پیشتازی خرس‏‏‌های طلا

زمزمه‌‌‌ها و شایعات بازار

جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوییس، در کنفرانس خبری اظهار کرد برای فرار از آنچه که قله تورم ۴۰ ساله می‌‌‌نامیم باید فدرال رزرو انتظارات خود را تغییر داده و نرخ بهره را تا انتهای سال به ۵/ ۳‌درصد برساند. چارلز ایوان، رئیس فدرال رزرو شیکاگو نیز در صحبت‌‌‌هایی مدعی شد فدرال رزرو باید انتظارات خود برای نرخ بهره را تا ۵/ ۲‌درصد افزایش دهد. فدرال رزرو در جلسه قبلی خود نرخ بهره را ۲۵/ ۰درصد افزایش داد و باتوجه به پیش‌بینی‌‌‌های منتشر شده از این بانک، سیاستگذاران اقتصادی آمریکا قصد دارند تا نرخ‌‌‌ بهره را به ۹/ ۱‌درصد برسانند. اما آنچه از صحبت‌‌‌های برخی اعضا مشخص است، این افراد معتقدند فدرال رزرو تورم را دست کم گرفته و برای متوقف کردن آن نیاز به نرخ‌های بهره بالاتری است.در آخرین گزارش تورمی آمریکا، میزان افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده ۵/ ۸‌درصد افزایش داشت. هرچند که قیمت بیشتر کالاها به خصوص انرژی و غذا به‌‌‌شدت افزایش یافته بود، اما کاهش تورم در برخی کالاها مانند خودروهای استفاده شده این نوید را می‌داد که ممکن است به‌زودی بخش قابل‌‌‌توجهی از توان تورم کاهش یابد. البته هنوز دوعامل اساسی وجود دارد که می‌توانند به ناگهان ورق را کاملا به ضرر اقتصاد جهانی برگردانند. اولین موضوع جنگ روسیه و اوکراین است که می‌تواند وارد مرحله‌‌‌های جدیدتر و شدیدتری شود. از طرف دیگر شیوع ویروس کرونا در شانگهای چین نیز به میزان نگرانی‌ها افزوده است، به علاوه مشخص نیست تاثیرگذاری این موج جدید تا چه میزان افزایش خواهد داشت.

اثرات نرخ بهره بر بازارها

درحال حاضر بر اساس رای‌‌‌گیری CME FedWatch که نظرات بازار درخصوص مسائل گوناگون را بررسی می‌کند، ۹۱‌درصد معامله‌‌‌گران معتقدند که فدرال رزرو در جلسه ماه آینده نرخ‌‌‌ بهره را به میزان ۵/ ۰‌درصد افزایش خواهد داد و به ۷۵/ ۰‌درصد خواهد رساند. درحال حاضر با توجه به انتظارات بازار و شرایط معاملات، مشخصا معامله‌‌‌گران به اوراق قرضه آمریکا و دلار این کشور تمایل بیشتری دارند. دلار آمریکا موفق شد که در برابر ین ژاپن به بیشترین ارزش خود طی ۲۰ سال اخیر دست پیدا کند که حاصل افزایش نرخ بهره و بهره اوراق قرضه آمریکا بود. چنانچه فدرال رزرو قصد داشته باشد تا انتظارات خود را افزایش دهد، این موضوع به رشد ارزش دلار در برابر دیگر ارزها و همچنین افزایش بهره اوراق قرضه آمریکا  منجرخواهد شد.

از طرف دیگر با افزایش بازدهی اوراق قرضه آمریکا و ریسک کمتر آن نسبت به طلا، بخش زیادی از سرمایه‌‌‌‌‌‌های موجود در طلا به سمت اوراق قرضه آمریکا حرکت خواهد کرد. اما ثابت‌‌‌تر شدن شرایط اقتصادی می‌تواند بخشی از سرمایه‌‌‌های ریسک‌‌‌پذیر را به سمت بازارهای ریسکی‌‌‌تر مانند بازار سهام و بازار رمزارزها سوق دهد. در بازار سهام بین‌المللی نیز انتظار می‌رود بازار سهام شرکت‌های حوزه تکنولوژی داغ‌‌‌تر از دیگر بازارها باشد.