19 copy

دیروز دوشنبه 23 خرداد ماه، نرخ دلار آزاد در بازار تهران شاهد کاهش بود. پس از افزایش چشمگیر نرخ این ارز در معاملات روز‌های ابتدایی هفته جاری و رسیدن به قله تاریخی 33 هزار و 150 تومان، روز گذشته نرخ این ارز به کانال 32 هزار تومانی بازگشت. در معاملات ابتدایی روز دوشنبه هر برگ اسکناس دلار آزاد با 10 تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم 33 هزار و 140تومان فعالیت خود را آغاز کرد. پس از گذشت چند ساعت از معاملات بازار در روز گذشته این نرخ شاهد کاهش و رسیدن به مرز 2کانال 32 و 33 هزار تومانی بود. در ساعات پس از ظهر دوشنبه بود که نرخ اسکناس آمریکایی پس از حضوری یک روزه در کانال بالاتر به پله نهایی کانال 32 هزار تومانی بازگشت و تا انتهای روز در این پله به نوسان پرداخت. به عقیده بسیاری از فعالان ارزی این توقف در روند افزایشی نرخ شاخص ارزی می‌تواند ناشی از سیاست‌های جدید ارزی نهاد‌های بازار‌ساز باشد. علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته در جلسه خود با تعدادی از صرافان بازار تهران ضمن اشاره بر افزایش سطح درآمد‌های نفتی و پتروشیمی کشور گفت: توجه به وضعیت خوبی که در حوزه درآمدهای ارزی کشور چه به لحاظ حواله و چه اسکناس داریم، می‌توانیم تعادل خوبی را در بازار ایجاد کنیم. صالح‌آبادی در این زمینه ادامه داد: هیچ موقع در تاریخ بانک مرکزی این میزان از اسکناس را که الان در بانک داریم، نداشتیم. به هر نحوی که بازار تقاضای واقعی داشته باشد، آمادگی پوشش آن را داریم.

از سوی دیگر طبق سیاست‌های جدید این نهاد بازار‌ساز، صادرکنندگان و دارندگان اسکناس‌های خارجی می‌توانند با قیمت توافقی دارایی‌های ارزی خود را در صرافی‌ها به فروش برسانند تا با افزایش حجم اسکناس در صرافی‌ها بخشی از حجم تقاضای موجود در بازار تامین شود. به عقیده کارشناسان بازار تهران در صورت ورود اسکناس‌های مذکور به چرخه بازار، نرخ ارز در معاملات آزاد می‌تواند شاهد کاهش نسبی باشد.

 واکنش سکه به تعدیل قیمت دلار

روز گذشته سکه طلا طرح جدید نیز در بازار تهران روندی مانند روند قیمت دلار را در پیش گرفت. هر قطعه از این فلز گران‌بها که در راستای نوسانات قیمت ارز به کانال قیمتی 16 میلیون تومانی وارد شده بود، روز گذشته به سطوح قیمتی کانال پایین‌تر بازگشت. در نهایت قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات عصر روز گذشته با حدود 420هزار تومان کاهش در رقم 15میلیون و 970هزار تومان معامله شد. از جمله نکات قابل توجه بازار سکه و طلا در روز گذشته می‌توان به افزایش چشمگیر نرخ حباب ربع سکه اشاره کرد. به اختلاف میان ارزش ذاتی سکه با نرخ‌های معامله شده در بازار، حباب قیمتی این کالا می‌گویند. طبق محاسبات نرخ حباب هر قطعه ربع سکه بهار آزادی به محدوده قیمتی 2 میلیون و 470 تا 2 میلیون و 520 هزار تومان رسید.