شماره روزنامه ۶۱۱۰
|

  • داده‌هراسی در ایران

    دنیای اقتصاد: فرهاد نیلی، اقتصاددان، در میزگردی که با حضور رحمن قهرمان‌پور و به میزبانی «اکوایران» رسانه تصویری گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد»برگزار شد، مهم‌ترین مساله حوزه فناوری‌های نوین در کشور را «تنظیم‌گری داده» معرفی کرد. در این نشست که با موضوع بررسی کتاب «قدرت و پیشرفت؛ نزاع هزارساله ما بر سر فناوری و بهروزی» تالیف دارون عجم‌اوغلو برگزار شد، هر دو صاحب‌نظر پیام کتاب را از جنبه‌های متفاوت بررسی کردند و بر این نکته صحه گذاشتند که هم‌اکنون شاهد ظهور یک تکنولوژی تاثیرگذار و کلیدی در تاریخ بشر هستیم و نگرانی‌ها درباره آینده آن بجا و درست است. با این حال نیلی ضمن تایید اهمیت موضوعات مطرح‌شده در این کتاب تاکید کرد که مساله‌ فناوری‌های جدید در کشور ما هم‌اکنون جنس دیگری دارد. بر این اساس فقدان تنظیم‌گری صحیح در حوزه داده موجب هراس از پیگیری از سوی مقامات ناظر می‌شود و در نتیجه کسی جرات استفاده راهگشا از برخی داده‌ها را ندارد. این نگرانی‌ها نباید به قانون‌گذار این بهانه را بدهد که با استفاده از ابزار تنظیم‌گری، زمین بازی را به‌گونه‌ای تنظیم‌کند که همچنان امکان فعالیت را از بازیگران سلب کند.
  • کاپیتالیسم – داستان پشت یک کلمه قسمت (۳۰)

    نویسنده : مایکل سوننشر مترجم: منصور بيطرف
  • هایک در عصر رفتارگرایی

    دنیای اقتصاد: هایک معتقد بود عقلانیت اقتصادی نه در ذهن افراد که در فرآیندی اجتماعی و از طریق نظام قیمت‏ها شکل می‏گیرد که «نظمی خودجوش» را شکل می‌دهد و در مقابل «معماری انتخاب» رفتارگران قرار می‏گیرد. با این همه آیا اتریشی‏ها و رفتاری‏ها نقاط اشتراکی هم دارند؟
  • کاپیتالیسم – داستان پشت یک کلمه (قسمت (۲۹))

    نویسنده: مایکل سوننشر مترجم: منصور بیطرف
  • کارنامه ۵۰ ساله حمایت‌گرایی

    دنیای اقتصاد : درحالی‌که حمایت‌گرایی به یک سیاست اقتصادی محبوب میان هر دو طیف چپ و راست سیاسی تبدیل شده است، مطالعات تاریخی و اقتصادی از نادرستی مدعیان این ایده حکایت دارد. بر این اساس، حمایت‌گرایی نه تنها از سطح رشد اقتصادی می‌کاهد، بلکه با کاهش بهره‌وری همراه می‌شود.
  • کاپیتالیسم – داستان پشت یک کلمه

    نویسنده: مایکل سوننشر / مترجم: منصور بیطرف
  • ایده انتخاباتی بازنده در کمپین هریس

    دنیای اقتصاد-مهران خسروزاده: کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی این کشور، در بخشی از برنامه اقتصادی خود از ایده‌ای جدید رونمایی کرد؛ نامزد ۵۹ساله حزب دموکرات پیشنهاد داده است که مالیات‌دهندگانی که ثروت خالص بالاتر از صدمیلیون دلار دارند ملزم شوند تا بر «سود محقق‌نشده» دارایی‌هایشان، مانند اوراق قرضه دولتی و شرکتی و سهام مالیات بپردازند. این ایده انتقادات فراوانی را به همراه داشته است؛ منتقدان طیف گسترده‌ای از فعالان بازارهای سهام، متخصصان حوزه مالیات و اقتصاددانان را تشکیل می‌دهند. تایلر کوئن، استاد اقتصاد دانشگاه جورج‌میسون و هم‌بنیان‌گذار وبلاگ شناخته‌شده «مارجینال رولوشن» در یادداشتی به تشریح این نکته می‌پردازد که چرا این ایده هریس، نتایج خوبی برای اقتصاد آمریکا به بار نمی‌آورد.این طرح می‌تواند به سرمایه‌گذاری خطرپذیر، کارآفرینی و ریسک‌پذیری، کاهش گزینه‌های تامین مالی برای استارت‌آپ‌ها و کاهش پویایی اقتصادی منجر شود. علاوه بر این ناپایداری این منبع مالیاتی نیز قابل توجه است
  • کاپیتالیسم – داستان پشت یک کلمه قسمت (۲۷)

    نویسنده: مایکل سوننشر مترجم: منصور بیطرف
  • عبرت‌های برنامه توسعه

    دنیای اقتصاد -کیوان حسین‏وند: برنامه پنج‌ساله اول توسعه که بیشتر با نام «سیاست‌های ثبات اقتصادی» یا «برنامه تعدیل ساختاری» نیز شناخته می‌شود، دربرگیرنده اصلاحاتی اساسی در سیاست‌های اقتصادی دولت ایران بود.
  • کاپیتالیسم – داستان پشت یک کلمه

    نويسنده: مايکل سوننشر مترجم: منصور بيطرف
  • شارژ قیمت‌ها از کانال تقاضا

    دنیای اقتصاد: اقتصاددانان بر سر منشأ تورم جهانی کووید با یکدیگر اختلاف نظر دارند؛ برای مثال گروهی آن را ناشی از عوامل سمت عرضه مانند قیمت انرژی می‌دانند. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که عوامل سمت تقاضا نقش غالب را در شکل دادن به تورم پساکووید داشته است.
  • دگرگونی در مفاهیم و اهداف توسعه

    لوئيس بئک ترجمه و تنظیم: کيوان حسين‏‏‌وند
    علم توسعه اقتصادی نیز مانند آنچه توماس کوهن در کتاب «انقلاب‌های علمی» درخصوص تعییرات و انقلاب‌ها در نهاد علم اشاره کرده، دچار تغییرات و تحولات مختلف در طول زمان شده است. تغییراتی که شامل مفاهیم و اهداف توسعه می‌شود.
  • کاپیتالیـسم داستان پشت یک کلمه - قسمت (۲۵)

    نویسنده: مایکل سوننشر مترجم: منصور بیطرف
  • تحلیلی در باب دولت کی‌یر استارمر

    نوشته: کریستین نیمیتز ترجمه: علیرضا کتانی
    هنوز روزهای اولیه دولت استارمر است و در این مرحله، ما فقط می‌توانیم واقعا بر اساس احساسات و نه سیاست‌های خاص، این دولت را قضاوت کنیم. اما با در نظر گرفتن این موضوع، به نظر می‌رسد که از دیدگاه لیبرال کلاسیک، این دولت بسیار پیچیده خواهد بود. من متوجه هستم که این یک تحلیل زودتر از موعد به نظر نمی‌رسد (و درواقع انتظار دریافت جایزه پولیتزر برای آن را ندارم). نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای در سیاست‌های اقتصادی دولت استارمر وجود دارد. به نظر می‌رسد که حزب کارگر درباره تضعیف ریزه‌خورانی که اقتصاد بریتانیا را فلج کرده‌اند، نسبتا جدی است. اما همچنین به نظر می‌رسد این دولت، همزمان انگیزه ایجاد محدودیت‌هایی نگران‌کننده و اقتدارگرایانه بر آزادی‌های مدنی دارد؛ به‌ویژه وقتی صحبت از قانون‌گذاری در رابطه با گفتار سیاسی می‌شود.
  • فرمول سیاست حمایتی هنگام رکود

    دنیای اقتصاد : رکود پدیده‏ای است که در آن همه گروه‌ها دچار افت درآمد و متعاقبا افت مصرف خواهند شد؛ اما شدت این اثر، همگن نیست. با سه دسته‌بندی حول انباشت دارایی و بدهی خانوار، می‌توان دید که کدام گروه بیشتر متاثر می‌شود و سیاستگذاری باید معطوف به کدام‌یک باشد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر