8 copy

به‌نظر می‌رسد بازدهی اندک دلار از روز‌های ابتدایی سال تاکنون سبب شده تا بخشی از سرمایه‌گذاران از بازار ارز خارج شده و به همین ترتیب تقاضا برای اسکناس‌های خارجی کاهش یابد. در این میان برخی از کارشناسان معتقدند که افت تب‌وتاب معاملات ارزی را در بهبود فرآیند تخصیص ارز نیز جست‌وجو کرد. این افراد ضمن اشاره به سامان‌دهی فرآیند تخصیص ارز سهمیه‌ای در بازار متشکل ارزی بر این باورند که برطرف‌سازی نیاز‌های متقاضیان در این سامانه دلیل دیگری بر افت سطح تقاضا در بازار ارز است. روز گذشته همزمان با رشد قیمت 100 تومانی دلار، قیمت سکه طلا نیز دچار نوسانات افزایشی شد. قیمت این کالای سرمایه‌ای که در روز‌های گذشته زیر مرز قیمتی 29 میلیون تومان نوسان می‌کرد روز گذشته 110 هزار تومان افزایش یافت و از این مرز عبور کرد.

بازه محبوب شاخص ارزی

دیروز چهارشنبه 8 آذر ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران افزایشی بود. این حرکت افزایشی در راستای جبران افت قیمت 100 تومانی دلار در بازار روز سه‌شنبه رخ داد.

در هفته‌ای که گذشت نرخ دلار آزاد در نیمه نخست کانال 50 درحال نوسان بود. تحلیلگران معتقدند که طولانی شدن حضور نرخ شاخص ارزی در کانال 50 در نتیجه کاهش تقاضا در بازار اسکناس نقدی است. مشاهدات به‌عمل آمده توسط خبرنگار «دنیای اقتصاد» نیز این گمانه را تایید می‌کند. فروشندگان هسته مرکزی بازار ارز تهران از کمبود متقاضی سخن گفته و بازار را سرد و بی‌رمق می‌خوانند. از سوی دیگر به دلیل کاهش دامنه نوسان نرخ نقدی امکان صورت بخشیدن نوسانات چشمگیر در بازار فردایی نیز وجود ندارد.

در مجموع می‌توان گفت بازیگران بازار دلار در هفته‌های اخیر سود قابل توجهی را کسب نکرده‌اند. روند قیمت یورو و پوند نیز در بازار دیروز افزایشی بود. هر برگ اسکناس یورو در عصر روز گذشته 480تومان گران‌تر از نرخ پیشین در رقم 55 هزار و 700 تومان به فروش رسید. همچنین پوند با 550 تومان رشد قیمت به رقم 64 هزار و 300 تومان رسید. سکه طلا طرح جدید دیروز از مرز 29 میلیون گذر کرد. نیم و ربع سکه نیز دچار افزایش قیمت یکسان 200 هزار تومانی شدند. نیم سکه به سطح قیمتی 15 میلیون و 400 هزار تومانی رسید. ربع سکه نیز در رقم 10 میلیون و 400 هزار تومان به فروش رسید.