در یک سال اخیر سرعت رشد بازار رمزارزها در هند بیش از دیگر کشورهای دنیا بود و گزارش‌های دولت هند نشان داد که جوانان بیشترین سرمایه‌گذاری را در این بازار انجام داده‌اند.

اما پذیرش رمزارزها در هند فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده است. قانون‌گذاری در بازار رمزارزها در هند از سال ۲۰۱۸ شروع شده است. بانک مرکزی هند فعالیت بانک‌ها در بازار رمزارزها را ممنوع اعلام کرد، ولی در سال ۲۰۲۰ دادگاه عالی هند این قانون را لغو و تاکید کرد در شرایطی که اقتصاد دنیا به سمت پذیرش رمزارزها حرکت می‌کند، هند نمی‌تواند از این فضا فاصله بگیرد و باید با حفظ زیرساخت‌های مالی و اقتصادی از فرصت‌های دنیای دیجیتال به بهترین شکل استفاده کند و سرمایه‌گذاری خود را در بازار رمزارزها به صورت هدفمند انجام دهد.

اوایل سال جاری دولت هند اعلام کرد طرحی برای مبارزه با فعالیت غیرقانونی در بازار رمزارزها تهیه کرده است و تاکید کرد سرمایه‌گذاری و مبادله در بازار رمزارزهای دولتی هند مجاز است. طبق این طرح افراد و شرکت‌ها می‌توانند در بازارهای رمزارزهای هندی که پشتوانه دولت هند را دارند سرمایه‌گذاری کنند، ولی هنوز اطلاعاتی درباره تایید یا عدم تایید این طرح در اختیار نیست.  با وجود اینکه هند هنوز این بازار را رسما مورد تایید قرار نداده است، ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهای زیادی در حال برداشتن گام‌های مهم برای پذیرش رمزارزها هستند. از جمله این کشورها می‌توان به سنگاپور، بریتانیا، ژاپن و کانادا اشاره کرد. البته اتحادیه اروپا هم در این مسیر گام برداشته است و قوانینی را برای نظارت بر بازار رمزارزها و مبادلاتی که در این بازار انجام می‌شود، تهیه کرده است.

اما سوال این است که کشورها برای زمینه‌سازی و پذیرش رمزارزها چه سیاستی در پیش گرفته‌اند؟

اغلب کشورها اعلام کردند ثبت مبادلات رمزارزها و گزارش آنها ضروری است. شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید به صورت رسمی ثبت شوند و اطلاعات مالی آن به صورت دوره‌ای در اختیار دولت قرار بگیرد. این کار می‌تواند حجم مبادلات رمزارزها در بازه‌های زمانی مشخص را تعیین کند و امکان دریافت مالیات از این بازار را نیز فراهم کند.

از طرف دیگر باید سیستمی برای افزایش سطح ایمنی در فضای مجازی طراحی شود تا از دزدی‌ها و کلاهبرداری‌های اینترنتی هم جلوگیری شود. نکته مهمی که درباره بازار رمز ارزها باید در نظر داشت این است که بازار وسعتی جهانی دارد و نمی‌توان این طور برآورد کرد که تنها کشورهای صنعتی از این بازار استفاده می‌کنند.  البته به دلیل حجم بالای مبادلات در این بازار، اقتصادهای بزرگی مانند آمریکا و چین و هند نگرانی‌هایی درباره کارکرد و تاثیر آن روی اقتصاد کشور دارند؛ ولی آنچه کارشناسان بیان می‌کنند این است که این بازار ماندنی است و باید آن را پذیرفت و نمی‌توان در مقابل تغییرات تکنولوژیک‌ و ساختار مالی دنیا مقاومت کرد. از طرف دیگر امروزه بیشترین استقبال از این بازار توسط افراد ۱۸ تا ۳۰ سال انجام می‌شود و این سرمایه‌گذاران خرد می‌توانند در سال‌های آتی به نسلی تبدیل شوند که بازار را هدایت می‌کنند. اما همچنان مساله نظارت بر این بازار و حفاظت از آن اهمیت زیادی دارد و نباید نادیده گرفته شود.