به گزارش کوین تلگراف، الکس کروگر، موسس شرکت مدیریت سرمایه‌‌‌گذاری Aike Capital گفته است اگر اطلاعات تورم آمریکا که در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد، نرخ تورم بیشتری را نسبت به مقدار پیش‌‌‌بینی‌‌‌‌‌‌شده نشان دهد، ممکن است قیمت بیت‌کوین تا ۳۰ هزار دلار نیز کاهش یابد.

انتظار می‌‌‌رود شاخص قیمت مصرف‌‌‌کننده (CPI) در سال جاری و تا ماه دسامبر ۱/ ۷ درصد و ماهانه نیز ۴/ ۰ درصد افزایش یابد. افزایش این شاخص نشان می‌دهد که چرا مسوولان فدرال رزرو به دنبال تسریع طرح عادی‌‌‌سازی سیاست پولی خود هستند.

طبق اطلاعات منتشرشده در تاریخ ۷ ژانویه، موضوع دیگری که به این طرح کمک و از آن پشتیبانی می‌‌کند، عادی‌‌‌سازی بازار کار است که شامل افزایش درآمد و کاهش نرخ بیکاری است. بیت‌کوین اکنون یک دارایی کلان است و معامله‌‌‌گران در تغییر نقدینگی با آن برخورد متفاوتی دارند. با کاهش نقدینگی، بازیگران بزرگ و مهم این عرصه به فروش بیت‌کوین می‌‌‌پردازند و تمام رمزارزهای دیگر نیز از بیت‌کوین پیروی می‌‌کنند. تحلیل کروگر در توییتر بسیار جالب و قابل تامل است. او جوانب زیادی را در نظر گرفته است. از این رو توضیحات کامل‌‌تر او درباره تصمیمات اخیر فدرال رزرو بر قیمت بیت‌کوین و بازار کریپتو در ادامه بیان شده است. او در توییتر نوشت سیر پیش‌‌‌بینی‌‌‌های فدرال رزرو بدین شرح بوده است:

انتظار می‌‌‌رود در سال ۲۰۲۲ هیچگونه افزایش نرخ بهره وجود نداشته باشد (کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در ماه ژوئن ۲۰۲۱)؛ انتظار می‌‌‌رود در سال ۲۰۲۲ افزایش اندکی در نرخ بهره صورت بگیرد و اعلام شد که طرح کاهش تسهیل کمی (Quantitative Easing) آغاز شود (کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در ماه سپتامبر ۲۰۲۱)؛ اعلام روند کند کاهش تسهیل کمی (کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در ماه نوامبر ۲۰۲۱)؛ انتظار افزایش سه نوبتی نرخ بهره به علاوه تسریع کاهش تسهیل کمی (کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در ماه دسامبر ۲۰۲۱)؛ بحث درباره تسریع عادی‌‌‌سازی ترازنامه برای سال ۲۰۲۲ (کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در ماه دسامبر، در صورت‌‌جلسه‌‌‌ای که هفته پیش منتشر شده، عنوان شده است) .

به این‌‌ترتیب، کمتر از ۶ ماه، موضع فدرال رزرو از عدم افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ به افزایش سه نوبتی آن، تسریع کاهش طرح تسهیل کمی و گفت‌وگو درباره عادی‌‌‌سازی ترازنامه تغییر کرد. تسریع عادی‌‌‌سازی، نکته به‌‌شدت نزولی برای بازار است. عادی‌‌‌سازی ترازنامه به چه معنا است؟

عادی‌‌‌سازی ترازنامه به معنای معکوس‌‌‌سازی خرید دارایی‌‌‌ها تحت طرح تسهیل کمی است. به این موضوع Quantitative Tightening نیز گفته می‌شود. تحت این شرایط، فدرال رزرو، از تزریق ۱۲۰ میلیارد دلار به اقتصاد، به کاهش ۸۰ میلیارد دلار از اقتصاد تغییر موضع می‌دهد. این یعنی اختلافی ۲۰۰ میلیارد دلاری در ماه.

کروگر در ادامه توییت خود اذعان کرد قیمت بیت‌کوین هم‌‌‌اکنون کاهش بسیار زیادی نسبت به رکورد خود داشته است و اکنون از نظر تکنیکال در شرایط اشباع فروش قرار دارد. اگر CPI کاهش ناگهانی داشته باشد، انتظار می‌‌‌رود قیمت (بیت‌کوین) برای مدتی مورد توجه قرار بگیرد و به ترند تبدیل شود. اگر CPI افزایش ناگهانی داشته باشد، قیمت بیت‌کوین به کانال ۳۰هزار دلار وارد می‌شود و Tradfi (امور مالی سنتی) تضمین می‌‌کند که این اتفاق رخ خواهد داد. سرانجام تورم نیز به سه دلیل کاهش خواهد یافت: سیاست پولی سختگیرانه‌‌‌تر، کاهش گلوگاه‌های عرضه، نیروهای ضدتورمی بلندمدت.

فدرال رزرو از ماه مارس ۲۰۲۰ تاکنون، ماهانه در حال خرید ۸۰ میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی و ۴۰ میلیارد دلار اوراق بهادار دارای رهن است. در این بین، بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره خود را نزدیک به صفر حفظ کرده است، در نتیجه وام‌‌‌دهی به افراد و کسب‌‌‌وکارها ارزان‌‌تر می‌شود. اما آسیب و تاثیر جانبی سیاست پولی نامناسب، نرخ تورم بیشتری است که در ماه نوامبر ۲۰۲۱ به ۸/ ۶ درصد یعنی بالاترین میزان طی چهار دهه اخیر رسیده است. بنابراین اکنون فدرال رزرو که مدعی بود افزایش شاخص مصرف‌‌‌کننده موقتی است، موضع خود را از عدم افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ به افزایش سه نوبتی نرخ بهره در راستای عادی‌‌‌سازی ترازنامه خود تغییر داده است.

لئو گروهوسکی، مدیر ارشد سرمایه‌‌‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه BNY Mellon گفته است: این موضوع پیچیده‌‌‌تر از آن چیزی است که انتظار داشتیم و تغییر موضع فدرال رزرو، تعجب‌‌‌برانگیز بوده است.

او افزود: اکثر حاضران در بازار نرخ بهره بالاتر و سیاست پولی ضعیف‌‌‌تر و نامناسب‌‌‌تری را انتظار داشتند، اما هنگامی که سرمایه‌های فدرال رزرو را بررسی می‌‌کنیم با احتمال ۹۰ درصد افزایش نرخ بهره در ماه مارس مواجه می‌‌‌شویم. این مقدار در روز اول سال جدید ۶۳ درصد بود.