2 copy

بیت‌کوین در واکنش به بحران مالی سال ۲۰۰۸ به عنوان یک پول مردمی برای دور زدن دستکاری و سوء‌مدیریت سیستم‌های مالی حاکم در دولت‌ها، موسسات مالی و گروه‌های ذی‌نفع معرفی شد. رفته رفته رمزارزهای دیگری هم روی کار آمدند و با فراگیر شدن ارزهای دیجیتال، بازار کریپتو شکل گرفت. طبق گزارش کوین‌شیرز، جریان سرمایه خالص ورودی به صندوق‌های رمزارز جهانی که توسط مدیران دارایی‌هایی مانند بلک‌راک، بیت‌وایز، فیدلیتی و... اداره می‌شوند، برای سومین هفته متوالی به رشد خود ادامه داد و 1.2 میلیارد دلار افزایش یافت.جیمز باترفیل، رئیس بخش تحقیقات کوین‌شیرز، روز گذشته در گزارشی نوشت: «جریان خالص ورودی مثبت که بیشترین میزان در ۱۰ هفته گذشته بود، به خاطر انتظارات مستمر از سیاست پولی در ایالات‌متحده و رشد قیمت بیشتر دارایی‌های بازار سرمایه، در هفته گذشته 6.2 درصد افزایش یافت.» جروم پاول، رئیس کل بانک مرکزی آمریکا، شامگاه اخیر برای سخنرانی به پشت تریبون رفت.

زیرا فعالان بازار بر سر اندازه کاهش نرخ بهره در ماه نوامبر اختلاف نظر دارند. پس از کاهش غافلگیرکننده نیم واحد درصدی در ماه اخیر، معامله‌گران بازار منتظر تکرار اقدامی مشابه در جلسه بعدی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در 7 نوامبر هستند. با این حال، بسته به لحن پاول و داده‌های کلان اقتصادی، این احتمال وجود دارد که روند بازارها به شکل قابل توجهی تغییر کند. این هفته نیز آمار و ارقام بیکاری در مرکز توجه فعالان بازار قرار می‌گیرند.بر اساس آمار منتشرشده از بازار رمزارزها، علاقه خرده‌فروشی در بازار بیت‌کوین و کریپتو در حال افزایش است. طبق داده‌های شرکت مدیریت دارایی بلک‌راک، صندوق‌های مستقر در ایالات‌متحده در هفته گذشته 1.2 میلیارد دلار ورودی خالص ایجاد کردند که صندوق‌های معاملاتی بیت‌کوین (ETF) به تنهایی 1.1میلیارد دلار از این جریان‌ها را تشکیل دادند. محصولات سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال مستقر در سوئیس نیز ورودی خالص 84 میلیون دلاری را جذب کردند. با این حال، این وجوه در آلمان و برزیل به ترتیب شاهد خروج خالص 21 میلیون دلار و 3 میلیون دلار در هفته بود. به‌طور کلی، بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیت‌کوین، هفته گذشته ورودی خالص سرمایه را به ثبت رساندند. با این حال، صندوق‌های کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری نیز در بحبوحه افزایش قیمت‌ها، جریان خالص 8.8 میلیون دلاری ایجاد کردند. با این حال، قیمت رمزارز پرچم‌دار، روز گذشته از کانال ۶۵ هزار دلاری به کانال ۶۳ هزار دلار کاهش یافت.

طبق گفته کارشناسان، به نظر می‌رسد این کاهش یک عقب‌نشینی معمولی در بازار صعودی باشد که از شرایط خرید بیش از حد پیروی می‌کند. احتمالا بیت‌کوین در کوتاه‌مدت بیش از حد خریداری شده است. سیگنال‌های معکوس کوتاه‌مدت کنونی نزولی شده‌اند که نشان می‌دهد احتمال عقب‌نشینی در چند روز آینده وجود دارد. با نگاهی به تاریخ بیت‌کوین، ماه سپتامبر بدترین ماه برای قیمت این رمزارز است. با این حال ممکن است که امسال بهترین ماه خود باشد. از بین ۱۱ سال گذشته، بیت‌کوین در هشت سال، سپتامبر را با کاهش‌های چشم‌گیر به پایان رساند. اما امسال به نظر می‌رسد که بیت‌کوین سپتامبر را حداقل با ۷ درصد سود به پایان برساند.صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر اتریوم نیز هفته گذشته طلسم منفی پنج هفته‌ای را شکستند و سرمایه خود را ۸۷ میلیون دلار افزایش دادند. ETF اتریوم در ایالات‌متحده، به تنهایی ۸۵ میلیون دلار از جریان خالص ورودی را به خود اختصاص داده است.