3 copy

 دلار در یک بازه به طول 500 تومان مهار شده است. مشاهده روند معاملات ارزی در دو روز اخیر نشان می‌دهد که پس از اتمام روند افزایشی روز شنبه، نرخ دلار در بازه 60هزار و 500 تا 61 هزار تومان به ثبات موقتی رسیده است. تحلیلگران آرایش دلار در دو روز اخیر را ناشی از عدم تمایل بازار نسبت به نوسانات شدید می‌دانند. به عقیده این افراد کاهش تاثیرپذیری بازار از اخبار منفی درکنار شرایط مناسب ذخایر ارزی کشور عامل این اتفاق است. کارشناسان بر این باورند که رفتار حاکمیت نشان داده ایران تمایلی به شرکت در مناقشات منطقه‌ای به‌صورت مستقیم ندارد. درنتیجه این درگیری‌ها چندان اقتصاد کشور را تهدید نمی‌کند. از سوی دیگر بهبود شرایط صادرات نفت در ماه‌های اخیر سبب شده تا ذخایر ارزی بانک‌مرکزی تقویت شود و درصورت نیاز نهاد بازارساز بتواند با حمایت از طرف عرضه مانع از شکل‌گیری نوسانات ارزی شود.

اما این بی‌میلی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ تحلیلگران عوامل مختلفی را جهت خروج بازار از حالت آرامش متصور می‌شوند. مجموعه‌ اخبار و رویداد‌هایی که انتظارات تورمی فعالان بازار ارز و جامعه را افزایش دهد می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد نوسانات قیمتی شدید در بازار شود. به‌طور مثال درصورتی که نیروی نظامی کشور به حوادث چند هفته اخیر منطقه واکنش مستقیم نشان بدهد ریسک گسترش درگیری در منطقه می‌تواند زمینه‌ساز رشد نرخ ارز شود. یا در مثال دیگر درصورت روی‌کار آمدن نامزد ضد ایرانی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بازگشت تحریم‌های سنگین بر مسیر فروش نفت، مجددا تعادل بازار ارز به‌هم خواهد خورد. اما درصورتی که رویکرد ایران نسبت به وقایع منطقه حفظ شود و از سوی دیگر مسیر مذاکرات رفع تحریم‌ها با دولت پیش‌روی کشور آمریکا هموار شود می‌توان پیش‌بینی کرد که عامل محرک مهمی در فضای بازار وجود نخواهد داشت و نرخ ارز به نوسان طبیعی خود خواهد پرداخت.

بازار آرام پایتخت در روز بارانی

دیروز دوشنبه 9 مهر ماه دامنه نوسان شاخص‌های ارزی بازار غیررسمی تهران کوچک بود. قیمت اسکناس دلار آزاد که در معاملات روز یکشنبه حوالی رقم 60 هزار و 650 تومان به فعالیت خود پایان بخشیده بود در بازار روز گذشته رشد 200 تومانی را تجربه کرد و به رقم 60 هزار و 850 تومان رسید. یورو آزاد در عصر روز دوشنبه حدود 150 تومان ارزان‌تر از نرخ روز یکشنبه در رقم 67 هزار و 700تومان به فروش رسید. پوند انگلستان نیز دیروز رشد قیمتی 100 تومانی را تجربه کرد تا در سطح قیمتی 81 هزار و 700تومانی فروخته شود. درطرف دیگر معاملات ارزی یعنی در معاملات رسمی مرکز مبادله ارز و طلا شاخص‌ها یک روز افزایشی را پشت سر گذاشتند. اسکناس دلار مرکز مبادله در روز گذشته شاهد رشد ارزش 114 تومانی بود و از رقم 49هزار و 625 تومان به رقم 49 هزار و 739 تومان رسید. قیمت حواله اسکناس آمریکایی نیز افزایش 107تومانی را تجربه کرد و در رقم 46هزار و 747 تومان ثبت شد.

اصلاح بازار سکه به اتمام رسید؟

شوک دلار و طلای جهانی به بازار سکه در روز شنبه زمینه‌ساز ورود قیمت سکه طلا طرح جدید به کانال 47میلیون تومانی شد. اما با جبران رشد ارزش دلار و طلای جهانی، سکه امامی نیز بخشی از رشد قیمت خود را جبران کرد و به کانال پایین‌تر بازگشت. روز گذشته قیمت این شاخص طلایی با نوسان ناچیز 25هزار تومانی در رقم 46میلیون و 525 هزار تومان ثبت شد. نیم سکه در روز دوشنبه نوسانی نکرد. ربع‌سکه با افت 400هزار تومانی به رقم 17 میلیون تومان رسید.