امیر عابدزاده

p31 (4)

یکی از بهترین نمونه‌های این سالیان فوتبال ایران برای کار و تلاش خستگی‌ناپذیر و پیشرفت در سکوت و سایه، امیر عابدزاده است. در سال‌هایی که او رزرو پرسپولیس و راه‌آهن بود، کمتر کسی روی درخشش پسر احمدرضا عابدزاده حساب می‌کرد. با این حال امیر آن‌قدر زحمت کشید تا به حق خودش رسید. او پارسال از نظر فردی فصل بسیار درخشانی را در ماریتیموی پرتغال پشت سر گذاشت و امسال با انتخابی هوشمندانه راهی پونفرادینا در دسته دوم فوتبال اسپانیا شد. این انتخاب، موقعیت بهتری برای «دیده شدن» در اختیار امیر می‌گذاشت. امیر آنجا هم درخشیده و حالا می‌گویند باشگاه معتبر سویا در لالیگا با سه‌ونیم میلیون یورو به دنبال جذب او است. اگر این اتفاق رخ بدهد، یک جهش فوق‌العاده در کارنامه عابدزاده خواهد بود؛ دروازه‌بانی که اخیرا پیراهن شماره یک تیم ملی را هم از آن خودش کرده است.

 

شهاب زاهدی

p31 (6)

مهاجم 26 ساله پیشین پرسپولیس، دوران پرفراز و نشیبی در فوتبال داشته است. او به عنوان پدیده سرخ‌پوشان در لیگ چهاردهم جلب‌ توجه کرد، اما خیلی زود به استفاده از مواد نیروزا متهم شد. این مساله برای زاهدی گران تمام شد؛ تا جایی که می‌گویند باشگاه سامسونگ کره‌جنوبی بعد از تایید فنی زاهدی، صرفا به خاطر همین سابقه از جذب او منصرف شد. زاهدی مدتی در ماشین‌سازی توپ زد و بعد بازی در لیگ مهجور ایسلند را تجربه کرد. تقریبا همه شهاب را فراموش کرده بودند تا اینکه او این سال‌ها در المپیک دونتسک و بعد زوریا لوهانسک اوکراین خوش درخشید. زاهدی حالا به یک وزنه در زوریا تبدیل شده و این اواخر شایعاتی در مورد تغییر تابعیتش برای دعوت به تیم ملی آن کشور به گوش می‌رسید. گفته می‌شود شهاب برای اردوی بهمن‌ماه به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شده است.

 

امیرحسین حسین‌زاده

p31 (7)

هافبک نفوذی 21 ساله استقلال، بدون شک یکی از پدیده‌های برتر لیگ امسال بوده است. امیرحسین حسین‌زاده که از سایپا به جمع آبی‌پوشان پیوست، خیلی زود ارزش‌های خود‌ را نشان داد. او با اعتماد مجیدی در ترکیب اصلی استقلال به میدان رفت و به تدریج به مرز پختگی رسید. حسین‌زاده با دو گلی که برابر نفت مسجدسلیمان به ثمر رساند، به تثبیت قهرمانی آبی‌ها در پایان نیم‌فصل اول کمک کرد. او قبلا یک گل دیگر هم در جریان تساوی یک-یک استقلال برابر نفت آبادان به ثمر رسانده بود. حسین‌زاده از همان نخستین حضور غیرمنتظره‌اش در استقلال مقابل الهلال عربستان نشان داد استعداد خوبی دارد. این بازیکن خوش‌شانس است که کادر فنی استقلال به او اعتماد کرده و موقعیت لازم برای خودنمایی را به دست آورده است. حسین‌زاده از جمله غافلگیری‌های این فصل فوتبال ایران بود که فعلا خودش را خوبی بالا کشیده است.

 

جعفر سلمانی

p31 (8)

سرگذشت جعفر سلمانی هم در فوتبال ایران عجیب است. او تا همین دو سال پیش یک بازیکن معمولی در صنعت نفت آبادان به شمار می‌آمد. با این حال سلمانی با اعتماد و نظر پائولو سرجیو، سرمربی پورتیموننزه که سابقه کار در آبادان را داشت به این تیم پرتغالی منتقل شد. این انتقال، دروازه‌های تیم ملی را هم به روی جعفر باز کرد؛ مخصوصا که آنجا هم دراگان اسکوچیچ، دیگر سرمربی پیشین نفت به قدرت رسیده بود. سیر این اتفاقات مثبت، با حضور سلمانی در استقلال کامل شد. در سیستم سه دفاع فرهاد مجیدی، جعفر از همان ابتدای فصل به عنوان وینگر چپ به میدان رفت. در این مدت خیلی‌ها از او انتقاد داشتند (و هنوز هم دارند) اما سلمانی با نمایش‌های خوبش گروهی از منتقدان را راضی کرده است. این بازیکن 25 ساله امسال سه گل زده که دو تا از آنها سه امتیازی بوده است.

 

یاسین سلمانی

p31 (1)

دیگر «سلمانی» خوشبخت این روزهای فوتبال ایران، اسم کوچکش یاسین است. او هم طی دو سال اخیر جهشی خارق‌العاده داشته و در قامت یک پدیده تمام‌عیار ظاهر شده است. این ستاره 19 ساله اهل گرگان، در سپاهان چهره شده و حالا به یک وزنه در تیم ملی امید کشورمان تبدیل شده است. یاسین مهاجم است، تکنیک و قدرت خوبی دارد و از شم گلزنی بالایی هم بهره می‌برد. این چند هفته اخیر که سلمانی مصدوم بوده، جای خالی او در سپاهان حسابی حس شده است. قرارداد یاسین با سپاهان در پایان فصل خاتمه می‌یابد و او بازیکن آزاد خواهد شد. باشگاه اصفهانی تلاش زیادی برای تمدید قرارداد این بازیکن آینده‌دار به کار گرفته، اما هنوز موفق به جلب نظر سلمانی نشده است. مثل خیلی از بازیکنان دیگر، به نظر می‌رسد مقصد بعدی سلمانی هم فوتبال اروپا باشد.

 

علی قلی‌زاده

p31 (5)

وقتی از جهش بالاتر از انتظار حرف می‌زنیم، حتما تصویر علی قلی‌زاده هم در ذهن خیلی از مخاطبان نقش می‌بندد. وینگر 25 ساله اهل اردبیل، در سایپا چهره شد و از چهار سال پیش این باشگاه را به مقصد شارلروای بلژیک ترک کرد. شاید خیلی‌ها فکر می‌کردند در آن تیم سایپا مثلا مهدی ترابی ستاره موثرتری نسبت به قلی‌زاده باشد، اما گذر زمان چیز‌ دیگری را نشان داد. نه اینکه ترابی بد باشد، اما قلی‌زاده بیشتر از حد انتظار درخشیده است. او حضور درخشانی در شارلروا داشته و به یک رکن اساسی در باشگاه بلژیکی تبدیل شده است. قلی‌زاده که امسال هفت گل برای تیمش زده و مشتریان زیادی دارد، در تیم ملی هم با وجود ترافیک شدید در فاز هجومی، اغلب به عنوان بازیکن ثابت در پست بال راست به میدان می‌رود. اسکوچیچ به این بازیکن تکنیکی اعتقاد ویژه‌ای دارد.