شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۲ دنیای اقتصاد

اخبار بازار دیجیتال - روزنامه شماره ۶۰۷۲

  • فیلترینگ؛ بزرگ‌ترین تهدید امنیت سایبری

    دنیای اقتصاد -مهسا طاعتی: نخستین گزارش شرکت ارتباطات زیرساخت از عملکرد سامانه مقابله با حملات منع خدمت توزیع‌شده منتشر شد و آمارهای آن نشان می‌دهد که شبکه اینترنت کشور تحت تاثیر تداوم سیاست‌های محدودکننده و فیلترینگ، ناامن شده است.
  • کشف آسیب‌پذیری در یکی از نرم‌افزارهای کنترل سیستم از راه دور

    ایسنا: کارشناسان امنیتی به تازگی از کشف چند آسیب‌پذیری با شدت بالا در نصب‌کننده Splashtop Streamer که یکی از نرم‌افزارهای مدیریت و کنترل سیستم از راه دور است، خبر داده‌اند که نسخه Personal این نرم‌افزار را می‌توان برای دسترسی به سیستم‌های موجود در شبکه‌های محلی خانگی (Local) مورد استفاده قرار داد. آسیب‌پذیری امنیتی به نقاط ضعف یا آسیب‌پذیری‌های موجود در سیستم‌ها، شبکه‌ها، نرم‌افزارها، داده‌ها یا فرآیندها گفته می‌شود که می‌توانند به حملات امنیتی منجر شوند. به عبارت دیگر، آسیب‌پذیری امنیتی نقطه‌ای است که مهاجمان می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند و دسترسی غیرمجاز به سیستم یا اطلاعات حساس را به دست آورند، اطلاعات را تغییر دهند یا سرویس‌ها را قطع کنند.
  • اوپن ‌ای‌آی می‌تواند مقالات تقلبی را ردیابی کند

    مهر: اوپن ای‌آی ابزاری برای واترمارک‌دار کردن مقالاتی که توسط چت جی‌پی‌تی نوشته شده‌اند در اختیار دارد، اما به دلیل ریسک‌هایی از عرضه آن خودداری کرده است. به گزارش انگجت، پس از انتشار گزارشی در نشریه وال‌استریت ژورنال مبنی برآنکه اوپن ای‌آی ابزاری در اختیار دارد که می‌تواند مقالات نوشته شده با چت جی‌پی‌تی را با دقت بالا تشخیص دهد، این شرکت اطلاعاتی درباره تحقیقاتش درباره واترمارک‌دار کردن متن‌هایش را همراه دلیل آنکه چرا این روش ردیابی را به اشتراک نگذاشته است، اعلام کرد. طبق این گزارش، با وجود آنکه ابزار مذکور آماده عرضه است، اما بحث و گمانه‌زنی‌ها درباره ارائه شدن یا نشدن آن مانع اصلی در اشتراک‌گذاری آن بوده است. اوپن ای‌آی در یک به‌روزرسانی در ماه مه ‌در پستی وبلاگی نوشته است: «تیم‌های ما یک روش واترمارک‌دار کردن متن را توسعه داده‌اند که مشغول بررسی آن هستیم و همزمان روی گزینه‌های جایگزین تحقیق می‌کنیم.»
  • ۱۵۴ شرکت‌ برای فعالیت در حوزه امنیت سایبری مجوز گرفتند

    مهر: مرکز مدیریت راهبردی افتا، با درخواست صدور یا تمدید ۱۵۴ مجوز شرکت‌های متقاضی فعالیت در زیرساخت‌های حیاتی کشور موافقت کرد. به گزارش مرکز مدیریت راهبردی افتا، تعداد ۱۳۳ پروانه فعالیت برای شرکت‌های متقاضی در حوزه‌های چهارگانه خدمات افتایی(عملیاتی، مدیریتی، فنی و آموزشی) بوده و همچنین ۲۱ گواهی ارزیابی امنیتی در حوزه محصولات افتا برای متقاضیان صادر شده است.
  • استفاده از نرم‌افزار چینی در خودروهای خودران ممنوع می‌شود

    ایسنا: آمریکا ممکن است در هفته‌های آینده با استناد به نگرانی‌های امنیتی، نرم‌افزار چینی را در خودروهای خودران ممنوع کند. به گزارش رویترز به نقل از منابع آگاه، دولت بایدن قصد دارد مقرراتی را پیشنهاد کند که نرم‌افزار چینی را در خودروهای دارای سطح ۳ اتوماسیون و بالاتر از آن در آمریکا ممنوع کند. این تصمیم همچنین به معنای ممنوعیت تست خودروهای خودران تولید شده توسط شرکت‌های چینی در جاده‌های آمریکا خواهد بود.
  • دومین تراشه نورالینک در مغز بیمار نصب شد

    مهر: نورالینک به‌طور موفقیت‌آمیز تراشه‌ای در مغز دومین بیمار خود کاشت. این تراشه طوری فعال شده است تا به بیماران فلج توانایی استفاده از دستگاه‌ها را فقط با فکر کردن بدهد.
  • تبلیغ گوگل، بدافزار از آب درآمد

    مهر: کارشناسان امنیت سایبری به کاربران گوگل درباره حمله سایبری هشدار داده‌اند که احتمالا طی آن اطلاعات شخصی‌شان فاش شده است. هکرها فضای تبلیغاتی را به‌طور مستقیم از گوگل خریده‌اند و در پوشش سایت واقعی احراز هویت این شرکت (Google Authenticator) که سیستم ایمنی احراز هویت دوعاملی را ارائه می‌کند، فعالیت می‌کنند. این کمپین کلاهبرداری از یک URL گوگل که به نظر قانونی می‌رسد استفاده کرده است، اما نگاهی دقیق‌تر نشان می‌دهد که شرایطی که شرکت برای کاربران نمایش می‌دهد در این لینک وجود ندارد. کاربرانی که این لینک کلاهبردارانه را دانلود می‌کنند، احتمالا اجازه دسترسی به جزئیات حساب‌های بانکی‌شان، آدرس و IPآدرس‌های خصوصی‌شان را به هکرها می‌دهند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر