شماره روزنامه ۶۱۱۵
|

  • رمزگشایی فرمول ارزی فرزین

    رئیس‌کل بانک‌مرکزی کشور روز گذشته در صحن علنی مجلس به تحلیل داده‌های کلان اقتصادی پرداخت و در حاشیه سخنان خود یکی از دلایل ثبات نسبی بازار در ماه‌های گذشته را اعلام کرد. به گفته محمدرضا فرزین یکی از عوامل ثبات بازار غیررسمی، به ثبات رساندن معاملات تجاری رسمی است.
  • روایت ارزی رئیس‌کل

    رئیس‌کل بانک مرکزی روز گذشته در صحن علنی مجلس درباره سیاست‌های ارزی سازگار با رشد اقتصادی و مهار تورم که در حال اجرا است، گفت: نرخ تورم تولیدکننده که تا سه سال پیش به بیش از ۱۰۰درصد هم رسیده بود، اکنون در محدوده ۲۰درصد قرار دارد. تورم نقطه به نقطه تولیدکننده به‌شدت تحت تاثیر نرخ ارز است و این موضوع نشان می‌دهد که سیاست‌های ارزی توانسته‌اند تورم تولیدکننده را کنترل کنند و کاهش دهند. بخش عمده‌ای از ارزهای تخصیص داده‌شده توسط بانک مرکزی به واردات کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه تولید اختصاص داشته است.
  • ابهام‌زدایی از اقدامات فدرال‌رزرو

    بر اساس یک نظرسنجی در بین اقتصاددانان، بسیاری با کاهش ۰.۵ واحد درصدی نرخ بهره آمریکا مخالفت و از آن به عنوان اشتباه فدرال‌رزرو یاد کردند. شامگاه دوشنبه جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، برای ارائه دیدگاه بهتری از اقدامات آتی فدرال‌رزرو پشت تریبون رفت تا از آینده شفاف‌تر سیاست‌های پولی ایالات‌متحده رونمایی کند.
  • آیا راه‌‌‌اندازی پول واحد با کشور‌‌‌های همسایه امکان‌‌‌پذیر است؟

    فرهاد شريفي‌بقا دکتراي اقتصاد مالي- پولي
    مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در چندین جلسه اقتصادی به این نکته اشاره کرد که جهت سهولت در امر مراودات تجاری و توسعه همکاری‌‌‌های اقتصادی با کشور‌‌‌های همسایه می‌توان یک پول واحد رایج ایجاد کرد، ولی آیا این پیشنهاد خیلی ایده‌‌‌آل‌‌‌گرانه و دور از واقعیت‌‌‌های حال حاضر در کشورمان نیست؟ آیا امکان چنین کاری با شرایط اقتصادی حال حاضر در کشورمان و منطقه وجود دارد؟ چه‌ سازو‌کارهایی برای انجام این پروژه اقتصادی نیاز است؟ و آیا این پروژه واقعا می‌تواند در چنین شرایطی گره‌‌‌گشای مشکلات اقتصادی کشورمان باشد؟
  • بازگشت نرخ تورم اروپا به منطقه هدف

    دنیای اقتصاد: روز گذشته آمار و ارقام مربوط به نرخ تورم اروپا منتشر شد. بر اساس این ارقام، نرخ تورم سالانه منطقه یورو در سپتامبر امسال به ۱.۸ درصد کاهش یافت که کمترین میزان از آوریل ۲۰۲۱ است.
  • بهترین کشورها برای سرمایه‌‌‌گذاری کدامند؟

    ایسنا: شاخص سرمایه سیاسی جهانی بی‌سی‌ای ریسرچ، دیدگاهی در مورد کشورهایی ارائه کرده که بهترین روش‌ها را برای مقاومت در برابر بی‌‌‌ثباتی جهانی و در عین حال بازدهی قوی دارند. این شاخص سرمایه سیاسی، انعطاف‌‌‌پذیری اقتصادی، ثبات منطقه‌‌‌ای و وابستگی‌‌‌های تجاری را ارزیابی و به سرمایه‌‌‌گذاران کمک می‌‌‌کند تا گزینه‌های خود را محدود کنند. با افزایش ریسک‌‌‌های ژئوپلیتیک، کشورهایی با رهبری جدید و سرمایه سیاسی قوی می‌توانند سیاست‌های موثری را برای رشد اقتصادی اجرا کنند. دولت‌هایی که قادر به اعمال محرک‌‌‌های مالی و پولی هستند - به دلیل نرخ بهره پایین و بدهی عمومی قابل مدیریت - برای مقابله با چالش‌‌‌های آینده موقعیت بهتری دارند و مناطقی که ثبات نسبی را نشان می‌دهند، در میان درگیری‌‌‌هایی که می‌تواند باعث نوسانات بازار شود، پناهگاه‌های امنی را برای سرمایه‌‌‌گذاران فراهم می‌‌‌کند. این تحقیقات چندین بازار توسعه‌یافته را با فرصت‌‌‌های سرمایه‌گذاری امیدوارکننده شناسایی می‌‌‌کند.
  • عامل افزایش اضافه‌برداشت های بانکی

    دیوان محاسبات کشور: تا پایان‌ سال۱۴۰۲ بدهی اضافه‌برداشت بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی به بانک مرکزی بالغ بر ۵۰۱همت بوده است. بررسی‏های دیوان محاسبات کشور به‌عنوان یک ‌نهاد نظارتی نشان می‏دهد که در پایان‌ سال۱۴۰۲ بدهی اضافه‌برداشت بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی به بانک مرکزی بالغ بر ۵۰۱همت بوده که ۷۶درصد آن به ترتیب مرتبط با بانک‌های آینده، سپه، موسسه اعتباری نور و بانک مسکن است. گزارش‌های این نهاد نظارتی موید عدم دریافت وثیقه‌های کافی توسط بانک مرکزی از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی بابت اضافه‌برداشت بوده که در حال حاضر مستندسازی و ارسال مدارک به دادسرای دیوان محاسبات کشور و برخورد با تخلفات صورت‌گرفته در دستور کار است.
  • واریز ۴۰هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به حساب بازنشستگان

    سازمان تامین ‌اجتماعی: میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین ‌اجتماعی، از واریز ۴۰هزار فقره وام ۳۰میلیون تومانی قرض‌الحسنه بازنشستگان در مرحله دوم پرداخت این تسهیلات، خبر داد.میرهاشم موسوی با اشاره به اینکه پیش از این نیز در مرحله نخست ۴۰هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان این سازمان پرداخت شده بود، گفت: با تامین منابع انجام‌شده، در سال ۱۴۰۳ رقم این تسهیلات از ۲۰میلیون تومان در سال قبل به ۳۰میلیون تومان افزایش یافت و در مرحله دوم نیز با واریز ۴۰هزار فقره دیگر از این تسهیلات، تعداد دریافت‌کنندگان وام قرض‌الحسنه بازنشستگان این سازمان در سال جاری به ۸۰هزار نفر رسید. او با اشاره به اینکه واریز مرحله سوم این تسهیلات نیز به‌زودی از طریق کانون‌های بازنشستگی آغاز می‌شود، گفت: با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته برای تامین منابع مالی، تلاش داریم تا با همکاری کانون‌های بازنشستگی، واجدان شرایط بتوانند برای مرحله جدید تسهیلات از ۲۱مهرماه نسبت به ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه اقدام کنند.
  • کاهش نرخ تورم نشان‌دهنده اجرای سیاست‌های موثر است

    ایسنا: یک اقتصاددان با بیان اینکه در حال حاضر، شاهد کاهش نرخ تورم هستیم که نشان‌دهنده اجرای سیاست‌های موثر است، گفت: صحبت‌هایی در خصوص بازار توافقی نرخ ارز مطرح شده است که اقدام مثبتی به شمار می‌آید. اگر تولیدکنندگان و صادرکنندگان بتوانند ارز خود را با نرخ توافقی در مرکز مبادله به واردکنندگان و کسانی که واقعا به ارز نیاز دارند منتقل کنند، این یک پیشرفت مثبت برای کشور خواهد بود.
  • بی‌میلی دلار به نوسان شدید

    بررسی‌های به عمل آمده از روند معاملات ارزی بازار تهران حاکی از آن است که نرخ‌ها دیگر تمایلی به نوسانات شدید نداشته و پس از هر تغییر بازار شروع به کریدورسازی می‌کند. قیمت دلار آزاد که با ریسک‌های منطقه‌ای وارد کانال ۶۱ هزار تومانی شده بود در روز گذشته در بازه ۶۰ هزار و ۵۰۰ تا ۶۱ هزار تومان به نوسان پرداخت.
  • عقبگرد موقت بیت‌کوین

    دنیای اقتصاد: بیت‌کوین، روز گذشته با ۲.۷ درصد کاهش، از قیمت ۶۵ هزار و ۶۰۰ دلار به کانال ۶۳ هزار دلار رسید. با این حال، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که بیت‌کوین تا پایان ماه اکتبر رشد کند. از سوی دیگر، صرافی‌ها اعلام کردند که در روزهای اخیر سرمایه‌ای معادل ۱.۲ میلیارد دلار به بازار ارزهای دیجیتال سرریز کرده است و روند نزولی اتریوم نیز صعودی شد.
  • ارائه راهکارهای تبادل امن سکه‌های بانکی

    سعيد اکبرزاده / کارشناس امور اقتصادي
    بازار سکه و طلا یکی از مهم‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران است. به‌دلیل نوسانات اقتصادی و تحولات پولی، مردم به سکه‌های بانکی به عنوان ابزار حفظ ارزش دارایی‌ها روی آورده‌اند.
  • عطش تقاضا برای پول

    دنیای اقتصاد: بررسی روند نرخ بهره بین بانکی نشان می‌دهد نرخ بهره بین بانکی پس از یازده‌ماه بار دیگر به کانال ۲۳.۷درصد وارد شده است. این سطح از نرخ بهره از آبان‌ماه۱۴۰۲، بی‌سابقه بوده است. کریدور تعیین‌شده برای نرخ بهره از ۲۳ تا ۲۴درصد است و با رسیدن این متغیر به ۲۳.۷۴درصد در ۴مهرماه به سقف کریدرو نزدیک شده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر