ارزش برای مشتری

ارزش برای مشتری زمانی معنا پیدا می‌کند که مشتری از داد و ستد خود خشنود باشد و احساس کند آنچه دریافت کرده به آنچه پرداخت کرده می‌ارزد. بی‌گمان هرچه مشتری از خرید یک محصول یا دریافت یک خدمت راضی باشد تمایل بیشتری برای خرید و معرفی آن دارد از همین رو ارزش برای مشتری در راستای ارزش برای فروشنده است.

دست‌کم چهار نوع ارزش کاربردی(کارآمدی)، مبادله‌ای، احساسی، اجتماعی برای مشتری شناخته شده است. وقتی مشتری ارزیابی می‌کند که یک محصول چقدر به کارش می‌آید ارزش کارآیی مطرح است، بنابراین ارزش کارآیی برای هرکس نسبت به فرد دیگر متفاوت است، برخی محصولات فقط به درد مشتری‌های خاص می‌خورند. ارزش مبادله‌ای همان قیمت است، گران یا ارزان بودن یک کالا از دید مشتری را ارزش مبادله‌ای آن تعیین می‌کند و به جز ارزش کارکردی و کیفیت محصول و خدمات به نرخ‌های رقابتی و متغیرهای عرضه و تقاضا هم بستگی دارد. ارزش احساسی اثری است که محصول در احساسات مشتری دارد، طراحی زیبا که در این زمینه بحث رابط کاربری (UI) هم مطرح است، بحث تجربه کاربری (UX) که هدف آن راحتی و دسترسی بیشتر مشتری است، زنده کردن حس نوستالژیک یا قابلیت سرگرم‌‎کنندگی، احساس آزادی، امنیت، شادی، امیدواری، احترام، مالکیت، تقویت حس کنجکاوی، ایجاد حس ارزش و اعتبار اجتماعی و... در زمره ارزش‌های احساسی شناخته‌شده، به‌شمار می‌آیند. اما ارزش اجتماعی روندی است که به تغییرات و دگرگونی مناسبات و معادلات اجتماعی می‌انجامد. یک پیام‌رسان تلفن‌همراه که بستر ارتباطات اجتماعی را دگرگون می‌کند یا فروشگاه‌ها و تاکسی‌های اینترنتی که نظام خرید و فروش و حمل‌ونقل را دگرگون کردند، ارزش اجتماعی دارند. از گذشته تا امروز از شکل‌گیری کشاورزی و اختراع چرخ تا بهره‌گیری از گونه‌های مختلف انرژی در دوره‌های مختلف، اختراع موتورهای احتراقی، تلفن، راه‌‌آهن، چاپ، روزنامه، رادیو تا اینترنت هر بار با پیدایش یک محصول با ارزش اجتماعی، روند زندگی آدم‌ها دگرگون شده است.

   تحلیل ارزش‌‌آفرینی کلاب‌هاوس

شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس به‌تازگی در میان کاربران ایرانی جا باز کرده است و شمار کاربران آن شتاب فزاینده‌ای یافته است. در این شبکه اجتماعی تنها راه ارتباطی گفت‌وگوی صوتی زنده است. در کلاب‌هاوس هر کاربر می‌تواند یک اتاق گفت‌وگو بسازد یا به اتاق‌های گفت‌وگویی که دیگران ساخته‌اند، بپیوندد. البته همه افراد یک اتاق همزمان نمی‌توانند صحبت کنند و هر اتاق یک یا چند مدیر برای مدیریت بحث‌ها دارد. هنگام عضویت در این شبکه اجتماعی می‌توانید موضوع‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنید تا کلاب‌هاوس شما را از اتاق‌هایی با مضامین دلخواه‌تان با خبر کند.

این شبکه‌اجتماعی پارسال (آوریل ۲۰۲۰) راه‌اندازی شد و هم‌اکنون بیش از ۱۰ میلیون کاربر دارد و شمار کاربران آن با شتاب فزاینده‌ای رو به افزایش است. برای عضویت در کلاب‌هاوس لازم است یکی از کاربران برای شما دعوت‌نامه بفرستد، جی‌میل و فیس‌بوک هم در گام نخست با همین روش کاربر گرفتند.

کلاب‌هاوس برای برجسته شدن در میان شبکه‌های اجتماعی گوناگون نیازمند یک مزیت نسبی بود از همین رو در زمینه کارکردی ارزش کاربردی اختصاصی گفت‌وگوی گروهی و زنده صوتی (صوت، زنده و گروهی) را برگزیده است، همان‌طور که توییتر بر نوشتار کوتاه استوار است و کاربران را به سوی گزینش جملات کوتاه، گویا و تاثیرگذار هدایت می‌کند و اگرچه امکان انتشار فیلم و عکس را هم افزوده اما فیلم و عکس در توییتر برای کمک به اثرگذاری و گویایی جملات نوشتاری به کار گرفته می‌شود، همچنان‌که اینستاگرام بر عکس تاکید دارد و محدودیت‌های آگاهانه‌ای برای نوشتار و ویدئو تعیین کرده است. کلاب‌هاوس یک بستر ارتباط زنده صوتی فراگیر و بی‌محدودیت است و بستر کنفرانس‌های بزرگ یا پخش زنده رادیویی تعاملی را فراهم کرده است و همین تعاملی بودن ویژگی برتر آن نسبت به شکل سنتی و عمومی رادیو است. به این ترتیب هرکس می‌تواند در یک جمع فراگیر شنونده یا گوینده یا صاحب رسانه رادیویی باشد. اما کلاب‌هاوس یک بستر است که محتوای آن را کاربران تعریف می‌کنند و ارزش کارکردی آن به اهداف و سوگیری خود کاربر بستگی دارد، اما وقتی شمار کاربران به سطح قابل قبولی برسد، گرایش‌ها و موضوع‌های گوناگون از هر سو پیدا می‌شوند، چنان‌که اکنون در هر موضوعی اتاق‌های بی‌شماری با چهره‌های سرشناس و انبوه صاحب‌نظران و علاقه‌مندان وجود دارد. به نظر می‌آید کلاب‌هاوس برای رسیدن به شمار لازم کاربران از تکنیک تصدیق بیش از دیگر ترفندهای تبلیغاتی بهره گرفته است. در این زمینه ایلان ماسک مدیرعامل تسلا، مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک، ولاد تنف مدیرعامل شرکت رابین هود با تصدیق کلاب‌هاوس، این شبکه اجتماعی را بالا آوردند تا یکباره جهش بزرگی در شمار کاربران آن رخ بدهد.

کلاب‌هاوس با فرآیند عضویت از طریق دعوت‌نامه و حضور افراد سرشناس، «اعتبار بخشی اجتماعی» را نشانه گرفته است که در زمره «ارزش‌های احساسی» است، گویی عضویت در کلاب‌هاوس امروز نشانه‌ای از به‌روز بودن، بهره‌مندی اعتبار اجتماعی و عضویت در محفل نخبگان است، از همین رو برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی بخش ثابتی از برنامه روزانه‌شان را به بازتاب بحث‌های کلاب‌هاوسی خود اختصاص می‌دهند.

در این شبکه اجتماعی توانمندی در بحث‌های زنده و ارتباطات کلیدی شرط پیشرفت است، مانند توییتر که توانمندی در گزیده‌گویی تعیین‌کننده است، بنابراین یک میدان رقابت و ارتقای اجتماعی هم پدید می‌آید، اینجا ورای ارزش‌های بصری شبکه‌های اجتماعی دیگر فن بیان و قدرت تحلیل نقش‌آفرین است و امکان بازانتشار محتوای دیگران و بهره‌برداری از تولیدات دیگر خیلی محدود است و تنها به یاری حضور ذهن و توان بیان و بهره‌گیری مناسب امکان‌پذیر است.