دنیای اقتصاد-مهران خسروزاده:
سپتامبر سال گذشته میلادی بود که گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا با امضای قانونی تحت عنوان «فرمان مسوولیت فستفودهای زنجیرهای» اعلام کرد که از ابتدای ماه آوریل سال۲۰۲۴ حداقل دستمزد افراد شاغل در فستفودهای زنجیرهای به ۲۰دلار در ساعت میرسد. حال با گذشت بیش از دو ماه از اجرای این قانون، واکنش کسبوکارها بار دیگر یکی از موضوعات کلاسیک اقتصادی را مورد توجه قرار داده است. بر این اساس، خبر تعدیل ۱۲۸۰نفر از پیکهای پیتزا هات، فستفود شناختهشده آمریکایی، در کنار سایر گزارشها از تعدیل نیرو انتقادات زیادی را متوجه قانونگذاران کالیفرنیایی کرده است.
استارتآپها در خدمت جنبش 99درصد
انتشارات دنیایاقتصاد
همانطور که ازعنوان آن میتوان فهمید، کتاب به بررسی مدلهای کسبوکاری میپردازد که میتوانند برای «۹۹درصد» مفید باشد. منظور از «پساسرمایهداری» در این کتاب دوران دسترسی به شبکه ارتباطی همگانی، ارزان و در دسترس است. اما منظور از ۹۹درصد جامعه چه کسانی هستند؟ آنها عموم جامعه یا کسانی هستند که جزء یکدرصد ثروتمندان به حساب نمیآیند. آنها بانکدار و سرمایهدار نیستند و ممکن است هر لحظه شغل خود را در مصاف با فناوریهای جدید بهویژه اتوماسیون از دست دهند. اما در جهان امروز با پدیدهای مواجه شدهاند که کتاب از آن با عنوان «انقلاب صنعتی چهارم» یاد میکند. انقلابی که در آن «شرکتها به واسطه کلان دادهها، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و صنعت روباتیک بهصورت روزافزونی در حال سرمایهگذاری در بخش فناوریهای اتوماسیون هستند. این روند به شرکتها امکان میدهد تا بدون استخدام نیروی انسانی جدید همچنان به رشد و کارآمدی و سود مالی خود ادامه دهند.»
دنیای اقتصاد:
تجربه کشورهای دیگر درخصوص مهار تورم به ما چه میآموزد؟ آیا استفاده از نوعی سیاست پولی مبتنی بر هدفگذاری نرخ ارز کاری قابل اتکا برای مهار تورم است یا یک قمار بزرگ است؟ ما برای پاسخ به این پرسش به سراغ مقاله معروف فردریک میشکین رفتهایم.
دنیای اقتصاد-کیوان حسینوند:
فقر را میتوان اینگونه توضیح داد که فقر، فقدان نیازهای اولیه انسانی برای دستهای از افراد است که در مقابل این گروه محروم، گروه دیگری هستند که به فرصتها و نتایج بالاتر، دسترسی آزادانهتر دارند. بر این اساس به ارتباط میان فقر و نابرابری نیز میتوان رسید. فقدان گروه اول، به معنای توزیع ناعادلانه یا نابرابر منابع بین مردم یا گروهها تعریف میشود(یانگ، ۲۰۱۷).
دنیای اقتصاد:
لارنس اچ.وایت از معدود اقتصاددانان پرکار امروزی است که همچنان از استاندارد طلا حمایت میکند. او در تازهترین کتاب خود با عنوان «پول بهتر؛ طلا، فیات یا بیتکوین؟» روایتی جذاب و قابل فهم و در عین حال مملو از پاورقیها و ارجاعات تدارک دیده است که میتواند نقش سکوی پرشی عالی را برای کاوش عمیقتر ادبیات اقتصاد پولی بازی کند؛ درحالیکه ظهور رمزارزها تنور بحثها درباره آینده پول را گرم کرده است و بسیاری بهطور جدی به الزامات جایگزین شدن پولهای فیات با رمزارزها میپردازند، وایت طلا را نیز به این بحث وارد کرده و مزایا و معایب آن نسبت بیتکوین را نیز مورد بررسی قرار داده است. به گفته او، عرضه از پیشمعین و در نهایت ثابت بیتکوین بزرگترین مانع آن در برابر تبدیل شدن به یک پول است و موقعیت آن را در مقابل طلا تضعیف میکند.
دنیای اقتصاد-البرز نظامی:
فصل انتخابات ریاستجمهوری بار دیگر آغاز شده است. مانند همیشه با آغاز این فصل، تنور مباحثههای سیاسی نیز داغ میشود. برخی در این انتخابات ثبتنام میکنند و از برنامههای خود سخن میگویند و برخی دیگر نیز به نقد و بررسی این برنامهها میپردازند. حال متناسب با برنامههای مطرحشده و نقدهای واردشده میتوان یک برداشت سرانگشتی از فضای ذهنی جامعه بهدست آورد. پیرو همین مساله، دیروز گزارشی در صفحه سیاستگذاری روزنامه «دنیایاقتصاد» منتشر شد که برای نگارنده این یادداشت بسیار جالب توجه بود.
دنیای اقتصاد-مهران خسروزاده:
برایان کاپلان، اقتصاددان آمریکایی در تازهترین کتاب خود به تاثیر منفی مقررات محدودهکننده بر عرضه مسکن پرداخت. او با بیان اینکه حل معضل مسکن تقریبا تمام چالشهای اقتصادی خانوار را حل میکند، افزود که نظام مقررات فعلی با تولیدکنندگان این بخش به مثابه مجرم برخورد میکند.
دنیای اقتصاد-کیوان حسینوند:
علوم موجود، همگی بر پایه عناصر خاصی از تجربه انسانی بنا شده است که این عناصر، نظریات و مدلهای تحقیقی آن علم را توسعه دادهاند. در برخی از این علوم، همواره سطحی از انتزاع وجود دارد که در هر سطحی از آن انتزاعات، باید درجهای از تطابق با واقعیت و تامینپذیری وجود داشته باشد. نکته قابل توجه آن است که به نظر میرسد این سطح از تطابق با واقعیت، تنها توسط فروض پایهای آن علم خاص بهدست نمیآید و براساس رویکردی که بعضی از صاحبنظران دنبال میکنند، در صورتی درجات تطابق بالاتری حاصل میشود که از عناصر سایر علوم، فروض سایر علوم و حتی نظریات سایر علوم در تعیین فروض و ارتقای تئوریهای یک علم دیگر بهره برد (بولدینگ، ۱۹۵۶).
«دستمزد» هم مانند دیگر پدیدههای اقتصادی که مورد مطالعه اقتصاددانان هستند، قدمتی به اندازه تمدن بشری دارد. امروزه اقتصاددانان درمورد اثر افزایش یا کاهش دستمزدها بر میزان مصرف و سرمایهگذاری افراد صحبت و سهم کالاها و خدمات مختلفی مثل خوراک را در هزینه زندگی افراد مطالعه میکنند؛ اما باید در نظر داشت که زندگی انسانهایی که در طول تاریخ برای رفع نیازهای خود تلاش کردهاند هم شباهتهای زیادی به ما دارد. «زمان» همواره برای انسانها کمیاب محسوب میشده است، پس حاضر بودند برای آن هزینه بپردازند یا به عبارت دیگر، افراد دیگر را در قبال دستمزد اجیر کنند.
دنیای اقتصاد:
فهم چرایی شکست برخی ملتها در مقابل توفیق برخی دیگر در رسیدن به رفاه و تمول، سالهاست که یکی از مسائل مورد بررسی محققان و متفکران است و بخش جداییناپذیر کنکجاویهای افراد عادی را تشکیل میدهد. راینر زیتلمن، مورخ، جامعهشناس، نویسنده و فعال بخش خصوصی است که به واسطه آثار خود در زمینه اقتصادسیاسی شناخته میشود. پیش از این او ۲۶جلد کتاب منتشر کرده است. یکی از نکات قابل توجه آثار او تمرکز بر تهیه مستندات تاریخی و تجربی است که موجب شده بیشتر مورد توجه و ارجاع قرار بگیرند. او در تازهترین کتاب خود با نام «چگونه ملتها از فقر فرار میکنند: ویتنام، لهستان و خاستگاههای رفاه» سراغ این سوال دیرینه رفته و تلاش کرده از نظرگاه خود به این سوال پاسخی درخور بدهد. این کتاب تعادل خوبی میان اعداد مربوط به اقتصاد کلان، روایتهای افرادی که در آن دورهها زندگی میکردهاند، ارجاع به ادبیات دانشگاهی و دادههای نظرسنجی برقرار میکند و به زبان ساده، توضیحی درباره آنچه واقعا در این کشورها اتفاق افتاده است، ارائه میدهد.
در حال حاضر معمول نیست که به کاپیتال و کاپیتالیسم به مثابه دشمنان فانی فکر کنیم. یکی از اهداف آتی این کتاب آن است که توضیح دهد چرا مخالفتهای مفهومی که این کتاب بر مبنای آن قرار گرفته آنقدر عجیب و غریب به نظر میرسد و این مخالفتها چه معنایی دارد. دلیل اولیه هر دو را میتوان بهطور خلاصه در اینجا آورد. حقیقت آن است که کشف سیلبرنر اساسا دقیق نبود؛ چون مدتها قبل از او لویی بلانک در سال۱۸۵۰ از این واژه استفاده کرده بود و اینکه کلمه و مفهوم کاپیتالیسم در ابتدا با موضوعات قدرت سیاسی، تامین مالی جنگ و بدهی عمومی همراه و مرتبط بود.