توصیه توریستی روس‌ها به ایران

 هرچه بازار توریسم فعال باشد درآمد ارزی نیز افزایش پیدا خواهد کرد و همچنین اشتغال‌زایی نیز در کشور رخ خواهد داد. از سوی دیگر روسیه یکی از همسایگان فعال ایران به لحاظ همکاری اقتصادی-سیاسی محسوب می‌شود، بنابراین گسترش همکاری با روس‌ها در بازار گردشگری می‌تواند توسعه اقتصادی قابل‌توجهی را به همراه داشته باشد. در این نشست که مسوولان بخش‌های مختلف گردشگری روسیه به‌صورت آنلاین حضور داشتند، عنوان کردند: ایران دارای جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری است که همین جاذبه‌ها در کنار پتانسیل فرهنگی که وجود دارد می‌تواند موجب جذب بیشتر گردشگران روس شود اما برای تحقق این امر ایران باید جاذبه‌های خود را در قالب محتواهای متنوعی در فضای مجازی منتشر کند تا مقاصد مختلف گردشگری در ایران به خوبی برای گردشگران سایر کشورها معرفی شود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»،‌ علی‌اکبر عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست گفت: درحال‌حاضر دنیا در انقلاب تکنولوژی به‌سر می‌برد به‌طوری‌که در هر لحظه می‌توانیم در مکان‌های مختلف حضور داشته باشیم که نمونه آن جلساتی است که این روزها به علت شیوع ویروس کرونا از طریق فضای مجازی برگزار می‌کنیم. بنابراین با توجه به روندی که تکنولوژی در پیش گرفته صنعت گردشگری در هر کشور نیز می‌تواند با تکیه بر این تکنولوژی رشد قابل‌توجهی کند. درحال‌حاضر نیز ایران و روسیه همکاری‌های خوبی در بخش‌های مختلف با یکدیگر دارند که یکی از این بخش‌ها بازار گردشگری است.

شهرام خاصی‌پور، نماینده معاونت بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم در این نشست گفت: توسعه بازار گردشگری توسعه اقتصادی را به همراه دارد زیرا زمانی که توریست‌‌ها وارد سایر کشورها می‌شوند و از دستاوردهای یکدیگر دیدن می‌کنند ممکن است جرقه‌هایی برای شکل‌گیری فعالیت‌هایی در حوزه اقتصاد در آنها ایجاد شود. بنابراین گردشگری علاوه بر ارزآوری برای هر کشور می‌تواند موجب شکل‌گیری فعالیت‌های اقتصادی جدید نیز شود. در بازار گردشگری یکی از پراهمیت‌ترین مسائل برای توریست‌ها روادید است که درحال‌حاضر اقدامات اولیه برای حذف روادید دو کشور ایران و روسیه انجام شده که همین امر می‌تواند موجب افزایش جذب توریست به هر دو کشور شود.

محمد شیرکوند رئیس کمیته بین‌المللی کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز گفت: صحبت از گردشگری حکایت فرهنگ‌هایی است که بین ملت‌ها تبادل می‌شود و همین امر نیز موجب توسعه اقتصادی می‌شود و مطمئنا کتابی که بتواند تاتارستان و جاذبه‌های آن را معرفی کند تاثیرگذاری قابل‌توجهی بر صنعت گردشگری خواهد داشت. کتابی که نوشته شده حاصل تجربه شخصی نویسنده از سفر به کازان و منطقه تاتارستان و همچنین پژوهش در منابع اطلاعاتی انگلیسی‌زبان و گفت‌وگو با برخی مسوولان صنعت گردشگری جمهوری تاتارستان است. در واقع در این کتاب سعی شده جاذبه‌های گردشگری شهر کازان که پایتخت سوم روسیه است و به عنوان پایتخت ورزشی شناخته شده معرفی شود.

وی افزود: در ۱۰ سال گذشته برای حدود ۲۷۰ هزار نفر از مسافران روسیه ویزا صادر شده تا به ایران وارد شوند که حدودا ۴۵ هزار نفر گردشگر سلامت، ۷۰ هزار نفر تاجر و مابقی گردشگر بوده‌اند. 

 محمود رحیمی‌گرجی سرپرست کنسولگری ایران در تاتارستان هم در این نشست گفت: روابط ایران و روسیه در همه زمینه‌ها درحال گسترش است به‌طوری‌که مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور قدمتی طولانی دارد. یکی از بخش‌هایی که می‌تواند موجب توسعه روابط این دو کشور شود استفاده از مناسبات فرهنگی است که برای دستیابی به این امر می‌توانیم از بازار گردشگری استفاده کنیم. با وجود اینکه کمیته دولتی در توسعه گردشگری نقش تاثیرگذار و مهمی را ایفا می‌کند اما با تعامل مستقیم و مداوم بخش‌خصوصی و دولت در بازار توریسم می‌توان به نتایج مطلوب‌تری دست یافت. محمدجواد امامی یکی از فعالان بازار گردشگری نیز در این باره گفت: باید علاوه بر گردشگری با کشور روسیه بخش‌های اقتصادی را نیز فعال کنیم. در واقع با چاپ این کتاب سعی کرده‌ایم برای توریست‌های ایرانی یک مقصد گردشگری جدید را در روسیه معرفی کنیم که دارای جاذبه‌های قابل‌توجهی است. با وجود اینکه در برخی از روزها تعداد مسافران به این مقصد کم بوده اما سعی کردیم ارتباط و تردد را قطع نکنیم. در شرایط فعلی نیز که به علت شیوع ویروس کرونا با ممنوعیت سفر مواجه هستیم سعی داریم از راه‌های دیگر همچون تولید محتوا، حمایت از چنین کتاب‌هایی و... فعالیت خود را ادامه دهیم تا نام چنین مقاصد گردشگری از ذهن توریست‌ها حذف نشود. از سوی دیگر باید شرایط را به نحوی آماده کنیم تا همان‌گونه که گردشگران ایرانی به روسیه سفر می‌کنند توریست‌های روس نیز ایران را مقصد سفرهای خود قرار دهند.

سرگئی ایوانوف رئیس کمیته گردشگری جمهوری تاتارستان نیز عنوان کرد: یکی از بخش‌های بازار گردشگری که می‌تواند توریست‌‌های بی‌شماری را به دو کشور ایران و روسیه جذب کند گردشگری سلامت است. زیرا با توجه به ظرفیت‌های موجود در ایران و روسیه می‌توانیم گردشگران سلامت را به خود جذب کرده و از این پتانسیل ‌بیشترین استفاده را کنیم. در واقع با جذب گردشگر بیشتر درآمد اقتصادی خود را نیز افزایش می‌دهیم. درحال‌حاضر تاتارستان دارای تجهیزات پزشکی قابل‌توجهی است به همین دلیل می‌تواند در همین زمینه بازار گردشگری خوبی داشته باشد. ایران نیز برای جذب بیشتر گردشگران روس باید تولید محتوای مربوط به جاذبه‌های گردشگری خود را افزایش دهد تا توریست‌های روس این کشور را در لیست مقاصد سفر خود قرار داده و میزان سفر گردشگران از روسیه به ایران نیز افزایش پیدا کند.