1402؛ سال‌افتتاح 12 مجتمع پتروشیمی

بهره‌‌‌‌‌برداری از ۱۲ مجتمع پتروشیمی

به اعتقاد معاون وزیر نفت با اضافه‌شدن این مجتمع‌‌‌‌‌های پتروشیمی، از تولید محصولات بالادستی و میانی پتروشیمی و همچنین صنایع خوراک بی‌‌‌‌‌نیاز می‌شویم. همه سهامداران و سرمایه‌‌‌‌‌گذاران باید همت را بر این بگذارند که با کمک شرکت ملی صنایع پتروشیمی این برنامه راهبردی سال ‌را به بهترین نحو محقق کنیم. به گفته او امسال با بهره‌‌‌‌‌برداری از طرح‌های جدید، ۱۲مجتمع تازه پتروشیمی به مجتمع‌‌‌‌‌های پتروشیمی کشور افزوده می‌شود. در حدود یک ماه گذشته نیز پالایشگاه گاز هویزه خلیج‌فارس به بهره‌‌‌‌‌برداری رسید. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه انتظار ما این است که سرمایه‌‌‌‌‌گذاران صنعت پتروشیمی با همت همه فناوران داخلی و سازندگان کالا و تجهیزات در دو تا سه حوزه کارهای نیمه‌‌‌‌‌تمام را کامل کنند، گفت: اهتمام شرکت ملی صنایع پتروشیمی این است که وابستگی ۱۵ تا ۲۵‌درصدی به کالا و تجهیزات را که در برخی از طرح‌ها وجود دارد به صفر نزدیک کنیم تا صنعت پتروشیمی نیازهای کالایی و تجهیزاتی خود را از سازندگان داخلی تامین کند.

به گفته شاهمیرزایی در بخش مواد شیمیایی و کاتالیست‌‌‌‌‌ها برنامه اعلام‌شده‌است و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با کمک همه فناوران، پارک‌‌‌‌‌ها، مراکز پژوهشی و دانشگاهی همت ویژه‌‌‌‌‌ای را در دستور کار قرار دادند تا پایان دولت سیزدهم تولید همه کاتالیست‌‌‌‌‌های مورد‌نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی که به‌عنوان یک محصول راهبردی در پتروشیمی‌‌‌‌‌ها مورد‌نیاز است، تحقق یابد. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تاکید بر اهمیت خودکفایی در کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی گفت: اگر در این زمینه خودکفا بودیم گام‌های تکمیل زنجیره ارزش را سریع‌تر برمی‌‌‌‌‌داشتیم که البته برنامه راهبردی و قطعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دولت سیزدهم تحقق همین امر است تا جشن تکمیل زنجیره ارزش را در سال‌های نه‌‌‌‌‌چندان دور بگیریم.

ادامه خودکفایی در کاتالیست

به اعتقاد مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ‌توانایی لازم برای خودکفایی در صنعت پتروشیمی درمیان متخصصان و دانشمندان ایرانی وجود دارد. او گفت: برنامه این شرکت این است که در کاتالیست‌‌‌‌‌ها تا پایان این دولت و کالا و تجهیزات حداقل در ۵ تا ۶ سال‌آینده به خودکفایی برسیم. در اجرای طرح‌های موجود توانا هستیم، اما در بومی‌‌‌‌‌سازی دانش‌‌‌‌‌های فنی باید تمرکز کنیم.

شاهمیرزایی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی  در بخش حفظ محیط‌زیست شاگرد اول صنایع دیگر است، گفت: بالغ بر ۵۳‌درصد فضای صنعتی مجتمع‌‌‌‌‌های پتروشیمی کشور به فضای سبز اختصاص داده شده‌است، در حالی ‌‌‌‌‌که تکلیف این صنعت اختصاص حداکثر ۱۰‌درصد از فضای صنعتی است.  به گفته معاون وزیر نفت بسیاری از طرح‌های صنعت پتروشیمی مانند طرح همت و همچنین ان‌‌‌‌‌جی‌‌‌‌‌ال‌‌‌‌‌ها که پتروشیمی‌‌‌‌‌ها ورود کرده‌‌‌‌‌اند، «از پروژه‌های زیست‌محیطی هستند و حتی صنعت پتروشیمی فراتر از آن به‌‌‌‌‌منظور بهبود فرآیندها و استفاده از فرآیندهای سازگار با محیط‌زیست برنامه‌‌‌‌‌ریزی کرده‌است. با تبدیل منابع خام هیدروکربوری به محصولات باارزش و نهایی، بیشترین اشتغال، کمترین سرمایه‌گذاری، کمترین انرژی‌‌‌‌‌بری و بالاترین ارزش‌افزوده در کشور ایجاد می‌شود.»

تنظیم و کنترل بازار پتروشیمی

به گفته شاهمیرزایی تنظیم و کنترل بازار محصولات پتروشیمی از سیاست‌های اصولی شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که در این دولت به‌‌‌‌‌طور جدی پیگیری می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در پی تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌ای که پارسال میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شهرک‌های صنعتی وزارت صمت منعقد شد، امروز شاهد این هستیم که ۴‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد ‌تومان سرمایه‌درگردش واحدهای تکمیلی از طریق فروش اعتباری تامین شده‌است و مصمم هستیم این مقدار را ارتقا دهیم. او با بیان اینکه مدیریت طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی نظارت و راهبری طرح‌های پتروشیمی را به جد پیگیری می‌کند، گفت: مصمم هستیم مجوزهایی را که در سال‌های گذشته داده‌شده اما سرمایه‌‌‌‌‌گذاران برنامه‌‌‌‌‌ای برای اجرای آنها ندارند را تعیین‌تکلیف کنیم، به‌طوری‌که غربالگری ۱۰ تا ۱۵ مجوز انجام‌شده و از مدار خارج شده‌اند و خوراک آنها برای برنامه‌‌‌‌‌ریزی طرح‌های جدید آزاد شده‌است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ۱۰۵ طرح پتروشیمی هم‌‌‌‌‌اکنون در حال اجراست که طرح‌های پتروشیمی گچساران، آرتا انرژی و پتروناد آسیا از مواردی هستند که امسال به بهره‌‌‌‌‌برداری می‌رسند. شاهمیرزایی گفت: امسال مجتمع‌‌‌‌‌های تولیدی مکلف هستند در شرایطی که محدودیت تامین خوراک وجود ندارد، با حداکثر ظرفیت تولید داشته باشند تا شاهد افزایش تولید نسبت به سال‌های گذشته باشیم و افزون بر تامین نیاز داخل، مازاد آن نیاز ارزی کشور را تامین کند. افزون بر ۲۱ طرح پیشران تکمیل زنجیره ارزش، طرح‌های تازه‌‌‌‌‌ای در دستور کار است و به مجتمع‌‌‌‌‌های پتروشیمی تاکید شده‌است که از خوراک‌‌‌‌‌های موجود در واحدهای خود به سمت تولید محصولات جدید و تنوع‌‌‌‌‌بخشی به سبد محصولات پتروشیمی حرکت کنند.