سرلیست دغدغه‌های تجار

براساس گزارش اتاق ایران، در این جلسه محمد جعفری، رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران ضمن انتقاد از نگاه منفی که نسبت به واردات کالا در کشور وجود دارد، گفت: جوسازی‌ها به‌گونه‌ای است که انگار واردکننده مانند قاچاقچی کار خلاف انجام می‌دهد؛ درحالی‌که افراد حاضر در این جمع همگی جزو واردکنندگان شناسنامه‌دار هستند که کارشان شفاف است. بخش عمده واردات این افراد برای کمک به تولید و تامین مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز خطوط تولید انجام می‌شود. به گفته وی، واردکنندگان علاوه بر مشکلاتی که در حوزه ارز و مبادلات بانکی در عرصه بین‌المللی دارند، در حوزه امور گمرکی نیز با مشکلاتی مواجه هستند. یکی از مواردی که در این نشست از سوی نماینده واردکنندگان مکمل‌های دارویی مطرح شد، انتقاد از شیوه ارزش‌گذاری کالاهای وارداتی در گمرک بود؛ به‌طوری‌که گفته می‌شود در زمان ترخیص کالا، کارشناسان گمرک واردکننده را متهم می‌کنند که ارزش کالا را کمتر از میزان واقعی اظهار کرده و در آن‌سوی ماجرا کارشناسان وزارت بهداشت در زمان قیمت‌گذاری کالا ادعا می‌کنند قیمت اظهار‌شده از سوی واردکننده بالا و غیرواقعی است. به اعتقاد نماینده مجمع واردات، آنها قدرت این را ندارند که حق‌شان را از متولیان امر بگیرند، اما گمرک می‌تواند روندی در پیش گیرد که مشکلات واردکنندگان رفع شود. اینکه کارشناسان گمرک قیمت یک کالا را در سطح بازار ملاک قرار می‌دهند و با روش معکوس و کم کردن هزینه‌های قبلی، قیمت کالا را مشخص می‌کنند، بی‌اعتبار است و اگر در طول همه سال‌ها واردکنندگان در برابر این کار سکوت کرده‌اند، فقط به دلیل ناتوانی آنها در احقاق حق بوده است نه رضایت از این شیوه. نماینده انجمن لوازم‌خانگی، قاچاق لوازم‌خانگی را مشکل جدی این صنف عنوان کرد و از توقیف شدن لوازم‌خانگی قانونی به‌دلیل شائبه قاچاق بودنشان، انتقاد کرد. درحالی‌که گمرک مرجع آپلود کردن شماره سریال لوازم‌خانگی وارداتی در سامانه است، اما گفته می‌شود در اکثر مواقع این کار انجام نمی‌شود و سازمان تعزیرات، کالا را به‌عنوان قاچاق تلقی می‌کند و مشکلاتی برای فروشنده ایجاد می‌کند؛ درحالی‌که این کالا از مجرای قانونی و با پرداخت تمامی حقوق متعلقه وارد کشور شده است. نماینده کمیسیون پوشاک مجمع واردات نیز در این نشست با اشاره به ممنوعیت ثبت سفارش ۱۳۳۹ردیف تعرفه‌ای تصریح کرد: این مساله مستقیما باعث بیکاری چندین هزار نفر از واردکنندگان و نیروی کار بنگاه‌های اقتصادی می‌شود. همچنین نماینده انجمن واردات مواد غذایی به مشکلات مربوط به دریافت مجوز استاندارد اشاره کرد. درحال‌حاضر یکی از الزامات واردات مواد غذایی این است که هر محموله‌ای که وارد گمرک می‌شود باید سازمان استاندارد و وزارت بهداشت آن را آزمایش کنند که این مساله با توجه به فسادپذیر بودن این محموله‌ها مشکلاتی را برای واردکننده به‌وجود می‌آورد.

در این میان نماینده کمیسیون سخت‌افزار مجمع واردات از رئیس‌کل گمرک درخواست کرد با کسانی که برای انجام امور گمرکی واردکنندگان به‌دنبال ایجاد درآمد شخصی و اخذ رشوه هستند، برخورد کند. به گفته حاضران در این نشست، فساد در این حوزه به حدی رسیده که اگر واردکننده‌ای کارهای خود را کاملا قانونی انجام دهد اما «پول چایی» این افراد را ندهد، باید مدت طولانی درگیر بوروکراسی‌های گمرکی بمانند. اعضای حاضر در جلسه همچنین انتقادهایی را نسبت به محدود شدن ارتباط واردکننده با کارشناسان گمرک مطرح کردند و از رئیس کل گمرک خواستند با حذف واسطه‌ها، امکان تعامل با کارشناسان را فراهم کند.

در ادامه فرود عسگری، رئیس‌کل گمرک ایران به انتقادات مطرح شده پاسخ داد. رئیس‌کل گمرک ایران گفت: سال گذشته ۵۷ میلیارد دلار واردات انجام شده است که از این میزان ۳۵ تا ۴۰ درصد مربوط به واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی بوده که همگی بدون نیاز به ارزیاب و کارشناس، از مسیر سبز وارد کشور شده‌اند. عسگری ادامه داد: برای بخشی از واردات که گفته می‌شود مشکلاتی در زمینه ارزش‌گذاری و ترخیص آنها وجود دارد، مشکل اصلی به کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و یک‌بارمصرف برمی‌گردد که بسیار رایج شده است. او با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی در خط مقدم مقابله با این اتفاق قرار دارد، اظهار کرد: باید ریشه‌یابی شود که چرا تجار واقعی سعی می‌کنند خود را پشت کارت‌های یک‌بارمصرف مخفی کنند؛ اگرچه ریشه بحث  جلوگیری از بدهی مالیاتی است.

عسگری همچنین با اشاره به تخلفاتی که با استفاده از کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف انجام می‌شود، گفت: استفاده از کارت‌های اجاره‌ای باعث شده است از سال ۹۵ تاکنون حدود ۱۱ هزار اظهارنامه بلاتکلیف داشته باشیم. از سوی دیگر در برخی موارد دیده می‌شود، کالاهای اظهار شده با کارت بازرگانی یک‌بار مصرف از گمرکی به گمرک دیگر ترانزیت می‌شود. به گفته وی، برای حل مشکلات بازرگانانی که شناسنامه‌دار هستند، ضروری است از بروز مشکل با کارت‌های یک‌بارمصرف جلوگیری شود. رئیس‌کل گمرک درباره ظن قاچاق لوازم‌خانگی نیز گفت: این احتمال وجود دارد که چند درصد از شماره سریال‌ها در سامانه آپلود نشود یا با خطا مواجه شود اما در ۱۸ نقطه پرتردد گمرک هم فیبرنوری وجود دارد و هم ارتباط ماهواره‌ای برقرار کرده‌ایم ضمن اینکه دسترسی گلوگاه‌ها و پاسگاه‌ها نیز به‌طور مرتب برقرار است. عسگری افزود: در مورد آزمایش مواد غذایی اگر کالایی که یک‌بار آزمایش شده است دوباره از همان فروشنده قبلی وارد کشور شود نیازی به آزمایش مجدد نیست و این موضوع ابلاغ و بخشنامه شده است و در مرحله اجرا قرار دارد. وی از واردکنندگان خواست پرونده‌هایی را که بدون پرداخت رشوه به مشکل رسیده‌اند برای رسیدگی به‌دست او برسانند.