شماره روزنامه ۶۰۰۳
|

  • راز خاموشی ستاره‌های اقتصادی

    دنیای اقتصاد-گروه اقتصاد بین ‏الملل: شرایط مناسب برخی از اقتصادهای بزرگ مانند آمریکا و هند ممکن است مقامات این کشورها را به آفت خوش‏خیالی دچار کند. ستون‏نویس فایننشال‏تایمز به سیاستگذاران این کشورها توصیه می‏کند از سرنوشت «ستاره‌های» سابق اقتصاد جهانی که اکنون افول کرده‏اند، درس بگیرند و اشتباهات آنها را تکرار نکنند.
  • حضور ناموفق دلار در کانال۶۰

    دنیای اقتصاد: دلار در کانال ۶۰ هزار تومانی دوام نیاورد. به نظر می‌رسد سیگنال مثبتی که معامله‌گران انتظار آن را می‌کشیدند به بازار مخابره نشده است. در روز‌های اخیر خبر ایجاد آتش‌بس میان طرفین درگیر در نوار غزه انتظارات تورمی فعالان بازار ارز تهران را کاهش داده بود و انتظار می‌رفت این آتش‌بس در روز یکشنبه رخ دهد، اما عدم ایجاد توافق در دو روز اخیر دیدگاه معامله‌گران را مجددا افزایشی کرد. قیمت دلار که در روز یکشنبه در کانال ۶۰ معامله می‌شد دیروز به کانال ۶۱هزار تومانی بازگشت.
  • ماشه کاهش نرخ بهره کشیده خواهد شد؟

    دنیای اقتصاد: انتشار داده‌های شغلی آمریکا در روز جمعه سر و صدای زیادی میان اقتصاددانان به پا کرد و واکنش متفاوت بازارها را به دنبال داشت. شیب کاهشی بازدهی خزانه‌داری، آغاز روند معاملاتی طلا در محدوده مثبت و بازگشت بیت‌کوین به روال قیمتی سابق را باید واکنش بازارها به داده‌های نا‌مطلوب بازار کار دانست. این درحالی است که سیاستگذاران چشم‌انتظار گزارش تورمی در ماه آوریل هستند تا دقت عمل بیشتری در اتخاذ سیاست‌های آتی داشته باشند.
  • هشدار نکول بدهی برای اوکراین

    ايبنا: اوکراین در صورت نرسیدن به توافق با دارندگان اوراق قرضه خارجی، با خطر عدم پرداخت بدهی خود مواجه است. به گزارش المیادین، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گزارش داد که اگر اوکراین نتواند با دارندگان اوراق قرضه خارجی به توافقی برای پرداخت سود اوراق قرضه و رد بخشی از بدهی دست یابد، ممکن است تا ماه اوت نتواند پرداخت کند. این روزنامه توضیح داد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری غربی قبلا به اوکراین پیشنهاد داده بودند که کی‌یف پرداخت سود بدهی‌ها را از سر بگیرد و این صندوق‌ها بخشی از بدهی اوراق قرضه را که حدود ۲۰ میلیارد دلار است، پرداخت می‌کنند.
  • گسترش امیدواری در دومین اقتصاد بزرگ جهان

    ايسنا: یک نظرسنجی نشان داد که گسترش فعالیت خدمات چین در بحبوحه افزایش هزینه‌ها کاهش یافت، اما رشد سفارش‌های جدید تسریع شد و احساسات تجاری به‌شدت افزایش یافت تا امیدها به بهبود اقتصادی پایدار افزایش یابد. شاخص مدیران خرید خدمات از ۵۲.۷ در ماه مارس به ۵۲.۵ کاهش یافت و برای شانزدهمین ماه متوالی در منطقه انبساط باقی ماند.
  • فروش ۱۹۰کیلو شمش طلای استاندارد

    مرکز مبادله ایران: از مجموع ۲۷۰کیلوگرم شمش طلای عرضه‌شده در حراج های عمده و خرد تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران، ۱۹۰کیلوگرم با میانگین قیمت ۴میلیارد و ۴۳۲میلیون تومان به ازای هر شمش طلای استاندارد معامله شد.
  • افزایش دارایی‌های ارزی در فروردین امسال

    ایسنا: رئیس‌ کل بانک مرکزی اعلام کرد: در فروردین امسال میزان دارایی‌های ارزی کشور حدود ۲۰۰میلیون دلار افزایش یافته که به معنای تراز مثبت ۲۰۰میلیون دلاری خرید دارایی‌های ارزی نسبت به فروش آن است.
  • شاکله رشد اقتصادی ۱۴۰۲

    شادا: رهبر انقلاب در دیدار رمضانی مسوولان نظام ضمن تذکر برخی نکات برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»؛ فرمودند: «یکی از موانع که مربوط به شعار سال [هم] هست، مداخله‌های دولتی و حکومتی در مسائل اقتصاد است. این را ما سال‌ها است داریم مطرح می‌کنیم. امسال بنده مساله «مشارکت مردم» را در شعار سال قرار دادم، برای اینکه به امکانات مشارکت مردم بیشتر توجه شود و مردم در مسائل اقتصاد به معنای واقعی کلمه به عرصه بیایند. مردم یعنی توان مردم؛ توان مالی، توان فکری و ذهنی، توان ابتکاری؛ ابتکارات مردم وارد میدان شود. ما سود می‌بریم.»
  • شارژ رفاه با دورکاری

    دنیای اقتصاد: شوک کرونا باعث گسترش دورکاری در اکثر کشورها شد. حال پس از گذر از این همه‌گیری، اندکی از حجم دورکاری‌ها کم شده است؛ اما مزیت‌های آن باعث شده است که تعادل جدیدی میان کار و زندگی ایجاد شود. مطالعات جدید نیز نشان می‌دهد، می‌توان تعطیلات یا دورکاری نیروی کار را به نحوی تنظیم کرد که نه تنها اثر منفی در عملکرد اقتصادی نداشته باشد، بلکه باعث بهبود رفاه خانوارها شود. یک مطالعه جدید از صندوق بین‌المللی پول، اثرات کاهش زمان رفت و آمد بر افزایش رفاه را تایید کرده است. همچنین یک گزارش در اکونومیست نیز شکل جدید دورکاری در اقتصاد آمریکا را مورد بررسی قرار داده که باعث بهبود وضعیت زندگی افراد شده است. در هفته‌های اخیر، بحث تعطیلات دو روزه در ایران مطرح شده است که بسیاری از کارشناسان بر مزایای اجرایی شدن آن تاکید می‌کنند. بنابراین می‌توان همسو با عصر جدید پساکرونا، در اقتصاد ایران نیز تعادل جدیدی میان کار و زندگی تعریف کرد.
  • سرک دلار به کانال ۶۰

    دنیای اقتصاد: روز گذشته روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. به‌نظر می‌رسد سیگنال‌های سیاسی مثبت جدید و اظهارنظر‌های صورت گرفته توسط مقامات رسمی در رابطه با گشایش‌های ارزی در حالی تسهیل روند کاهش نرخ ارز است. اما در سوی دیگر بازار دارایی‌ها، فعالان صنف طلا همچنان از ادامه دادن به فعالیت‌های خود امتناع می‌کنند. به‌نظر می‌رسد مساله ثبت معاملات هنوز برطرف نشده و همین امر موجب نارضایتی فعالان صنف طلا شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار طلا در اکثر شهرستان‌ها در شرایط نیمه‌تعطیل است.
  • جایگزین اسکناس‌ کیلویی

    دنیای‌اقتصاد: خبرساز شدن تصویری از یک گردشگر روس با کیسه‌ای پر از دسته‌های اسکناس ریال، بار دیگر جای خالی اسکناس درشت در اقتصاد ایران را به سیاستگذار یادآوری کرد. البته باید توجه کرد این موضوع منافاتی با ضرورت مهار تورم به‌عنوان یک اولویت برای سیاستگذار ندارد، اما به نظر می‌رسد با کاهش ارزش ریال، انتشار اسکناس‌های جدید که قابلیت پوشش معاملات را داشته باشد، یک ضرورت محسوب می‌شود. از سوی دیگر می‌توان با اطلاع‌رسانی بیشتر، استفاده از کارت‌های اعتباری مخصوص گردشگران را هم رواج داد.
  • شتاب بیت‌کوین با افت آمار اشتغال

    دنیای اقتصاد: با انتشار گزارش وزارت کار در روز جمعه ۵ مه، روند قیمتی دارایی‌های پر تقاضای بازارهای جهانی تغییر مسیر دادند و در محدوده مثبت قرار گرفتند. بر این اساس بیت‌کوین با رشد ۱۴.۵ درصدی رو‌به‌رو شد و توانست بار دیگر حمایت کانال ۶۰ هزار دلاری را به دست آورد. از سوی دیگر فلز زرد نیز که در ماه اخیر با کاهش تنش‌ها در خاورمیانه با شیب کاهشی قیمت مواجه شد بود بار دیگر به کانال ۲۳۰۰ دلاری ورود کرد و با قیمتی معادل ۲۳۰۱ دلار بسته شد. تغییرات مثبت بازارها را باید اثر داده‌های شغلی بر بازارها دانست.
  • سه گروه امکان عرضه شمش طلا در مرکز مبادله را دارند

    بازار: سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: با موافقت بانک مرکزی از این به بعد سه گروه عمده عرضه‌کننده شمش طلا در مرکز مبادله خواهیم داشت.
  • شاگرد تنبل اقتصاد گروه هفت

    ايسنا: سازمان همکاری اقتصادی و توسعه هشدار داد که اقتصاد بریتانیا در مسیر رشد اقتصادی کند پیش می‌رود، بنابراین از اکثر کشورهای همتای گروه هفت عقب خواهد ماند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر