هجوم خرس‌ها به بازار بیت‌کوین

بیت‌کوین به‌عنوان پرچمدار بازار رمزارزها، حدود یک ماه است که در بالای کانال ۳۰هزاردلاری در حال نوسان است. در این مدت فعالان خرسی این رمزارز دوبار تلاش کردند تا مقاومت  این محدوده را بشکنند و قیمت روزانه آن را در زیر این کانال به اتمام برسانند. اما سمت گاوی بازار همواره در برابر این خواسته تلاش کرده است. اکنون سه ماه از رسیدن بیت‌کوین به اوج ۶۵هزاردلاری می‌گذرد و از آن زمان تا به حال، این رمزارز ۵۴ درصد از ارزش خود را از دست داده‌است. سایر رمزارزها نیز با پیروی از رفتار بیت‌کوین‌ در حال نوسان در کانال‌های مشخص هستند. اتریوم، دومین رمزارز بزرگ بازار، بین قیمت‌های هزار و ۸۵۰ و۲‌هزار و۱۰۰ دلار در حال نوسان است. اتفاقات ماه‌‌های اخیر در بازار رمزارزها مثل ممنوعیت استخراج رمزارز در چین و فشارهای نظارتی و مالیاتی دولت‌ها بر صرافی‌ها و معامله‌گران باعث شد تا بیت‌‌کوین و سایر رمزارزها ریزش تاریخی را تجربه کنند. از آن تاریخ تا به‌حال می‌توان گفت که کلیت بازار ارزهای دیجیتالی را خرس‌ها کنترل می‌کردند و روند نزولی داشته ‌است. این رکود در آن زمان در شرایطی رخ داد که بسیاری از تحلیلگران دقیقا عکس این اتفاق را پیش‌بینی می‌کردند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد که روند صعودی بیت‌کوین همچنان ادامه داشته‌باشد تا حدی که برخی امیدوار بودند تا قیمت‌های ۶ رقمی را برای بیت‌کوین ببینند. اما آیا رکود فعلی بازار فقط یک تلنگر در یک مسیر صعودی است در غیر این‌صورت، آیا بازار رمزارزها به نوعی به قلمرو نزولی طولانی‌مدت بازگشته است که آخرین‌بار در سال ۲۰۱۸ دیده شده است؟

پروژه‌های رمزارز

بودجه هر پروژه مربوط به ارزهای دیجیتال یکی از شاخص‌های مهم نشان‌دهنده احساسات در بازار است و سال ۲۰۲۱ سال برجسته‌ای برای استارت‌آپ‌های ارز دیجیتال بوده است. همان‌طور که کوین‌تلگراف گزارش داد‌، صنعت رمزنگاری در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ بودجه بیشتری نسبت به کل سال ۲۰۲۰ با بودجه ۶/ ۲میلیارددلار دریافت کرده‌است، به نظر نمی‌رسد که رکود ماه آوریل اشتهای سرمایه‌گذاران خطرپذیر را از بین برده‌باشد. در اواخر ماه می، گروه دارایی رمزنگاری مایک نووگراتز اعلام کرد که یک صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار راه‌اندازی کرده است. جریان مبادلات اخیر در بازار رمزارزها نیز نشان‌دهنده یک تغییر صعودی هستند. در این صورت تعداد نهنگ‌های بازار (کیف‌پول‌هایی با اثرگذاری بالا در بازار) و میزان بیت‌کوین‌های نگهداری‌شده در صرافی‌ها اهمیت پیدا می‌کند.

ماتی گرینسپان، بنیان‌گذار و مدیرعامل کوانتوم اکونومیک، به نقل از کوین‌تلگراف گفت: «در حال‌حاضر حجم رمزارزها در بین مبادلات کمترین میزان موجود در تمام سال است. به محض این که معاملات دوباره آغاز شود، این می‌تواند نشان‌دهد که آرامش کامل است.» با این حال، طی هفته‌های اخیر، سیستم‌عامل‌های تجاری بار دیگر شاهد خروج وجوه از بازار بوده‌اند.

 از یک طرف، هیاهوی نظارتی و کاهش قابل‌توجه در حجم معاملات که نشان‌دهنده عدم‌علاقه و تعامل کلی در بازار است؛از سویی، برخی معیارها و شاخص‌های گویای احساسات سرمایه‌گذاران وجود دارد که به نظر می‌رسد به نفع ادامه بازار گاوی جمع شده‌اند. با این حال‌ در عمل‌ مسائل نظارتی همچنان بازار را آشکار و ثابت می‌کنند که مدل‌های قیمت و بودجه لزوما نمی‌توانند نگرانی‌ها را برطرف کنند. اگر فشارهای جدی دیگری نیز وجود داشته باشد، ممکن است بازار گاوی نتواند بهبود یابد.

شکست روند صعودی طلا

با آغاز هفته کاری جدید طلای جهانی نزولی شد، با این‌حال‌ بازدهی خزانه‌داری آمریکا علاوه بر نگرانی در مورد افزایش تعداد موارد کووید-۱۹ در سطح جهان و تاثیر آن بر بهبود اقتصاد جهانی، زیان فلز زرد را محدود کرد. معاملات طلا در ابتدای هفته در قیمت هزار و ۸۱۵ دلار آغاز شد و از همان ابتدا روند نزولی را در روز دوشنبه آغاز کرد. معاملات طلا تا ساعت ۲ روز دوشنبه با ثبت ۴/ ۰ درصد ریزش به هزار و ۸۰۳ دلار رسید. این در حالی رخ داد که شاخص ارزش دلار آمریکایی در حال صعود مجدد و نزدیک‌شدن به شاخص ۹۳ واحدی بود. شاخص دلار با رشد ۳۲/ ۰ درصدی در حال نزدیک‌شدن به سقف ۱۰۵ روزه خود است و در صورت ردشدن از ۳/ ۹۳ واحدی می‌تواند برای صعود امیدوارتر باشد. بازار سهام جهانی نیز در روند نزولی قرار داشت، زیرا نگرانی در مورد افزایش تورم و افزایش تعداد موارد ابتلا به کووید-۱۹ همچنان ادامه دارد. طبق داده‌های دانشگاه جان‌هاپکینز، تعداد موارد جهانی ابتلا به کرونا از ۱۹ ژوئن تا‌کنون از ۱۹۰ هزارنفر گذشته‌است.