بده و بستانهای پنهان واشنگتن و تل آویو/ نتانیاهو در بن بست گیر افتاد

به گزارش اقتصادنیوز، برخی ناظران استدلال کرده‌اند که حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل یک حرکت نمادین بود. با این حال، آنگونه دنیس راس، مشاور سیاست خارجی دولت باراک اوباما به همراه دیوید ماکوفسکی، مدیر برنامه روابط اعراب و اسرائیل در موسسه خاور نزدیک با انتشار یادداشتی در فارن افرزمدعی شدند که ایران با توجه به تعداد پهپادها و موشک‌های پرتاب شده به سوی سرزمین‌های اشغالی، خواهان ضربه‌ای جدی به زیرساخت های این بازیگر بود. این مقاله توسط «اقتصادنیوز» در دو بخش ترجمه شده که بخش نخست در ادامه آمده است.

«راس» در ادامه این یادداشت ادعایی که به همراه «دیوید ماکوفسکی» مدیر برنامه روابط اعراب و اسرائیل در موسسه خاورنزدیک نوشت، ضمن اشاره به سیستم دفاعی اسرائیل تاکید کرد که تل‌آویو به تنهایی نتوانست موشک‌های ایران را رهگیری کن. دبه ادعای نویسندگان این یادداشت، به همان اندازه که حمله ایران بی سابقه بود، مداخله نظامی مستقیم ایالات متحده و تعدادی از متحدانش از جمله برخی کشورهای عربی نیز بی سابقه بود. فرماندهی مرکزی ایالات متحده، با مشارکت بریتانیا و اردن، یک سوم پهپادها و موشک‌های کروز را که ایران به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرد را رهگیری کرد. عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز مجموعه اطلاعاتی را به اشتراک گذاشتند که به اسرائیل در دفاع از خود کمک کرد. با توجه به اینکه جنگ اسرائیل با حماس در غزه خشم مردمان عرب را برانگیخته، آمادگی این گروه از بازیگران(کشورهای عربی) برای ایفای این نقش قابل توجه بود.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «تهران چگونه مشت واشنگتن و تل‌آویو را باز کرد؟/ روایت «دنیس رایس» از چرایی انفعال اسرائیل در برابر ایران» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.