3 سؤال رایج درباره تفاوت آرماتور تولید داخل: میلگرد ظفر و میلگرد شاهین

بناب شهری است در استان آذربایجان شرقی که بر اساس آخرین سرشماری رسمی در سال ۱۳۹۵، تنها ۸۵.۲۷۴ نفر جمعیت دارد. در مجاورت این شهر، چند تولیدکننده فولاد قرار دارد که مشهورترین آن‌ها ۲ کارخانه مجتمع فولاد ظفر بناب و مجتمع فولاد صنعت بناب هستند. این ۲ کارخانه باعث شده‌اند که شهر کوچک و کم‌جمعیت بناب به یکی از قطب‌های فولادی ایران تبدیل شود.

میلگرد یا همان آرماتور تولیدشده توسط ۲ کارخانه ظفر بناب و شاهین، هرکدام دارای ویژگی‌هایی هستند که باعث شده کمتر رقیبی در بازار داخلی داشته باشند. همچنین این دو واحد صنعتی، رقیب جدی یکدیگر نیز هستند. میلگرد مجتمع فولاد ظفر بناب با نام «میلگرد ظفر یا بناب» و میلگرد مجتمع فولاد صنعت بناب با نام «میلگرد شاهین» در بازار شناخته می‌شوند.

علت استفاده از نام شاهین، کارخانه شاهین بناب است که وظیفه تولید میلگرد در مجتمع فولاد صنعت بناب را بر عهده دارد. برای اطلاع از قیمت روز میلگرد هر دو کارخانه، به وب‌سایت آسرون (asroon) سر بزنید.

در این مقاله به ۳ سؤالی که درباره تفاوت‌های میلگرد این دو کارخانه زیاد پرسیده شده جواب می‌دهیم:

میلگرد

1. استانداردهای مورداستفاده ظفر و شاهین بناب چه تفاوت‌هایی دارند؟

هر دو کارخانه فولاد ظفر بناب و مجتمع فولاد صنعت بناب، ملزم به رعایت موازین استاندارد ملی ISIRI 3132 با عنوان «میلگردهای فولادی گرم نوردیده برای تسلیح بتن-ویژگی‌ها و روش‌های آزمون» هستند. در زمینه استانداردهای بین‌المللی نیز هر 2 کارخانه ادعا دارند که کیفیت ساخت میلگردهایشان با استانداردهای اروپایی EN و DIN، استاندارد ژاپنی JIS و استاندارد آمریکایی ASTM مطابقت دارد.

استاندارد مورداستفاده، تعیین‌کننده ترکیب آلیاژی میلگرد تولیدشده و همچنین وزن آن است. برای تصمیم‌گیری در مورد این که میلگرد کدام کارخانه باکیفیت‌تر است، بایستی به تفاوت وزن هرکدام با اعداد جدول وزنی مندرج در استاندارد مورداستفاده تولیدکننده، دقت نمود. هر چه این تفاوت کم‌تر باشد، میلگرد موردنظر کیفیت بهتری دارد.

میلگرد-آسرون

2. وزن میلگرد بناب و میلگرد شاهین چقدر تفاوت دارد؟

هرکدام از این دو کارخانه به تولید میلگردهای آجدار با وزن مناسب و باکیفیت  شهرت دارند که این عامل در کنار قیمتی که برای میلگردهای خود در نظر می‌گیرند، باعث شده تا خرید هرکدام مقرون به‌صرفه باشد. با مقایسه وزن هر شاخه از میلگرد این دو کارخانه در جدول زیر، به این نکته پی می‌برید که وزن میلگرد بناب از جدول اشتال کمتر بوده و اختلاف آن با وزن میلگرد شاهین نیز محسوس است:

جدول سایز

جدول اشتال یک مرجع بین‌المللی استاندارد برای مقاطع فولادی است که در آن وزن استاندارد هر مقطع فولادی به تفکیک نوع و سایز، در واحد متر ذکرشده است. مقایسه وزن تولیدات کارخانه‌های مختلف با اعداد این جدول، یکی از راه‌هایی است که با استفاده از آن می‌توانید به کیفیت محصول موردنظر خود پی ببرید.

میلگرد بناب

3. قیمت میلگرد بناب و میلگرد شاهین چقدر تفاوت دارد؟

همان‌طور که می‌دانید، قیمت مقاطع فولادی در بازار، کیلویی اعلام می‌شود. برای به دست آوردن قیمت یک شاخه 12 متری میلگرد آجدار، بایستی وزن کل آن را به دست آورده و سپس در قیمت اعلام‌شده برای هر کیلو ضرب کنید. برای به دست آوردن وزن یک شاخه میلگرد، با یک جستجوی ساده اینترنتی می‌توانید به وزن میلگرد کارخانه‌های مختلف در واحد متر یا شاخه دست پیدا کنید.

در نگاه اول ممکن است قیمت میلگرد بناب در واحد کیلوگرم بالاتر از قیمت میلگرد شاهین به نظر برسد، اما اگر قیمت هر شاخه میلگرد هرکدام از کارخانه‌های ظفر بناب و شاهین را حساب کنید، متوجه می‌شوید که کدام میلگرد ارزان‌تر است.

 در نمودار زیر نوسانات قیمت میلگرد سایز 20 این دو کارخانه و اختلاف آن‌ها با یکدیگر در بهمن‌ماه 99 را در زیر می‌بینید:

تمپلیت

در بهمن 99، متوسط قیمت میلگرد بناب 12.740 تومان و متوسط قیمت میلگرد شاهین، 12.620 تومان بوده است.

برای انتخاب بین این دو میلگرد بایستی تمامی فاکتورهای بالا را در نظر گرفت و به‌صورت کلی نمی‌توان در مورد برتری هرکدام نسبت به دیگری نظر قطعی داد. گاهی اوقات استفاده از میلگرد سبک‌تر در برخی بخش‌های سازه که بار زیادی را تحمل نمی‌کند، می‌تواند منجر به‌صرفه جویی زیادی در هزینه‌های شما شود.

در خرید هرکدام از این میلگردها، کرایه حمل کمترین اهمیت را دارا می‌باشد چرا که فاصله این دو تولیدکننده از یکدیگر کمتر از چند صد متر می‌باشد.باید به وزن بندیل آن‌ها نیز دقت کنید. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.