به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» این فهرست شامل صدها کالای مواد غذایی، تنباکو، مواد شیمیایی، زغال‌سنگ، فولاد و آلومینیوم است. طیف گسترده‌ای از کالاهای مصرفی نظیر لاستیک ماشین، اثاثیه منزل، محصولات چوبی، کیف‌دستی و چمدان، غذای حیوانات، دستکش بیسبال، فرش، در، دوچرخه، تجهیزات اسکی، کیف‌های گلف، دستمال دستشویی و محصولات زیبایی نیز بخشی از کالاهای معرفی‌شده در این فهرست هستند. رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری آمریکا، در پی انتشار این فهرست گفته است: «بیش از یک‌ سال است که دولت ترامپ صبورانه از چین می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری ناعادلانه‌اش را متوقف سازد، بازارهایش را باز کند و در رقابت بازار واقعی فعالیت کند. به‌جای رسیدگی به این نگرانی‌های برحق، دولت چین اما شروع به اتخاذ اقدامات تلافی‌جویانه کرده است، اقداماتی که هیچ توجیهی برای آنها وجود ندارد.»

واکنش چین به این تهدید

بلافاصله پس از این تهدید دولت آمریکا، چین واکنش نشان داد. روز چهارشنبه، وزیر بازرگانی چین طی بیانیه‌ای اعلام کرد دولت چین از این تهدید آمریکا شوکه شده است. گرچه در این بیانیه به جزئیات چگونگی تلافی چین اشاره نشده، اما در آن این اقدامات دولت آمریکا «کاملا غیرقابل‌قبول» توصیف شده است. به گفته مقامات چینی، پکن در مقابل تهدیدات تعرفه‌ای ترامپ خواهد ایستاد و به آنها پاسخ می‌دهد، پاسخی که بخشی از آن «اقدامات کیفی»‌ خواهد بود؛ کسب‌وکارهای آمریکایی فعال در چین باید منتظر تشدید نظارت و بازرسی که می‌تواند به تاخیر تاییدیه‌های سرمایه‌گذاری بینجامد، باشند. به گزارش «رویترز» ۲۰۰ میلیارد دلاری که ترامپ تهدید کرده، بسیار فراتر از ارزش مجموع واردات چین از آمریکا است (کل واردات چین از آمریکا در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۳۰ میلیارد دلار بود). این امر به معنای آن است که پکن در واکنش به اقدامات دونالد ترامپ ممکن است نیاز به روش‌های خلاقانه داشته باشد.  چونینگ، سخنگوی وزارت دارایی چین نیز در این باره می‌گوید: «این جنگی است میان یکجانبه و چندجانبه گرایی، میان حمایت‌گرایی و تجارت آزاد و میان قدرت و قوانین. به گفته مقامات چینی، شکایت علیه آمریکا در «سازمان تجارت جهانی» یکی دیگر از پاسخ‌های پکن به سیاست‌های حمایت‌گرایانه ترامپ خواهد بود. روز دوشنبه، ۹ جولای، دولت چین شکایتی را علیه سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه دولت آمریکا در «سازمان تجارت جهانی» تسلیم کرد. به ادعای مقامات چینی، آمریکا در حال کنار زدن کالاهای چینی و نقض قوانین این سازمان است. به گزارش روزنامه «واشنگتن پست»، آمریکا نیز ۲۲ شکایت علیه چین در «سازمان تجارت جهانی» تنظیم کرده است. این شکایت‌های آمریکا اغلب به بهانه سیاست‌های تجاری ناعادلانه پکن (نظیر یارانه به صادرات) و دزدی رازهای شرکت‌های خارجی بوده است. این درحالی است که دیروز وزارت بازرگانی چین هشدار داد آمریکا با این جنگ تعرفه‌ای در حال آسیب زدن به چین، جهان و حتی خودش است.

تدابیر چهارگانه چین

وزارت بازرگانی چین، تدابیر چهارگانه‎ای را به منظور از بین بردن اثرات منفی ناشی از مناقشات تجاری با آمریکا معرفی کرد. به گزارش خبرگزاری «مهر» و به نقل از «رادیو بین‌المللی چین»، این تدابیر شامل ارزیابی مستمر خسارت شرکت‌ها بر حسب نوع شرکت، جبران خسارات شرکت‌ها و کارمندان از محل درآمد عوارض و مالیات ارزش افزوده ناشی از اقدامات انجام‌شده برای مقابله با اقدامات آمریکا، تشویق شرکت‌ها به تعدیل ترکیب واردات خود، حفاظت قوی‌تر از منافع مجاز شرکت‌ها و بهینه‌سازی محیط سرمایه‌گذاری طبق پیشنهادهای شورای دولتی درباره استفاده فعال و موثر از سرمایه‌های خارجی و کمک به رشد باکیفیت اقتصاد است. این تدابیر نشانگر توان دولت چین در کنترل خطر و شکیبایی و تمرکز حواس برای مقاومت در جنگ تجاری است که ناشی از رویکردهای مردم‌سالارانه است. در این رابطه، تدابیر اول و دوم به منظور حل مشکلات فوری شرکت‌ها و کارمندان آنها اتخاذ شده است. تدبیر سوم تدبیری آینده‌نگرانه است و هدفش تشویق شرکت‌ها به وارد کردن کالاها و ملزومات خود از کشورهای بیشتر و چندگانه‌سازی شرکای تجاری خود به منظور کاهش ریسک برای کشور است؛ تدبیر چهارم نیز از لحاظ ارتقای کیفیت رشد اقتصادی و ایجاد محیط مطلوبی برای توسعه شرکت‌ها اندیشیده شده و به‌منظور جبران تاثیرات منفی ناشی از جنگ تجاری و یکپارچه‌سازی بازار داخلی به اجرا گذاشته می‌شود.

 

شوک جنگ تجاری به بورس تهران