شماره روزنامه ۶۱۳۳
|

  • سیم‌کارت‌های رند؛ کالاهای سرمایه‌ای

    دنیای اقتصاد: سیم‌کارت‌های رند با چنان قیمت‌های نجومی خرید و فروش می‌شوند که حالا دیگر وارد بازار کالاهای سرمایه‌ای شده‌اند؛ این را یکی از فعالان بازار سیم‌کارت می‌گوید که در زمینه سیم‌کارت‌هایی با شماره رند فعالیت می‌کند. او معتقد است مردمی که برای جلوگیری از گزند کاهش ارزش سرمایه خود را به آب و آتش می‌زنند، اکنون به خرید سیم‌کارت‌های رند روی آورده‌اند؛ سیم‌کارت‌هایی که از کد و ارقام تکراری و ساده‌ای برخوردارند و درنتیجه آسان روی ذهن می‌نشینند.
  • هوش مصنوعی ۹۹ درصد استارت‌آپ‌ها را نابود می‌کند

    مهر: مدیر ارشد اجرایی یک شرکت فناوری چینی معتقد است هوش مصنوعی در حباب است و پس از ترکیدن آن یک درصد شرکت‌های فعلی فعال می‌مانند. به گفته او هوش مصنوعی ۱۰ تا ۳۰ سال دیگر مشاغل انسانی را می‌گیرد.
  • مسدودسازی دسترسی به سایت‌های فاقد احراز سن کاربران در استرالیا

    مهر: طبق پیش‌نویس قوانین جدید در استرالیا سایت‌های قمار آنلاین و محتوای بزرگسالان بدون احراز سن کاربران از نتایج جست‌وجو حذف می‌شوند. به نقل از گاردین، براساس پیش‌نویس قوانینی جدید در صنعت دیجیتال استرالیا، سایت‌های حاوی محتوای بزرگسالان احتمالا از نتایج جست‌وجو حذف و پیوند آنها به شبکه‌های اجتماعی مسدود شود؛ مگر آنکه سن کاربرانی که قصد دسترسی به محتوا را دارند، احراز کنند. ضمانت سنی برای دسترسی به محتوای بزرگسالان و قمار آنلاین بر توسعه فناوری احراز سن برای نوجوانانی که به شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند، تقدم دارد اما در برخی سایت‌ها مانند ایکس که میزبان چنین محتوایی نیز هستند نوعی همپوشانی وجود دارد.
  • رونمایی از تراشه اسنپ‌‌‌دراگون ۸ الیت با معماری جدید

    ایسنا: شرکت کوالکام از پردازنده مرکزی «اسنپ‌دراگون ۸ الیت» که تراشه‌‌‌ای برجسته با معماری جدید برای نسل جدید موبایل‌‌‌های پرچم‌دار است، رونمایی کرد. شرکت کوالکام یک تراشه جدید موسوم به «اسنپ‌دراگون ۸ الیت» با معماری اوریون برای تعبیه در گوشی‌‌‌های هوشمند پرچم‌دار معرفی کرد.
  • اپل در هوش مصنوعی بهترین خواهد بود

    ایسنا: تیم کوک ادعا می‌‌‌کند که اگرچه زمان زیادی صرف فناوری‌‌‌های جدید هوش مصنوعی اپل شده است، اما این قابلیت «بهترین» خواهد بود. به نقل از ایندیپندنت، شرکت اپل در اوایل سال جاری در جریان رویداد نرم‌افزاری خود، مجموعه‌‌‌ای از قابلیت‌‌‌های جدید را با نام هوش اپل (Apple Intelligence) فاش کرد.
  • حقوق گمرکی گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار ثابت ماند

    سیتنا: طبق لایحه بودجه سال آینده، حقوق گمرکی گوشی‌‌های تلفن همراه وارداتی بالای ششصد (۶۰۰) دلار، در رویه تجاری پانزده (۱۵ درصد) و در سایر رویه‌ها سی (۳۰ درصد) محاسبه و دریافت خواهد شد. وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) مکلف است منابع حاصل از اجرای این حکم را به ردیف درآمدی ۱۱۰۴۱۰ واریز کند. واردات این کالاها از طریق مناطق آزاد تجاری و صنعتی، نیز مشمول این حکم می‌شود.
  • رئیس‌جمهور پاسخ داد: بله، فیلترینگ رفع می‌شود

    ایسنا: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور درباره تحقق وعده رفع فیلترینگ گفت: «بله، بنده گفتم که در حال کار کردن روی این موضوع هستیم. مجلس، قوه‌قضائیه و وزارت ارتباطات در حال بحث و رایزنی هستند تا با یک نگاه مشترک و به دور از اختلاف موضوع فیلترینگ مرتفع شود.»  
  • سرنوشت اتحادیه کسب‌ و کارهای اینترنتی بر سر دوراهی 

    دنیای اقتصاد: بالاخره و امروز دومین انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی پس از سه سال تعویق و سنگ‌اندازی برگزار می‌شود. این انتخابات این‌بار با خطر به حد نصاب نرسیدن تعداد شرکت‌کننده‌ها و حواشی رد صلاحیت دست‌وپنجه نرم می‌کند و در این شرایط فعالان اکوسیستم اقتصاد دیجیتال به‌خصوص برخی از کاندیداها اهمیت حضور پرشور کسب‌وکار در انتخابات را تا جایی می‌دانند که معتقدند در غیر این صورت باید خبر تهدید انحلال اتحادیه به گوش کسب‌و‌کارها برسد. به گفته آنها شروع به کار مجدد اتحادیه در انتقال صدا و دغدغه‌های بخش خصوصی به حاکمیت تاثیرگذار است و اگر تعداد اعضای شرکت‌کننده در انتخابات به حد نصاب نرسد، تمام کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ این حوزه بیشتر از قبل متضرر خواهند شد.
  • حضور بزرگان تکنولوژی در لاس‌وگاس برای رونمایی از فناوری‌های سلامت

    ایسنا: نمایشگاه فناوری‌های مراقبت بهداشتی که در لاس‌وگاس برگزار می‌شود، میزبان نام‌های بزرگ فناوری خواهد بود. انویدیا (Nvidia)، گوگل (Google)، مایکروسافت (Microsoft) و ده‌ها شرکت فناوری دیگر به لاس‌وگاس می‌روند تا فناوری‌های هوش مصنوعی را به نمایش بگذارند که به گفته آنها در وقت ارزشمند پزشکان و پرستاران صرفه‌جویی می‌کنند.
  • ممنوعیت‌ واردات گوشی آی‌فون غیرمنطقی است

    سیتنا: نماینده مردم فومن و شفت در مجلس گفت: «ممنوعیت‌ واردات گوشی آی‌فون غیرمنطقی است و سیاستگذاری نادرست در این زمینه باعث محرومیت مصرف‌‌کنندگان از آخرین تکنولوژی‌ها شده است و بسیاری از مردم در تماس با ما خواهان لغو ممنوعیت واردات گوشی آی‌فون هستند.»
  • بررسی طرح نظام‌بخشی فضای مجازی در مجلس

    سیتنا: از آنجا که بر اساس دستور جلسات کمیسیون‌های مجلس قرار است امروز (۳۰مهر ماه) پیش‌نویس طرح جدیدی به نام «نظام‌بخشی فضای مجازی» در کمیته هنر، رسانه و فضای مجازی مجلس به ریاست حمید رسایی بررسی شود، تنی چند از نمایندگان مجلس، حضور موثر مجلس در این حوزه برای سامان‌دهی فضای مجازی و رسانه را گامی رو به جلو دانستند که می‌تواند به نفع مردم، جامعه هدف و اصحاب رسانه باشد.
  • داده‌های کاربران ایکس خوراک هوش مصنوعی می‌شود

    مهر: شبکه اجتماعی ایکس قوانین سرویس و حریم خصوصی خود را به‌روزرسانی کرده است این به‌روزرسانی به طرف‌های ثالث اجازه می‌دهد سیستم‌های هوش مصنوعی خود را براساس پست‌های کاربران آموزش دهند.
  • کاربران؛ کلافه از زودتمام شدن شارژ آی‌فون ۱۶

    مهر: سری آی‌فون ۱۶ با چالش عمر باتری روبه‌رو است. کاربران گله دارند که شارژ دستگاه‌هایشان حتی هنگامی که به حال خود رها شده‌اند نیز به سرعت تمام می‌شود. پیش از این کاربران آی‌فون ۱۶ پرو با اختلال فریز شدن نمایشگر روبه‌رو بودند. کاربران آی‌فون ۱۶ از چالش‌های کاهش شارژ در شبکه اجتماعی ردیت و انجمن‌های پشتیبانی اپل به این موضوع اشاره کرده‌اند. به نظر می‌رسد iOS اپل دلیل اصلی این اختلالات است. بنابراین ممکن است ارتقا به جدیدترین نسخه سیستم‌عامل چالش را برطرف کند.
  • چرا هوش مصنوعی هسته‌ای می‌شود؟

    دنیای اقتصاد: اگر در سن خاصی باشید، عبارت انرژی هسته‌ای احتمالا تصاویری از نیروگاه‌های در حال ذوب شدن، ویران‌شهری از ضایعات درخشان رادیواکتیو، معترضان و دیگر صحنه‌های ناخوشایند آخرالزمانی از یک ویران‌شهر را در ذهن‌تان تداعی می‌کند. حقیقت این است که شهرت انرژی هسته‌ای از دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ بیشتر به خاطر فروپاشی‌های هسته‌ای در جزیره سه مایلی در پنسیلوانیا و چرنوبیل در اوکراین - که در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود- به‌طور ناعادلانه‌ای خدشه‌دار شده است.
  • همکاری فرانسه و بلژیک در تحقیقات علیه تلگرام

    ایسنا: دفتر دادستانی پاریس از همکاری بازرسان فرانسوی و بلژیکی برای پیگیری اقدام علیه تلگرام و پاول دوروف، مدیرعامل این شرکت پیام‌رسان خبر داد. پولیتیکو در گزارشی نوشت: «دادستان فرانسوی در حال حاضر سرگرم بررسی اتهامات علیه این غول فناوری روس‌تبار است که شامل همدستی در مدیریت یک پلتفرم آنلاین برای فراهم کردن معامله غیرقانونی در گروه جرایم سازمان یافته و امتناع از همکاری با مقامات مجری قانون است.»

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر