پیش بینی قیمت آهن آلات با افزایش نرخ دلار

“یکی از محصولات فولادی که در این چند ساله توانسته توجه بسیار زیادی را به سمت خود جلب کند لوله‌هایی هستند به نام لوله مانیسمان “

روش ساخت و ترکیب آلیاژهای لوله مانیسمان باعث شده است که کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف از جمله در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، خطوط انتقال سیالات، صنایع غذایی، لوله‌کشی صنعتی و لوله‌کشی ساختمان و یا در تجهیزات پالایشگاه ها داشته باشد. شما میتوانید با کلیک روی لینک زیر از قیمت روز لوله مانیسمان  و انواع مختلف لوله های بدون درز و درز مستقیم مطلع شوید. 

https://ahanonline.com/product-category/انواع-لوله/لوله-مانسمان/

لوله مانیسمان

 لوله مانیسمان 

از دیگر محصولات فولادی میتوان به لوله آلومینیومی،  لوله داربست و اسپیرال اشاره کرد که برای فعالان صنعت و ساختمان بسیار پر اهمیت است.

پیشتازی و مقبولیت واحد پولی دلار در بسیاری از  تبادلات بین المللی مشهود است، در نتیجه همواره به عنوان یک فاکتور تاثیرگذار در معاملات موجود در صنعت¬های مختلف است. بازار آهن آلات هم از این تاثیرپذیری مستثنی نیست، با توجه به وجود صادرات و واردات در این حوزه، قیمت دلار ‌‌ در معاملات آهن-آلات چه در سطح داخلی و چه در سطح بین الملی تاثیر بسزایی دارد. در نمودار زیر تغییرات قیمت تیرآهن بر اساس نوسات دلار نشان داده است.

تاثیر نوسان نرخ دلار بر روی قیمت تیرآهن

تاثیر نوسان نرخ دلار بر روی قیمت تیرآهن

با توجه به اینکه تامین نیاز در بخش اعظمی از محصولات فولادی از طریق وارادات اتفاق می افتد، میتوان نتیجه گرفت بدون شک افزایش قیمت دلار باعث صعود بی رویه قیمت این محصولات میشود.

اگر به سیر قیمت در چند سال اخیر توجه کرده باشید، متوجه خواهید شد که تغییر در قیمت دلار به معنای تغییر در قیمت محصولات است اما با این حال دلار تنها مقصر نیست بلکه عوامل دیگری نیز در قیمت آهن-آلات تاثیرگذار هستند از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1. نوسان های بازارمسکن 

2. بورس کالا

3. قیمت ضایعات و مواد اولیه

4. قیمت نفت

5. عرضه و تقاضا

6. قیمت های جهانی آهن آلات

7. تورم جهانی

نوسان های بازار مسکن

با توجه به اینکه در ساختمان سازی و صنایع مرتبط آهن آلات، محصولات فولادی و انواع لوله کابرد گسترده ای دارند، بسیار منطقی به نظر میرسد که نوسان های بازار مسکن بر قیمت محصولات فولادی اثر گذار باشد. به عکس کوچک‌ترین افزایش در قیمت آهن آلاتی که معمولاً اسکلت ساختمان را شکل می‌دهند تأثیر چشمگیری در قیمت مسکن به همراه خواهد داشت، زیرا حجم استفاده از محصولات آهنی به اندازه‌ای بالا است که حتی کوچکترین تغییر در قیمت تیرآهن موجب اختلاف زیاد در هزینه اجرا خواهد شد. بنابراین،  بازار آهن و بازار مسکن یک بازار دو طرفه و وابسته به همدیگر هستند.

بورس کالا

بورس کالا و عرضه محصولات فولادی درکالا یک عامل تاثیر گذار دیگر در قیمت محصولات فولادی است. به نظر می رسد بورس کالا جایی برای معاملات امن است که خریدار و فروشنده در آن به معامله می‌پردازند. بنا بر عقیده  فعالان حوزه فولاد، استمرار و افزایش عرضه در بورس کالا می‌تواند تأثیر به‌سزایی در آرامش بازار و ثبات قیمت مقاطع فولادی داشته باشد و میزان عرضه محدود در این بازار است که تاثیر قابل توجهی روی افزایش قیمت محصولات فولادی از جمله لوله های فولادی دارد. 

با رصد بورس کالا، از دیگر اتفاقات مهم بازار فولاد رکورد زنی قیمت اسلب در روز سه شنبه هجدهم شهریور ماه با رقابتی قابل توجه به 9 هزارو 550 تومان به ازای یک کیلوگرم بدون احتساب ارزش افزوده رسید. همچنین قیمت شمش در تاریخ 15 شهریور ماه قیمت 9 هزار تومان را تجربه کرد. با ثبت این قیمت، محصولات فولادی به رکورد تاریخی قیمت خود رسیدند. بدین ترتیب محصولات فولادی روند افزایشی را در آینده خود به همراه دارند.

بورس کالا و محصولات فولادی

بورس کالا و محصولات فولادی

قیمت ضایعات و مواد اولیه

محصولات نهایی فولادی از مواد فولادی نیمه ساخته شامل شمش، ورق و اسلب تولید میشوند. افزایش بهای شمش فولاد به‌عنوان محصول نمیه ساخته بر نرخ سایر محصولات فولادی از جمله لوله های درز مستقیم و بدون درز اثرگذار خواهد بود و روند صعودی قیمت مواد اولیه به سایر کالاهای تولیدی این بازار سرایت پیدا میکند. با توجه به اینکه آهن قراضه بخشی از مواد اولیه برای تولید شمش و محصولات فولادی می باشد، یک ماده استراتژیک و تاثیر گذار بر قیمت آهن آلات باشد. 

ضایعات آهنی به عنوان مواد خام تولید محصولات فولادی

ضایعات آهنی به عنوان مواد خام تولید محصولات فولادی

آهن آنلاین در لیست محصولات خود به طور کامل انواع محصولات آهنی را به طور کامل و دقیق بررسی کرده است که می توانید از طریق لینک زیر اطلاعات مفیدی را بدست بیاورید.

https://ahanonline.com/

قیمت نفت

همان‌طور که می‌دانید یکی از اصلی‌ترین صنایع در کشور ما صنعت نفت است. عوامل متعددی طی نیم قرن گذشته اقتصاد ما را هرچه بیشتر به این صنعت و درآمدهای ناشی از آن گره زده است. از آن جایی که ۱۵ درصد قیمت مقاطع فولادی مربوط به قیمت انرژی است. به هرحال چه کشور تولید کننده نفت باشد چه مصرف کننده باشد افزایش و کاهش قیمت نفت بر روی قیمت آهن آلات تاثیرگذار است.

عرضه و تقاضا

رابطه‌ی میان قیمت و مقدار تقاضا به قانون تقاضا معروف است و ارتباط میان مقدار محصول یعنی مقدار عرضه‌ شده به بازار و قیمت، قانون عرضه می‌گویند؛ بنابراین، قیمت هر چیزی بازتابی از عرضه و تقاضای آن ست هر چه قیمت بالاتر رفته میزان تقاضا کمتر و بلعکس هر چه قیمت پایین تر باشد میزان تقاضا بیشتر می باشد. نه تنها در بازار آهن و قیمت آهن بلکه بر قیمت هر محصولی موضوع عرضه و تقاضا از موارد ثابتی هست که همواره تاثیر گذار است.

قیمت‌های جهانی آهن آلات

جدا از این مبحث که پیشگام تولید مواد اولیه و خام در دنیا کشور چین است. با توجه به پویا بودن صنعت نفت و گاز و پتروشیمی در کشور،  کالاهای مورد نیاز و کاربردی که لوله مانیسمان نیز از مهمترین تجهیزات فولادی مورد استفاده در این صنعت میباشد، رشد چشم گیری داشته و خواهد داشت و با توجه به کمبود موجودی لوله مانیسمان در انبارهای داخلی و عدم واردات آن به علت مشکلات عنوان شده از جمله افزایش قیمت دلار همچنان شاهد این سریال افزایش قیمت مقاطع فولاد وارداتی  که بخش عمده ای از صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ساختمانی و صنعتی و سایر صنایع وابسته می باشد، خواهیم بود.

تورم جهانی

طبق آمار موجود حدود 60 درصد از محصولات فولادی در کشورهای در حال توسعه و یا توسعه یافته تولید میشود. بنابراین تورم در کشورهای در حال توسعه موجب افزایش قیمت آهن میشود و همین موضوع باعث میشود خریداران مبلغ بالاتری را برای تهیه نیاز خود بپردازند. برخی از صنایع از جمله صنایع خودروسازی، حمل و نقل و بستهبندی با توجه به اثرگذاری در میزان تقاضا میتواند بر  قیمت آهن اثر گذار باشد.

مرکز متال ایرانیان (IMC) دلایل فوق را  دلایل کلی افزایش قیمت آهن آلات و محصولات آهنی میدانند، گرچه عوامل دیگری همانند مسائل سیاسی، افزایش هزینه‌های تولید از جمله افزایش حقوق و دستمزد و هزینه حمل و نقل به طور غیرمستقیم روی بازار فولاد اثرگذارند.  با توجه به مسایل بالا دغدغه آگاهی آهن فروشان از قیمت روز آهن و رصد نوسانات قیمت آن  یک موضوع با ارزش است، برای استعلام اخرین قیمت، نمودارهای مقایسه قیمت مشاوره با کارشناسان حوزه محصولات فولادی آهن آنلاین کافی است با شماره 021-54712 تماس حاصل نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.