه‌گذاری در شهر خاربز در مرز چین و قزاقستان سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند مبادلات تجاری با چین داشته باشند.