یکی از این کاربران خطاب به دولتمردان نوشت: «آقایان که با شعار اصلاح ساختار در اقتصاد به روی کار آمدید، اکنون اختلاف ۳۰‌درصدی دلار آزاد با نیما برایتان عادی شده؟ ادامه این روند به فروپاشی اقتصاد منجر می‌شود. با کدام وجدان حاضرید تولیدکننده بیچاره ۳۰‌درصد سودش را تحت نام دلار نیما به شما تقدیم کند؟» کاربری به‌نام نیما هم هدف دولت از حذف ارز ۴۲۰۰ را یادآور شد و نوشت: «هدف از حذف ارز ترجیحی، فقط ایجاد یک ابرتورم بود؟ فاصله دلار بازار آزاد با نیمایی هر روز در حال بیشتر‌شدن است. ظاهرا فقط با اسم دلار جهانگیری مشکل داشتند!» یکی از کاربران بورسی توییتر هم از اثرات مخرب عدم‌رشد دلار نیمایی نوشت: «دولت با عدم‌رشد دلار نیمایی هم به سهامداران و هم به تولید لطمه می‌زند و هم نقدینگی رو ‌‌‌‌‌‌‌‌‌به سمت بازارهای کالایی سوق ‌‌‌‌‌‌‌‌‌میده. برای نمونه گواهی سپرده کالایی در مدت اخیر سود بسیار خوبی به دارندگانشون دادن و‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نوسانات همه در جهت مثبت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌بوده.‌»

 پس‌‌‌‌‌‌‌‌‌لرزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های لغو عرضه خودرو در بورس‌کالا

تعلیق عرضه خودرو در بورس‌کالا هنوز مورد نقد اهالی بازار است و همچنان درباره آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسند. انتقادها پس از توضیحات امید قالیباف مجری صداوسیما که به‌تازگی سخنگوی وزارت صمت شده، بیشتر هم شده است. او در توییتی نوشته بود: «وزارت صمت نه قرعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشی می‌کند، نه زیرساخت آن را ایجاد کرده، قرعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشی را هم اختراع نکرده، بلکه هدف حذف آن است. ما از اختیارات قانونی خود برای تنظیم‌بازارها استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم، بیشتر مواقع با ابزار بورس‌کالا اما گاهی هم نه. برای توقف عرضه ۴۰۰ خودرو لوکس لازم نیست همه‌چیز زیر سوال برود.‌» بعد از این توضیحات، کاربران فضای‌مجازی نه‌‌‌‌‌‌‌‌‌تنها قانع نشدند بلکه از اینکه این مجری صداوسیما حاضر شده منافع مردم را نادیده بگیرد عصبانی شدند. یکی از این کاربران خطاب به قالیباف نوشت: «بهتره به‌جای کلی‌گویی، به دنبال دلایل منطقی حذف عرضه در بورس‌کالا آن‌هم یک روز قبل از عرضه باشید. چه کسی می‌خواهد پاسخگوی ضرر و زیان افرادی باشد که قصد خرید داشتند؟ چرا باید یه عده با قرعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشی سود کنند و یه عده با وعده عرضه در بورس و راهکار قانونی ضرر کنند؟»

یکی از خبرنگاران بورسی هم زیر پست سخنگوی وزارت صمت به کنایه نوشت: «آقای قالیباف، مجری سابق، سخنگوی فعلی صمت! پس اگر قرعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشی را وزارت صمت انجام نمیده ارواح میان خود به خود انجام میدن! اگر قرعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشی خودرو ارتباطی به وزارت صمت نداره، پس تو این ۲‌ماه وزارت خونه دیگه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای بوده که درخصوص قرعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشی اظهارنظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرده؟!»‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خبرنگار دیگری نوشت: «احتمالا صداوسیما میاد قرعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشی برگزار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنه. هنوز آقای قالیباف نمیدونه پستش عوض شده! شما الان مشاور وزیری یا مجری صداوسیما بالاخره؟! الان بازار خودرو رو تنظیم کردید دیگه؟ دست شما درد نکنه واقعا خسته نباشید آقای قالیباف، دقیقا وزارت صمت درخصوص خودرو چه‌کار میکنه؟‌»

کاربر دیگری هم به اعتراض نوشت: «تو این شرایط سخت که مردم دارایی و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شون رو میبرند صندوق امانت می‌گذارند، ۴۰۰ میلیارد‌تومان پول اومده که در بورس‌کالا رقابت کنه، اونوقت به‌راحتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ذارن رانت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های میلیاردی تو جیب دلال‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خودرو بمونه و به ریش بازار سرمایه ایران بخنده!» کارشناسان بورسی و اقتصادی نیز جزو کاربرانی بودند که به لغو عرضه خودرو در بورس اعتراض داشتند. علی سعدوندی یکی از این افراد بود که نوشت: «چه کسی تصور می‌کرد در دولت مردمی کار به‌جایی برسد که در شب عرضه خودرو در بورس‌کالا وضعیت وارونه شود.» شاهین چراغی هم نوشت: «اگرقیمت فروش خودرو واقعی باشد: ۱- باتوجه به تاثیر روانی آن، بورس از وضعیت موجود خارج می‌‌شود ۲- شرکت‌های خودروسازی بهانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای جلوگیری از واردات ندارند ۳- مردم در خرید حق‌انتخاب دارند ۴- بساط رانت‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواری برچیده می‌شود ۵- مردم اعتقاد پیدا می‌کنند دولت به‌معنای واقعی در حال اصلاح اقتصادی است.‌»‌‌‌‌‌‌‌‌‌


حسین زمانی

کارشناس بازار سرمایه:

یه روزی که بورس برای سرمایه‌گذاری مناسب نبود و حباب داشت، به هرکس می‌گفتیم نیایید، کسی گوش نمی‌داد و میومد! حالا هم که در ایده‌آل‌ترین زمان برای سرمایه‌گذاری است مجددا کسی به حرف ما گوش نمیده و نمیاد! کلا عادت کردیم کسی به حرف ما گوش نکنه!


مبین ناظمی

فعال بازار سرمایه:

سکه و دلار سقف‌های جدید می‌بینن ولی بورس نه! چرا؟ چون بی‌اعتمادی در بازار موج میزنه و به زور ۳-۴ تا سهم هم دیگه نمیشه شاخص رو نگهداشت.


رضا خانکی

کارشناس بازار سرمایه:

با دلار نیمایی ۲۴‌هزار تومنی به‌معنای واقعی کلمه شرکت‌های بورسی که عرضه‌کننده اصلی دلار در این سامانه هستند، دارند به کل اقتصاد ایران یارانه می‌دهند. از جیب سهامداران به کام ملت.


مجید شاکری

کارشناس اقتصادی:

چیزی به اسم راه‌حل داخلی یا راه‌حل خارجی وجود ندارد. در نقطه‌ای هستیم که هر کنش خارجی پیش‌نیاز‌ها و پس‌نیازهای داخلی دارد و هر اقدام داخلی برای حداقل توفیق نیاز به اقدامات ایجابی سیاست خارجی دارد.